Vinkkejä pellin muokkaukseen käsityökaluilla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja nuc-64, 30.3.2015.

  1. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Itsellä on koko ajan lisääntynyt kiinnostus autopeltitöihin, mutta rahat ja varsinkin tilat ovat hyvin rajalliset, eli esim. englanninpyörää, sikkikonetta tai mankelia ei ole ja jos olisikin, niin ainoa sijoituspaikka niille löytyisi ulkoa. Kevään aikana on pakko tehdä käyttöautoon isoja peltitöitä, kun en viime vuonna niitä ehtinyt tekemään. Haastavin paikka tässä on lava, jota on edellinen tekijä pullistanut kyljistä, eli pyöreyttä on hiukan joka suuntaan, millä konsteilla muotoa lähdetään hakemaan, tehdäkö kapeista soiroista vai muokata yhdestä palasta? Tästä voisi lähteä liikkeelle ja jos sopii niin tähän keskusteluun voisi vaikka jatkossa kerätä ohjeen omaisesti kuvia ja vinkkejä miten erilaisia muotoja saa tehtyä yksinkertaisilla käsityökaluilla, kuten vasaroiden ja puupalikoiden sekä putken pätkien avulla. Toinen kysymys olisi tällaisestahttp://www.tyokalusi.com/product/755/boxo-kutistusvasarakutistusvasarasta, jonka lyöntipää on vulkanoitu kumiin, toimiiko ja kestääkö, kokemuksia?
     
  2. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Jämsässä on pellin muokkauskursseja tarjolla.Työvälineitä täytyy olla monennoista jos alkaa kiinnostaan enemmänkin.. Tilaa täytyisi olla ja rahaakin täytyisi sijoittaa jos haluaa hyvät välineet,toki itsekkin voi tehdä joitain työkaluja. Tuossa nyt jokin Lazze,osaa jotain.. http://www.lazzemetalshaping.com/index. ... /prd66.htm
     
  3. auburn

    auburn Gearhead

    Englantilainen David Gardnier on tehnyt DVD:n ja videoita Youtubeen
    jossa käytetään paljon pelkkiä vasaroita, vastimia, ratakiskonpätkiä jne.
    on siinä myös english wheeliä ja kutistimia jne., mutta pääpaino
    käsityökaluissa.
    Tuossa esittelyvideo jossa esitellään lähinnä tuon DVD:n sisältöä :
    https://www.youtube.com/watch?v=IGElSHzm0q8

    Tuossa herran muita videoita :
    https://www.youtube.com/user/mindover3/videos

    Tuo hänen tekemänsä DVD maksaa posteineen noin 50 EURoa ja on 2,5 h pitkä,
    sen voi tilata tuolta :
    http://metalshapingzone.com


    Ja tuo Jämsän peltikurssi on kyllä kanssa rahansa arvoinen, suosittelen
    https://fi-fi.facebook.com/Peltikoulu
     
  4. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Peltikoulu kiinnostaisi kyllä, mutta budjetti on tällä hetkellä todella pieni ja lomapäiviä käytettävissä vähän, niin en taida lähivuosina sinne päästä. Tänne voisi olla myös hyvä linkitellä noita hyviä youtube pätkiä peltitöistä. Äskeisissä näkyikin jo hiukan, muttei äkkiseltään katsottuna mitään yksityiskohtia.
     
  5. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    tuossa nyt joku ihan perus vasara-pelti-pölkky video https://www.youtube.com/watch?v=rJVaHEJxDH8
    jos tuosta saa hieman ideaa miten ja miksi se pelli muokkaantuu kurville eli lyödään ruttuun ja "oiotaan" lysmy.

    työkaluista, jos nyt joutus tyhjään pajaan hankkiin, aloittaisin kanttikoneesta, kutistin + venytin härvelista ja sikkikoneesta.
    kanttikoneeksi käy alkuun joku pienempikin, itellä omassa pajassa 20cm ja 60cm kanttarit.
    luonnollisesti myös vasaroita ja vastimia (joita voi tehdä lattaraudasta ynm. romuraudasta tarpeen mukaan jos ei valmiit sovellu) pellisaksia, lukkopihtejä, vinkoja, lankun pätkää, puupölkkyä jne.
     
  6. Trippensee

    Trippensee 1st gear

    Itse suosittelen myös tuota Davidin DVD:tä on täysin rahan arvoinen.Oli mun eka hankinta.

    Finnbikers , sivustolla on minun "tsepatti" nimimerkillä tekemät kaksi esimerkkiä perustekniikoista, pakottamisesta puiseen syvennykseen,stump shrinking , ja kutistamisesta rypytys tekniikalla tuck shrinking..Nuo kaksi tapaa ei maksa mitään, kun opettelee niitä käyttämään..Jos ei ne esimerkeissä aukea, niin kysyä saa ..

    Kaikkia joita hommat enemmän kiinnostaa, kandee katsoa allmetalshaping.com , vaatii kyllä rekisteröitymisen..

    lehtijousesta saa hyvän lusikan, ja pesäpallomailasta hyvän puuvasaran pakottamiseen.. yms niinkuin aikaisemmin jo mainittiin mielikuvitusta saa käyttää työkaluissa.

    Silti tarvitset jossain vaiheessa laitteen jolla silottaa peltiä, ja kyllä se Ewheel on siihen harrastelijalle paras ja halvin ratkaisu, jos vähänkin isompaa palaa aiot tehdä.
     
  7. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Oma kevään ongelmaprojektini on siis tämä http://www.cardomain.com/ride/807980/1991-nissan-regular-cab/. Kuvissa siis tuoreena rakentajansa omistuksessa. Pätevä tyyppi muuten joka tämän rakensi, mm. facebookissa hienoja taidonnäytteitä nimellä uno-auto. Kuitenkin tämä oma katiska tuli hankittua harjoittelutyöksi ja on kokenut edellisillä omistajilla aikas kovia noiden kuvien jälkeen. Levitetyt takaloksut ovat monin paikoin aivan reikäjuustoa ja kaupasta ei uusia saa. Nyt voisi sitten ehdotella miten noita lokarin muotoja saa aikaiseksi. Korjauspaloja pitäisi tehdä aina kylkipokkaukseen asti.
     
  8. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Yllätyin miten helposti ihan amatööritaustalla saatiin tehtyä 80-luvun LeSabreen takalokasuojankaarien korjauspalat. Tein lattaraudasta ensin tukikaaren joka mukaili lokasuojan pyöränkaaren ulkokantin muotoja kaaren sisäpuolisesti. Siten hitsasin siihen 1x1mm neliötangosta kaaren sisäkurviin rapun jota pitkin sai pudotettua pellin alas niin että kromilistalle tuli alkuperäistyylinen upotus. Hitsasin jigin kiinni parin millin peltilevyyn että pysyy muodossa. Lopuksi hitsasin siihen kaaren ulkopäistä kiinni 0,7mm peltilevyn joka oli ulkoreunoistaan kanttikoneella taivutettu ikään kuin pöytälevyn muotoon (pysyi muodossa työn aikana).
    Sitten vaan naputeltiin parilla vasaralla ja tylpällä leveällä taltalla pelti lokasuojan kaaren muotoon jigiä vasten. Kun muoto oli varsin hyvä, leikkasin rälläkällä sen auki isosta pellistä ja jatkoin naputtelua.
    Isoin homma oli tehdä se jigi. Toiselle puolelle sen jigin sai muutettua peilikuvaksi kun katkoi sopivasti ja taivutti uudelleen.
    Ja tuolla menetelmällä saatiin tehtyä yhdestä osasta koko korjauspala kromilistan upotuksella varustetulla ulkokaarella ja yhtenäisellä sisäkanttauksella.
     
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Muutamat käyttivät noissa videoissa hakatessaan kuulosuojaimia.
    Aikaisemmassa kimppatallissa kahdella oli kuulolaite...... Keskusteluista ei oikeen meinannu tulla mitään, kun ne laitteet ei koskaan pelanneet kunnolla.
    Tuossa yhdellä videolla oli kaverilla vain toisessa korvassa joku laite, ilmeisesti kuulolaite?
    Tuo kuulon menetys tapahtuu aika salakavalasti, eikä korjaudu ajan kanssakaan. Toki pystyy lopussa olemaan kovassakin metelissä ilman, että tuntuu missään. Silloin vaan tahtoo talliradio olla turha......

    Tuossa pellin muokkauksessa Myötörajaan asti se vain joustaa, ja palaa takaisin alkuperäiseen asemaan. Pysyvä muodonmuutos tulee vasta, kun se myötörajaan tapahtuva jousto ylitetään venytyksen, tai kutistuksen puolelle. Ei se sen ihmeellisempää ole.
    Työkaluilla, ja laitteilla ei ole niin väliä. Sitkeyttä se vaan vaatii hakkaajalta, ja pelliltä. Peltiin saa venymävaraa lisää, kun hehkuttaa sen välillä. Hakkaajalla se sitkeys pitäis olla jo verissä.....

    Tietenkin pellin muokkaaminen on aina mukavampaa, kun on kunnon kalut.

    Nahkasäkissä kannattaa käyttää teräskuulia sisällä, pakenee helpommin pellin alla, kun paukuttelee.

    Tuolla satulan tapasella alasimella, ja lusikalla korvaa jonkin verran noita silotuskoneita.

    Se peltiä pitävä käsi, ja sormet on aika kovilla varsinkin, jos lyö vähän sivuun.
    Englannin pyörä on alkuun sellanen vikuri, että jos hosuu, niin sormet on varmasti joskus pyörien välissä.

    Kutistuskone on aika tarpeellinen monesti.
    PS. Olis yks kutistimen/venyttimen rakennussarja (ilmsn leukoja) vielä vapaana, ja jalkapoljin siihen. Varauksen tehneestä ei ole kuukausiin kuulunut mitään. Jos kiinnostaa, niin laittaa privaa.
     
  11. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Katsoin noi jarikoi:n linkit ja toisen niistä olenkin joskus jo nähnyt, näytti niin helpolta tuo tuck shrinking, mutta todellisuus on ainakin mulla toinen, rypyt saan pellin kanttiin esim. niin että pelti alkaa sopivasti kaartua, mutta jotain teen ilmeisesti väärin, kun vasaroidessa ryppyä kasaan en saa peltiä pysymään muodossaan, vaan aina muoto oikenee :oops: Tulee siis ihan tekijänsä näköistä jälkeä :rotfl: Jonkun koveran kupin oon tuolla tekniikalla saanut onnistumaan, mutta siihen se sitten jääkin.
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    https://www.youtube.com/watch?v=CulVVrXfiyA

    Mun vastaus sitten katosi, katoppa ton kaverin videot tää ensimmäinen on mainos mut ne 2 seuraavaa sit jo avaakin mitä tehdään, muut kaverin videot on kans hyviä
     
  13. Trippensee

    Trippensee 1st gear

    Tuo teline lukkopihdeillä, on todellakin toimiva, koska ne pihdit, estää sen rypyn leviämisen auki, mutta lukkopihtejä ei tarvita, kun osaat sulkea sen rypyn suun , käsin vasaroimalla , oikein.

    Laitoin nuo aikoinaan tekemäni esimerkit albumiini (allekirjoitus), jos jotain kiinnostaa, niin siellä on kuvia, kahdesta eri menetelmästä, sulkea ryppy, ilman lukkopihtejä..Kuvien laittaminen tänne, olis aika homma koska niitä on jonkun verran.On myös mp-lokarin teko Pullmaxilla ja Power hammerilla..

    Kantissa, laitat joko lukko pihdit (teline), tai sitten latikan kantin , päästä -päähän , poikittain, ja se lukkopihdeillä kiinni päistään, kantilliseen palaan.Lattarauta estää kantin venymisen auki, kun lyöt rypyt alas..Tai sitten pillillä ryppy punaseksi, ja sitten tyssäät sen kerrasta..toistat ryppyjen tekoa, niin kauan kunnes haluttu muoto on saavutettu..

    Tuck shrinking on tosi hidasta hommaa, ja se ryppy tehdään siihen asti , josta haluaa kutistuksen alkavan, ja kun haluaa jyrkentää kurvia, tehdään seuraava ryppy siihen asti josta haluaa kulman muuttuvan,..Monimutkainen asia laittaa sanoiksi.

    Pullmaxilla tai Power hammerilla ,menetelmä on aivan sama, kone vain vasaroi rypyn alas, ja vasteet estää leviämisen..
     
  14. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Trippenssen selostus avasi paljon, en noista videoistakaan hoksannut lukkopihtien merkitystä muodon muuttumisen estämisessä. Äsken kokeilin ja alkoi jo selvästi kaarta saada pellin kanttiin syntymään. Vasaroitavat rypyt muuten olen vääntänyt omatekemällä virityksellä, eli mulla on kaksi pistepuikkoa hitsattuna yhteen, tämän kiinnitän ruustukkiin ja sillä sitten olen koittanut rypistellä peltiä.
     
  15. valpas

    valpas Gearhead

    Kutistimen rakennussarja on nyt mennyt.
     
  16. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Tommosen raudan saa ostettua vaikka ruukilta,ym.liikkeestä jossa myydään peltityökaluja.Käsikäyttöisen siis,laittaa sit sen ruuvipenkkiin vaikka kiinni...se on semmonen "kahva" Pistepuikot ei varmaan oo ihan niin hyviä,pärjää varmasti.Mutta niiden rautojen pitäis olla mielellään kartion muotoisia.
    Kulkee nimellä ryppyrauta,ainakin täälläpäin...tuttujen kesken pimpparauta :D
     
  17. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Onko kellään muuten tommosista leuoista mittoja tai kuvia?Tai voisko joku ystävällinen sielu mitata jos tommoset omistaa??Vois tehdä mitoista samanlaiset.
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    En jaksa nyt etsiä, mut kannattaa varmaan kattoa mitä lazze sanoo noista leukojen mallista

    Mites paljon leuat maksais jos niitä tekee?
     
  19. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Kunhan nyt sais tehtyä yhdet niin tietäs paljonko menee aikaa jne.
     
  20. twelve

    twelve 3rd gear

    Vasara on huono ja hidas, jos koneita olisi tarjolla. Anopille jäi just kuolinpesä, sen tiedän, että TIG "ei toimi" (korjattavissa) ja noi muuthan ei juuri sähköä tarviikkaan, ainakaan silleen. En ole kysynyt, ovatko laitteet myynnissä, mutta eipä niitä tosiaan ulos voi viedä, navetan osa entinen peltisepän paja naapurikylässä... Pienet kaaret ja sellaiset on helpoin hakea lähelle sopiva pala jostain romikselta ja viimeistellä itse käsityökaluilla. Turussa on toi metalli-AKK, niiden roskiksesta saa hakea rautaa kanssa (kai treelläkin semmone on?), siellä on kaikenkokoista ja -mallista, joihin on harjoiteltu puikon kanssa ym. Mutta ei kai mitään lavaa tai todella isoa voi sellaisista tehdä. Auton lattian olen tehnyt jätepaloista kyllä, ja hyvä tuli.
     

Kerro tästä muillekin!