Vinkkejä auton hankintaan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Axu, 25.8.2016.

  1. Axu

    Axu 1st gear

    Kaipailisin vähän vinkkejä asiantuntevimmilta ihmisiltä.

    Nyt alkaa olla asiat siinä kuosissa että elinikäinen unelma klassikkojenkin omistamisesta on toteutumassa. Se unelma-auto on ´57 Chevy mutta on nuo hinnat karanneet sen verran käsistä että siihen ei taida riittää paukut. Itse kun en ole ole varsinaisesti mikään remontti-reiska (ainakaan vielä) niin auton pitäisi olla suht hyvässä käyttökunnossa, eli projektit on pois laskuista.

    Eli auton pitäisi mielellään olla vuosilta 55-60, merkillä ei niin väliä ole. Cruisailupeli joka toimii kesäkuljettimena koko perheelle. Mutta mikä merkki/malli olisi sellainen jonka saisi 10-15 teur suht hyväkuntoisena sekä tekniikaltaan että koriltaan? Eli ei saisi olla liian haluttu malli, mutta kuitenkin sellainen johon on varaosia saatavilla suht helposti.

    Olen myös miettinyt tilaamista suoraan Jenkeistä, käyttäen välikäsiä jotka tsekkaavat auton läpi ennen ostopäätöstä. Olihan se niin että noin vanhoista autoista ei juurikaan tarvitse maksaa veroja ja tulleja?

    Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan
     
  2. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Jenkkilästä ostettuna pitää kyllä arvonlisävero ja tulli maksaa ikään katsomatta, määräytymisperuste kun on auton arvo, sisältäen rahdin (maa + meri). Lisäksi tulee vielä huolinta yms kuluja. Lisäksi maksuun lankeaa autovero joka ei ole vanhoissa autoissa kovin suuri.
    Välikäsien käyttäminen on ihan suositeltavaa, mutta kun tyyppi matkaa vartavasten amerikan halki tsekkaamaan autoa, niin siitäkin tulee kuluja, varsinkin jos auto ei miellytä:(
    Finlandiastakin saattaa löytyä sopivaa kalustoa kun ei ole kovin ronkeli ja hätäinen. Bonuksena henkilökohtainen renkaanpotkiminen.
    Onnea :)
     
    Axu tykkää tästä.
  3. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Miksi et ostaisi autoa Ruotsista ? Itse hain oman Camaroni viime vuonna Ruotsista, kun kyllästyin kuntoonsa nähden ylihintaisiin nettiauton tarjokkaisiin. blocket.se ja sieltä fordon-> bilar-> merkki, vuosimallirajat ja avot. 55-60 vuosimallin vehkeitä en ole itse katsellut, mutta luulisi sieltä niitäkin löytyvän.

    Kannattaa katsella vain katsastettuja laitteita, koska Suomen puuhakilvillä ei saa Ruotsissa ajella. Ruotsin rekisterissä olevan auton tekniset tiedot ja katsastuksen voimassaolon voi tarkastaa rekisteritunnuksen perusteella täysin ILMAISEKSI ! (fråga på annat fordon hakusanaksi, mene jonnekkin transforbyrälsenin sivuille) Ruottalaiset puhuu tosi hyvin englantia, joten kielimuuria ei kannata pelätä.

    Katsastamattoman auton kunto voi olla mitä vain, mutta viimeisen kahden vuoden sisään katsastettu ei voi ollan ihan täysi hylky. Mikäli haluat laittaa myyjälle sähköpostia, joudut rekisteröitymään Blocketiin mutta puhelinnumero noissa on yleensä valmiina.

    Jotain tämmöistä ehkä ? Budjetin ylärajalla, mutta huonompikuntoiseen menee yleensä enemmän rahaa kuin valmiiksi hyväkuntoseen autoon.

    https://www.blocket.se/alvsborg/Chevrolet_bel_air__56_68057304.htm?ca=11&w=3

    IS
     
    Muokattu: 25.8.2016
    Axu, A.J. ja leivonharri tykkäävät tästä.
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mitä vähemmän osaat/haluat autoa rempata sitä tarkemmin katso ja tutki se. Jos et itse koe osaavasi niin osaava kaveri mukaan.
     
    Axu tykkää tästä.
  5. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Samoilla linjoilla Imusihdin kanssa.
    Se on transportstyrelsen mistä saa rek.tietoja. Ilmaistietoja tuolta https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/UppgifterAnnatFordon/Fordonsuppgifter ja joitain historiatietoja saa myös biluppgifter.se Esim muutaman viimevuoden katsastukset ja omistajavaihdokset aika pitkältäkin ajalta.
    Ruotsalaiset yksityishenkilöt ovat tulleet aika varovaisiksi myymään ulkomaille, koska tosi monissa lehdissä, keskustelupalstoissa jne. (Jopa Blocketissa on varoituksia) peloitellaan huijareista ym. Ja on esimerkkejä kuinka auto lähtee, mutta kulut jää juoksemaan vanhalle omistajalle. Jopa väärennetyllä rahalla "ostajia" on ollut liikkeellä (Ilmeisesti lähinnä Baltian maista?)
    Jos / kun saat myyjän vakuuttuneeksi rehellisyydestäsi ja hän suostuu myymään auton sinulle, niin viimeistään siinä vaiheessa kun ilmenee että hänen on annettava rekisteriotteen molemmat osat sinulle(!) Hän haluaa pitää ainakin kilvet, kauppakirjan lisäksi tietenkin. Vaikka antaisikin kilvet mukaan, Ruotsissa vakuutus katkeaa kauppahetkellä, eli ainakin liikennevakuutus on otettava heti.
    Itse olen ratkaissut "ongelman" hankkimalla Suomessa jo vakuutuksen ja siirtokilvet alustanumerolla. Käyttöönottoilmoituksen joutuu tullille myös tekemään. Kaikissa pohjoismaissa SAA AJAA Suomen punakilvillä. Ruotsista siirtokilpien hankinta on "kallista ja hankalaa". Tietenkin tuosta tulee hieman kuluja, jos auto ei olekkaan sellainen mitä piti, mutta aika pieni hinta siihen nähden, jos pitää käydä Suomesta hakemassa kilvet kaupanteon jälkeen.
    Tuo Imusihdin linkittämä auto voisi hyvinkin olla SE ;)
     
    Axu ja A.J. tykkäävät tästä.
  6. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Tuo blocket ainakin tuntuu olevan parempi apaja, mitä esmes mobile.de jenkkien suhteen, hinnat on "realistisia" ja valikoimaa on paljon.
    Parit automallit, mitä ehkä itse katselisin:
    -Fordit ja etenkin Edselit,
    -Moparit ja niistä tuntuis harvinaisuuteensa nähden edullisilta luxusmallit 57-63 Imperialit. Pisteosat tulisi olla tallessa, uskon, että internetin aikana kuluvat osat pitäis olla saatavana lähes kaikkeen. Täällä on hyvä topikki tuolla projektit-osuudessa, "Kerttu" -63 Imperialin omistamisen arkea
     
    Axu tykkää tästä.
  7. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    On muuten siisti chevy hintaansa nähden.
     
  8. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Omalla kohdalla kauppaa helpotti se, että auton omistajan veli oli töissä Suomessa. Myyjä halusi 5% kauppasummasta vakuutena veljensä tilille, sillä myyjä ajoi 500km Arlandan lentokentälle asti. Tilisiirron jälkeen varasin lauttalipun Tukholma - Helsinki ja lentolipun Helsinki - Tukholma. Myyjä oli vastassa lentokentällä ja koeajon jälkeen teimme kauppakirjan ja maksoin loput 95% auton hinnasta.

    Kerroin myyjälle jo etukäteen, että tarvitsen auton rekisterikilvet sekä rekisteriotteen molemmat osat ja että lähetän hänelle kilvet päästyäni Suomeen. Pankista piti varata kauppasumma etukäteen 500 kruunun seteleinä, joita oli ihan kelpo nippu. Tuonti-ilmoituksen jätin tulliin ja suoritin rekisteröintikatsastuksen ongelmitta. Kilvet saa autoon vasta autoveropäätöksen jälkeen, kun autovero on maksettu.

    Paikalliselta katsastuskonttorilta en siirtokilpiä saanut sillä perusteella, että ajoneuvon siirto ei voi alkaa ulkomailta. Näinollen ajelin myyjän vakuutuksella Suomeen asti. Otimme valokuvat toistemme ajokorteista ja rekisteriotteiden molemmista osista. Oma suunnitelma toimi odotusten mukaan; aamukoneella Arlandan lentokentälle, koeajo, kaupat, terminaaliin ja illalla laivalla Suomeen. Kilvet postiin ja autorekisteriviranomaiset hoitivat lopun tietojen siirron siitä, että auto on myyty ulkomaille. Myyjä laitteli vielä sähköpostia ja kyseli varmistaakseen, että kaikki on mennyt OK.

    Hommanhan voisi toteuttaa myös niin, että sopisi tapaamisen ja koeajon sekä mahdolliset kaupat Tukholman satamaan. Silloin kilvet voisi jättää suoraan myyjälle ja ajaa auton laivaan. Siirtokilvet kiinni ja auto laivaan. Tällöin matka "alkaisi" vasta Helsingistä. Lauttapaikkaa varten autossa pitää olla rekisteritunnus, joka ilmoitetaan autopaikkaa varattaessa.

    Ruotsista autoa ostettaessa auton näkee paikan päällä itse ja jos kuitenkin meni rosvosektoriin, tulipahan tehtyä turha ulkomaanreissu. Tästä syystä kyselin tiedot tarkkaan ja sain lisäksi ainakin 25 valokuvaa eri puolilta autoa. Auto oli sellainen, kuin olin olettanut sen olevankin. Voisin lähteä toistekkin.

    Koeajolla juttelin myyjän kanssa (englanniksi) ja hänen oletuksesnsa oli, että yleisesti ottaen pitävät suomalaisia luotettavina kaupankäyntiin liittyen. Asiakirjojen ja ajokorttien valokuvaaminen tuntui rauhoittavan myyjää siitä, että vakuutukset saa poikki, vaikka jotain menisi pieleenkin.

    IS
     
    A.J. tykkää tästä.
  9. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Hienosti on Imusihti kauppansa saanut hoidettua! Noin voi käydä kun oikea ostaja ja myyjä kohtaavat. Luottamus "vastapuoleen" pitää olla kohdallaan molemmilla. Todella hienoa että jollain onnistuu tuollalailla.
    Jokainen voi miettiä mielessään kuinka valmis olisi kuskaamaan satoja kilsoja autoaan näytille / maksaa "jollekkin tilille" käsirahaa.... Itse en ole saanut edes Tukholmalaisia myyjiä esittelemään / tuomaan autoaan satamaan... Ystävällisesti kyllä yleensä neuvovat millä metrolla / junalla / bussilla pääsee lähimmäs. Mutta omasta neuvottelutaidostahan se kai lähinnä on kiinni?
     
  10. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Mulle sattui myyjäksi tosi hyvä tyyppi, ei kaikkien kanssa varmaan olisi noin onnistunut. Asiallinen (ensimmäinen) sähköpostitiedustelu mielellään ruotsiksi madaltaa kynnystä huomattavasti. Jos ensimmäinen yhteydenotto on translator-englanniksi, päätyy sähköposti helposti samaan kansioon nigrialaiskirjeiden kanssa. Jos lähtee kaverin kanssa autolla Ruotsiin, voi samalla reissulla katsastaa sitten useammankin kiintoisan yksilön. Käteisellä rahalla on ihmeellinen vaikutus autokaupassa edelleen.

    IS
     
  11. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tässä ylihinnoiteltua pa*kaa Nettiautosta: http://www.nettiauto.com/chevrolet/bel-air/8193021
    Taitaa haku- ja rekisteröintikulut huomioiden olla halvempi kuin tuo Ruåttinpoikien vastaava, mutta onko tuo nyt niin paljon huonompi sitten? Toki valikoimaa monin verroin lätäkön toisella puolella.

    Kun kysyttiin että mikä vm. 55-60 auto, niin näin Oldsmobile-lasit silmillä sanoisin että -60 Olds, on hieno korimalli ja hinnat ei mitenkään pilvissä. Tosin alkuperäinen tekniikka on vähän pikkulohko-Chevyä arvokkaampi remontoida.
     
    Axu tykkää tästä.
  12. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Missä mä olen nähnyt on EHE-79sin ennen?
     
  13. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Eihän tuo http://www.nettiauto.com/chevrolet/bel-air/8193021 ole ylihinnoiteltua paskaa, kuten esimerkiksi tämä http://www.nettiauto.com/dodge/challenger/8214657 on ! Tuo ruotsin auto on matching numbers, joskin itselleni asialla ei ole juuri väliä. Jälleenmyyntiarvon suhteen asialla voi olla vaikutusta isostikin.

    Itse en ole näistä wanhan ajan wehkeistä niin innostunut, paitsi ehkä tästä mallista:
    https://www.blocket.se/dalarna/Chevrolet_Bel_Air_1961_68386192.htm?ca=11&w=3
    Tähän kunnon rähinämoottori, niin kestohymy on taattu.

    IS
     
  14. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Bloketista löytyl KIINNOSTAVA hylsy... mutta mitäs nyt... Ruottia en osaa kuin alle 10 sanaa ja lontoon kielessäkin olis parannettavaa. Kotosuomessa olisin hakenu hylsyn jo tontille.
    Ps. Hylsy ei ajokuntoinen. Enkä kerkee käydä renkaita potkimassa vaikka tekis mielio_O
     
  15. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Siellä on Ruottissa ihan suomenkielisiä firmoja, jotka käy tarkastamassa, kuvaamassa ym. ehdokkaasi. Ja tarvittaessa ostavat ja toimittavat jopa Suomeen asti sen. Muistettava vaan, että eivät harrasta tuota, vaan pitää sitä bisneksenä. Eli hinta on myös sen mukainen. Gookkelista varmaan löytyy...
     
  16. raaseriruiseri

    raaseriruiseri 2nd gear

    niin ja kyllä niitä pakkoruåtsin taitajia löytyy ihan kotimaastakin ostoreisulle mukaan! Jos ei omasta tuttavapiiristä, niin vaikka sitten "maksettuja" kieliavustajia. Eli ei pitäis olla ylipääsemätön ongelma se.
     
  17. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Menee se silti mukavuusalueen yläpuolelle ja hengästyttää valmiiksi...
     
  18. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    50 luvun jenkit ovat kohtuu yksinkertaisia laitoksia korjata. Perhecruisailuun kannattaisi katsoa laite, johon vaihdettu vaihtovirtalaturi. 4-ovisen suosikkimallin saa aina edullisemmin kuin 2 ovi HT:n tai avon. Virittämätön moottori, ja toimiva automaatti, niin siinäpä se. Mielummin hiukka nuhjuinen alkuperäiskunto, kuin Taiwanin osilla "entisöity" Merkeistä GM:ltä Chevy, Olds Pontiac, Muiden konsernien 50-lukuisista ei ole kokemusta

    Tässäpä omat vinkkini, onnea etsintään. Kannattaa myös ottaa mukaan tyyppi, jolla on kokemusta ko autoista. Tunnistaa viat tuon aikakauden ominaisuuksista
     
    Axu tykkää tästä.
  19. MarkoT

    MarkoT 2nd gear

    Sen verta vielä että Ota lainaa tai säästä hieman enemmän että saat paremman version.Projekteja on suomi täynnä. Nopeasti tulee vaan huomattua että jos saa "halvalla" ni osat...työ...maalaus...renkaat...kaikki maksaa.

    Chevyt on siitä hyviä harrastamaan että ne ei lopu kesken, jos ei heti löydy ni oottele vaan ni kyllä ennemmin tai myöhemmin kävelee semmonen vastaan.

    Löytyy suomestakin kyllä hyviä versioita mutta tuppaavat vaan menemään aika nopeasti uudelle omistajalle

    Siipiautoissa on sitten se "Siipilisä"

    Suosittelen kyllä Ruotsia hakupaikkana
     
    Axu tykkää tästä.
  20. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Tutustu harrastajiin livenä. Juttele, kysele ja kuuntele. Vastaanota useampi mielipide, sillä se guruistakin guruin harrastaja saattaa laukoa mielipiteitään perstuntumalta.

    Itse suosin Chevyjä koska niiden harrastajia on paljon, osat halpoja ja eri mallien kesken yhteensopivia. Lisäksi niiden 50-60 -luvun malleihinkin saa varaosana liki kaikkea, joka helpottaa harrastusta oikeasti paljon.

    Ensijenkin hankinta, etenkään jos ei tykkää itse ruuvata, on omasta mielestäni turvallisempaa hankkia kotimaan kamaralta. Voi rauhassa ajella pitkin maakuntia ja käydä tutustumassa tarjokkaisiin, sillä kalustoa riittää kyllä kotimaassamme yllin kyllin.
    Ja mikä parasta, jos sattuu saamaan kokeneemman kaverin jousille mukaan.

    Osta mielellään katsastettu, ellet ole täysin varma että saat siihen "pientä laittoa leimalle" -tarjokkaaseen fiksattua sen leiman.

    On muistettava, että 60 vuotta vanhalla autolla on ollut matkan varrella monenlaista seppää ja sattumusta, joten oikeasti hyvän ja halvan yksilön löytämiseen voi joutua käyttämään aikaa ja paljon. Pääasia kuitenkin, että hanki sellaisen joka on sulle just se paras ostos.
     
    Axu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!