Vinkuvat jarrut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja A/C, 19.6.2012.

  1. A/C

    A/C 1st gear

    Elikkäs on alkanut Chevyn levyjarru(t) vinkumaan/viheltelemään pienissä, alle 40km/h nopeuksissa vaikkei jarrua painaisi. Taitaa tulla kuskinpuolen jarrusta. Jostakin muistelen lukeneeni, että näissä olisi jokin ääntä tuottava (juuri tuo vinkuminen?) indikaattori joka kertoo levyjen/palojen olevan kuluneita. Onko tällaista vai muistanko väärin?

    Onko etujarrut säädettävissä kun takarummuthan ainakin ovat? Edessä tosin levyt...

    Nimim. Jarrutieto = nolla :-?
     
  2. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Kuluneiden palojen varoitusääni. Siellä on sellainen peltilipare joka alkaa hankaamaan levyn pintaa kun pala on kulunut siihen asti. Näet sen kun katsot jattusatulaa alapuolelta ja sisimmäistä jarrupalaa, on varmaan levyssä kiinni.
    Vaihda palat!
     
  3. A/C

    A/C 1st gear

    Uudet palat ostin ja olin jo aikeessa vaihtaa. Vaan eipä mitään, vanhat palat olivat kuin uudet - varoitusääni ei ainakaan tullut siitä pienestä peltipalasesta, siihen on nimittäin melkein 1cm matkaa...

    Yhden TODELLA ärsyttävän vian tosin sain korjattua: aina, kun ajoi pieneenkin epätasaisuuteen niin edestä kuului metallista kilinää. Jos painoi samalla jarrua niin ei kilinää ollut. Huomasin renkaan ollessa irti, että uloin jarrupala heiluu jos sitä liikuttaa ja pitää ääntä.

    Service manual kertoo, että pitää taivuttaa/puristaa ne ulommaisten palojen "korvat" tiukasti kiinni caliper'iin. Totta tosiaan, nyt eivät liiku ollenkaan ja äänikin hävisi. Molemmilla puolilla sama homma.

    EDIT: Niin ja lievä vinkuminen jatkuu edelleen. Liekkö kosteat kelit syyllisiä? Vai voiko puhdistamaton jarrulevy/pala aiheuttaa tuota ääntä? Niissähän on jonkinnäköinen kalvo, jotteivat ruostuisi varastossa. Olisi varmaan jo tosin kulunut aikoja sitten jarrutellessa(?).
     
  4. Putte_J

    Putte_J 1st gear

    Katoaako tuo vingunta jarrua painettaessa? Itsellä Pulla-Caprice piti vikinää, myös hieman suuremmissakin nopeuksissa. Syyksi luulin ensin tuota kulumisvaroitinta, mutta aiheuttajaksi osoittautui kuluneet luistit, holkit ja varsinkin ne holkkien ja satulan välissä olevat kumirenkaat. Eli se satulan toinen osa pääsi hieman liikkumaan ja aiheutti vikinää, kitinää ja ennen vaihtoa myös kolahtelua ajettaessa, äänet katosivat aina, kun jarrua painoi.
    Levyihin tietääkseni laitetaan ns. varastointirasva, juurikin estämään ruostumista, mutta sen ei pitäisi aiheutaa ääntä, vaan tehottomuutta jarruihin ja tuo rasva poistuu levn pinnalta muutoman jarrutuksen jälkeen, jollei levyjä muista asentaessa putsata.
    Ja levyjarruja ei pysty säätämään samalla tavalla, kuin rumpujarruja.
     
  5. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Kuparitahnaa liikkuville pinnoille voi jelpata. Ja palojen takapuolelle kans :)
     
  6. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Ex-kinneri corollassakin aikansa vinkui, hiljeni ja lopulta loppui kitinät. :wink: -Mitkä lie jarrupalat, piti nähtävästi sisäänajaa... :odroll:
     
  7. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Juu ei se katso auton merkkiä, vinkuu ne eurokinnereidenkin jarrupalat joskus.
    Helppo konsti hiljentää vikinä on tuikata kuumankestävää silikonia jarrupalan selkäpuolelle, semmoinen sormenpään kokoinen nokare riittää yleensä. Elastinen silikoni vaimentaa värähtelyn(äänen) tehokkaasti.
    Parhaimmillaan ei tartte edes vannetta irrottaa että pystyy silikonin laittamaan :lol:

    P.S paremman puutteessa myös saniteettisilikoni käy myös, mutta se kovettuu pian kuumassa jarrupalassa ja vikinä hiipii takaisin.
     
  8. woland

    woland 3rd gear

    Oothan tarkastanu että satula liikkuu asiallisesti? Ne liukutapit voi vissiin herkästikin ruostua jumiin ja ei ota palat tasasesti, eli toinen puoli voi laahata (?) Ja joku viisas tiesi kertoa että ainakin Raybestoksen palat on herkkiä huutelemaan.
     

Kerro tästä muillekin!