Vinkkejä 460:sen rakenteluun?

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja koni, 19.4.2003.

  1. koni

    koni 1st gear

    Onko kellään käytännön kokemuksia moisen moottorin virittelystä? Tarkoituksena rakentaa budjettimoottori (<15000mk) jolla voi ajaa kadulla ihan normaalisti.
    Perus ajatuksena minulla on ollut puristus suhteen nosto, pieni kansien porttaus ja joku kiva ala ja keski-kierrosalueella toimiva nokkakeppi.
    Missä vaiheessa loppuu alkuperäisen imusarjan ja pakosarjojen virtaus ominaisuudet? Peltisarjoja en nimittäin aio laittaa.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nokka 220-230 astetta millin nostolla, puristusta niin paljon kun kohtuu helposti saat, max kierrokset 5500.
     
  3. bbford

    bbford Gearhead

    Minkä vuosimallin kone? Kansien valunumerot?
    D2VE kannet on kaikista huonoimmat,ei kestä puristuksia yhtään.
     
  4. koni

    koni 1st gear

    Kone on '77 LTD:stä, kansien valunumero on ulkomuistista D3VE -eli kaiketi toiseksi huonoimmat saastekannet. Olisiko palotila ollut 76cc.
    Saako noiden kansien kanssa tehtyä mitään vai pitääkö ruveta etsiskelemään jotain parempia?
     
  5. bbford

    bbford Gearhead

    Ne on käsittääkseni ihan jees,niissä D2 kansissa on koko pyöreä palotila,D3 mallissa palattiin samaan muotoon kun vanhemmissa mitkä mullakin on mutta palotila on syvempi,eli n.90cc.
    Ne palotilat vaihtelee hieman eri numeroissa mutta kasvaa koko ajan mitä uudemmaksi tulee.
    Nokasta sen verran että max nosto on siinä 0.5" koska peltikeinuista loppuu vara.(siis se keinun kiinnityspultti kolahtaa keinun uran päähän.) Jostain luin että tarkka olis 0.530".En tiedä saako näihin "long slot"(?) keinuja joissa se ura on pidempi?
    Muuten jos menet tuon arvon yli niin pitää hommata säädettävät keinut.(eli koneistamoon,tasata ne keinujen kiinnitys kohdat,porata/kierteyttää 7/16" kierre ja hommata studit ja quidet blaa blaa blaa,ei taida maksaa vaivaa.)
    Tai sit Cranelta saa valmista rullakeinua mikä istuu suoraan siihen kannessa olevaan uraan.
    Lohko on korkeaampi kuin vanha,dekkikorkeus on 0.5mm korkeampi.Omasta höyläsin pois sen ja vanhemmat kannet niin nyt on n.10:1 ruttu.Suosittelevat ameriikan jeesukset että plaanaa kansitason mäntien kans tasan (zero decked) tai hieman jättää varaa.Omaani jäi männänlaesta kansipintaan n.0.2mm.
     
  6. Pasi Hovila

    Pasi Hovila 1st gear

    Koni jos saa udella?Milloin ostit tuon koneen itselles?Oliko myyjä Jari Numminen?
     
  7. triniemi

    triniemi Gearhead

    Tarkoittanee asteita 0.050" nostolla? Ainakin tosta 460:sta on varmaan hankalaa alavääntöä kadottaa vaikka olis vähän rajumpikin nokka, ainakin saundi paranee samalla kuin asteet (ja overlap) kasvaa :smile:

    Mun mielipide on että niin raju nokka vaan kun venajouset ja lompakko bensalaskut kestää.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: triniemi 2003-04-20 23:44 ]</font>
     
  8. v-8ama

    v-8ama 3rd gear

    No mulla toimii 460 hyvin 272/284 .518/.513 nokka-akselilla. 10,5 puristeiset männät ja rullakeinut sekä vakio valusarjat.Kansi on teetetty vakiosta. Motti vääntää heti joutokäynniltä ja niin haluttaessa suostuu myös kiertämään...Itse olisin valmis vaihtamaan peltisarjat valujen tilalle ku taitaa tuo pakopuoli vähän ahdistaa! Into vähän laantu kun kuulin Hookerin hinnan.
     
  9. koni

    koni 1st gear

    Jotain kuukausi takasin sen kait ostin. En kyllä muista myyjän nimeä, mutta Kylmäkoski oli kuitenkin paikkakunnan nimi mistä haettiin.

    Mielessä siintelee edelleen joku rajusti alhaalta vääntävä nokka. Cranesta mulla tosin on huonoja kokemuksia Letukan pikkulohkossa. Millaisiahan nokkia Comp Cams tekee Fordin isolohkoon??

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: koni 2003-04-21 03:06 ]</font>
     
  10. Pasi Hovila

    Pasi Hovila 1st gear

    Joo,suht iso halli missä oli Torino sisällä... Eiköhän puhuta samasta henkilöstä.
     
  11. koni

    koni 1st gear

    Pitää paikkansa. Kyllä siellä Torino oli...
     
  12. triniemi

    triniemi Gearhead

    Cranella on usein noi suositukset siten että ne suosittelee pienempää nokkaa mitä comp cams samalle kombinaatiolle, ja compilla on usein LSA tiukempi 110 ja jopa alle.
     
  13. coupedeville

    coupedeville Gearhead

    Nokan valinta on missä tehdään eniten virheitä, valitaan liian tuju nokka liian raskaaseen autoon liian pitkällä välityksellä.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Millaiseen koppaan tuo 460 tulee.
    Just niinkuin joku tuossa sanoikin, kone täytyy rakentaa muun auton ehdoilla.
    Nokan valinnanssa kannattaa huomioida myös auton paino, perävälitys, vaihteisto ja ennenkaikkea käyttötarkoitus. Teetko kilpa-autoa vai haluatko kivan renkaanpolttajan kadulle?
     
  15. koni

    koni 1st gear

    Kone on 66' Country Sedanissa kiinni. Koppa on siis raskas ja välitys harva.. Autoa käytetään lähinnä kadulla laulellessa, mutta bracketin indexi 14,5s pitäisi saada alitettua jotta pääsisi ainakin paikallisiin katuautokahinoihin kaasuttelemaan..
     

Kerro tästä muillekin!