Vinkkejä pellin muokkaukseen käsityökaluilla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja nuc-64, 30.3.2015.

  1. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Kysäseppäs noista koneista ja vehkeistä mitä on ja hintaa
    ja millanen tig ja missä vika?
     
  2. Lowry

    Lowry 2nd gear

    [​IMG]

    Pitäisi askarrella kuvassa näkyvän runkorakenteen ulompaa puoliskoa uusiksi. Piirsin sivuun karkean kuvauksen profiilista, jos vähän selkenisi minkälaisesta hommasta on kyse. Profiilin kanttaus kyllä onnistuisi, mutta miten tuota kantattua peltiä saa taivutettua auton pituussuunnassa?
     
    Muokattu: 22.6.2017
  3. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Onko palstan peltigurut jo juhannuksen vietossa vai esitinkö asian niin epäselvästi, että kukaan ei ymmärtänyt?
     
  4. valpas

    valpas Gearhead

    Ei oo veispuukkia, joten ei mitään hajua, miten tuota kantattua pitäs taivutella?
     
  5. Lowry

    Lowry 2nd gear


    Kyllä sen kuvan pitäis näkyä ihan tossa viestissä. Mitä selainta käytät?



    Näkyykö kuva muilla?
     
    Muokattu: 22.6.2017
  6. DX

    DX Double Gearhead

    hankala kuva kun on otettu kohtisuoraan ja kuvarajaus niin tiukka, että kontekstin joutuu pikkasen arvaamaan, mutta näyttäs kattopalkilta ja josta oletan, että se kaartuu kahteen suuntaan?

    sanoisin, että kanttikone kannattaa unohtaa ja tehdä koko kappale vasaralla ja oikean muodon löytäminen voi olla pikkasen haastavaa jos ei oo ennestään tuttua puuhaa kun tossa tarttis pikkasen kyetä ennustamaan venutuksen tarvetta ennen vikaa ja jyrkintä taitosta ja ehdotankin, että sallit yhden pitkittäisen sauman ja teen sen kahdessa osassa, silleen että sauma tulee tohon uloimpaan tasanteeseen.

    oviaukon palasen teet valmiiksi kaarevasta aihiosta, vaikka paffimallin avulla saat piirrettyä taitoslinjat,
    sisimpään liepeeseen tyssäät snadin kutistuksen (juutube: tuck shrinking) ja ulompi venyy helposti vaikka polvee vasten.
    mutta jos toi ei kuvassa näkyvä linja on suora, niin ton kappaleen voi toki tehä kanttikoneella ja sit vaan toi liepeiden kutistus ja venytys, että saat ton viivaimen esittämän kaarron aikaseks.

    mut ton ylemmän puoliskon sit joudut tekemään kaarevaksi leikatusta aihiosta kaarevin taitoksin ja ulompaan hitsattavaan liepeeseen sit snadi kutistus.

    jos vasaralla kutistaminen ei ole tuttua niin reenaa johonki soiroon, tossa yks videopätkäkin aikeesta, mut idea on se, että peltiä hakataan "syrjästä" lyhyemmäksi" köykästä terävää ei työntävää naputusta niin molekyylit menee limiin, ite joskus pikkasen pehmitän toholla niin tyssääntyy helpommin.

    vasteeksi kelpaa vaikka ruuvipenkkiin kiinnitetty jarrulevy

     
    Muokattu: 22.6.2017
  7. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Kuva on tosiaan mitä on, mutta ihan hyvin arvailtu sen perusteella.:) Vasemmalle jäävä osa on suora, eli vain kuvassa näkyvää päätä pitää saada "alaspäin" kuten viivoitin osoittaa.

    Tavoite olisi ollut tehdä yhdestä palasta, mutta jos tähän ei löydy sopivaa konstia kotikeinoin, niin sitten ei kai auta muuta kuin tehdä paloista. Siinä tapauksessa kutistuksetkin onnistunee kutistajalla.

    Otsikossa puhutaan käsityökaluista, mutta olisko sikkikoneesta apua tähän? Tipping wheel ja eri kokoisia suoria rullia taivutukseen? Parhaiten selviää toki kokeilemalla, mutta rullat puuttuu ainakin toistaiseksi.
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    ai sulla on sikki ja palkkiko ei kaarru sisäänpäin, pelästään alas

    no sit vois ajatella, et vääntää eka ton "kärjen" kantit reilusti alulle, ihan alimmaisen vois kääntää valmiiksikin, mutta ehkä toisesta päästä löysillä leuoilla, et jättäs sen vajaaksi vikat parikytsenttii koska sen kanssa voi myöhemmin tulla tossa kaarevassa osuudessa mitotusongelmia, käntää sen sit lopuksi vasaralla ja kutistaa sopivaksi,
    koska seuraavaks venuttaisin pölkkyä tai pussia vasten tota ulointa kärkikanttia sen taipuvalta osuudelta että sinne tulis ihan reilusti "ylimäärästä" peltiä, kuvan perusteella arvioisin et viis milliä

    ja ajelisin vaikka tasasilla sikkirullilla kärkiosan kantit sille osuudelle takasin, tai sit just vaikka jarrulaikkaa vasten vasaralla.
    tossa venutuksessa se idea, ettei palkin pää kaartuis väkisin myös sisään, muutenhan se pyrkii kaartumaan sinne likimain yhtä paljo ku alaskin, sinne ilmestyy sit sisimpään reunaan pikkasen ylimäärästä poisleikattavaksi

    sikillä sit ajelisin lopuksi noi pari ylintäkin jos sikkirullat ei mahu niiden ja kärkikantin väliin, jos mahtuu niin ne kai vois tehä heti kärkikanttauksen yhteydessäkin, ne menee sit ton venutuksen takii keskellepäin kaartuviksi, mut jos se haittaa niin tekee noikin tuolta kaartopäästä sikillä lopuksi.

    ja sit tekee alimman liepeen loppuun ja painelee kotelon suppuun lopulliseen muotoonsa

    yllättävän vaikea raapustella näitä siten, että edes itse käsittäisi... :rotfl:
     
  9. DX

    DX Double Gearhead

    mainittakoon nyt vielä, että ite oon törmännyt hiton harvoin suoriin palkkeihin, niissä suorissakin on parin millin kaarto metrille melkiin enempi sääntö ku poikkeus ja kanttikoneen käytön kannalta se on tollasissa rakenteissa hieman ongelmallista.
     
  10. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Joo taipuu se tosta ulommaiseksi tulevasta kohdasta vähän keskeltä sisään päin, käsitin väärin mitä tarkoitit.

    Ei kai se auta, kun lähteä askartelemaan harjoitus paloja jo katsoa mitä tulee. Mielellään laittais valmista tonnikalapurkkia, mutta kiinalaiset pikkulapsetkaan ei näköjään tee ihan kaikkea.
     
  11. DX

    DX Double Gearhead

    nojoo, sit vois arvioida venutuksen määräksi kaartojen erotuksen.

    ja tekotapojahan on melkiin yhtäpaljo kuin on tekijöitäkin, mää itte en kauheesti karsasta parista palasta tekemistäkään jos se säästää vaivaa ja aikaa, se yks ylimääräinen sauma on vaan sauma muiden joukossa, tietty jos pirun pitkälti joutuu hitsaamaan niin sekin tympii,

    mut mää vähän luulen, ku kattoo millanen prokkiskin kyseessä,
    että langan siellä päässä on sellanen jolta toi homma onnistuu kyllä.

    itte oon sellanen, että tykkään tehdä melkeen kaiken mahdollisen vasaralla, vaikka sikkikin löytyy.

    tuo nyt ei oo sama keissi, mut hieman samantyylinen, jonka tein kokonaan naputtelemalla pelkin venytyksin, siinä on kyllä sitä vasaranjälkee josta valpas ei tykkää,
    itteeni ei moinen häiritte kun piiloonhan se menee.

    edit: tai no, kotelon päitä tietty piti pikkasen kutistaa kun koko muun paneelin venyttäminen suhteessa turhan iso homma

    [​IMG]
     
    Muokattu: 22.6.2017
  12. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Periaatteessa toi kaari on hyvinkin pitkälti samanlainen homma mitä tässä pitäis yrittää askarrella. Hienoa jälkeä tulee, kun osaa tehdä. Mä en osaa oikein mitään, mut ilmeisesti pitäis opetella, jos haluu päästä joskus ajamaan.:D
     
  13. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Sehän on Challengerin katon tukirakennetta.. Haha,ihan samaa itsellä.. Kutistuskone ei oikein varmaan käännä kantattua oikein enään.Tuo täytyy tehdä kahdesta osasta,itse kanttautin samaan kohtaan pellin mutta tuo kohtahan on kaareva tosiaan..Eli pikkusen menee liimailuksi.
     

Kerro tästä muillekin!