VINTAGE TT ja RR pyörien kuvia topic!!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja BRAKE DRUM, 24.12.2023.

  1. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Kuvan pyörä on Aermacchi Ala d'Oro 250 1959. Viimeisiä vuosia keskikoulua käydessäni noin 1976-77 oli eräällä samaa koulua käyvällä tyypillä hyvin paljon samannäköinen Aermacchi 250 cc. Vuosimallista en tiedä mutta muuten samantyyppinen tankin päällä pönötettävä malli. Villi veikkaus että näitä Aermmaccheja ei Suomessa ole riesaksi asti.

    [​IMG]
     
    kerkko tykkää tästä.
  2. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Tietenkin jos tarkkoja ollaan niin ei tuo yllä oleva Aermacchi varmaankaan ole täysiverinen Tourist Trophy pyörä koska ainakin katteet puuttuvat. Mutta harrastepyöränä tuollainen olisi varmasti ihan mukiinmenevä, ainakin pakoäänien suhteen. Varaosien puolesta saattaa tosin olla haasteellinen rakkine, näitä kun on vissiin viimeksi valmistettu 60-luvulla.
     
  3. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    70-luvulla vielä vaakamoottori H-D:tä valmistettiin.
     
  4. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

  5. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Jugoslavialaisia Tomos merkkisiä Tourist Trophy pyöriä luokassa 50 ccm.
    Vuosimallit 1968 ja 1979.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    sepi-ukko ja kerkko tykkäävät tästä.
  6. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Solifer 4 speedissä oli Tomos moottori.
     
    kerkko tykkää tästä.
  7. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Josta oli vitosen rattaat poistettu ja jotka moni laittoi takaisin:D
     
    Jape105 ja kerkko tykkäävät tästä.
  8. Uskoisin, ettei niitä varsinaisesti ollut poistettu, vaan Tomos toimitti Soliferille moottorit 4 vaihteisina. Siellä oli muistaakseni vaan holkki niiden vitosen rattaiden paikalla. Mulla ei koskaan sellaista ollut, mutta kaverilla oli ja tuli hiukan tutuksi ne.

    Soliferilla oli myös 2 vaihteinen automaatti, joka oli hiukan samannäköinen, mutta silti pytty oli hiukan erilainen.

    Mutta ketjun aiheeseen. Tässä on Tomoksen kisahistoriaa ja siitä yksi video:

     
    kerkko tykkää tästä.
  9. stana

    stana 3rd gear

    Eikö tuossa lie sama pytty automaatissa,kaasutin on eri. Mulla on automaatti sm solikka, elikäs sma..
     
  10. Ei, kyllä se oli hiukan erilainen manuaalissa kuin automaatissa. Muistaakseni ainakin ylävirtauskanavat oli erilaiset ja olikohan muutkin. Päälle päin kyllä aika saman näköinen.
     
    stana tykkää tästä.
  11. fmila

    fmila Gearhead

    Myös vanhemmissa Solikan puhallinkoneissa Speed/Export oli sama ero, 2-vaihteisessa Exportissa oli 3n rattaan tilalla holkki, kuitenkin ryhmäpyörässä (kiinteä rattainen akseli) oli useimmiten 3n ratas. Tuli kiva "loikkarilaatikko" kun sinne sen 3n rattaan laittoi, eikä koskenut ensiö, eikä toisio välityksiin. Oli siinä poliisilla ihmettelemistä, miten voi mopo kulkea "vakio" rattailla yli 70 km tunnissa?? (Tutkaan ylämäkeen 2 päällä 68 kmh:cool:)
    Sorry offtopic, sakot sain kumminkin:mad:
    t.AM
     
    kerkko tykkää tästä.
  12. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Ei tarvitse olla sorry offtopic, niissä tulee usein hauskoja sivuosumia kuten tämä Thermomat kertomuskin.
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Nelivaihteisissa tomoksissa oli holkit molemmissa vaihteiston akseleissa. Siitä nimitys ”vitosen rattaat” kun kaksi ratasta lisättiin jotta päästiin 95km/h. Tosin vaati se kyllä muutakin kuten 65cc autisan pytyn. Sillä pääs kolmosella jo 70km/h. Vaan silloin kukaan ei vielä osannut ees unelmoida älypuhelimista jossa gps. Siis autolla piti päästellä tai mp:llä perästä jotta sai mitattua huiput. Taikka ajaa tutkaan jota onnea en kohdannut mopolla koskaan. Poliisi ei saanu ees kii saabilla. Paikallistuntemus ja vakuutuskilven puuttuminen loppuaikoina tosin helpotti asiaa.

    Offtopiccina ajoin 126 fiatilla tutkaan ja sain siitä ylinopeussakot. Myydessäni sen fiatin laitoin todisteeksi ilmoitukseen kun myin nopeaa italialaista sporttiautoa. Tosin laskin sinkki tiukalla 70 kuuden kympin alueella.
     
  14. fmila

    fmila Gearhead

    Juu, kyllä tuli moneen kertaan poistuttua "pusikon puolelle",jos sininen Volga tai ransiitti perään lähti. Toi tutkaan ajo oli vahinko, kun oli kerrankin kaveri kyydissä, joka oman "keksintönsä" virityksiä aina kehui. Tuli näytös kalliiksi, mutta kannatti. Eipä siihen aikaan saanut "kaupasta" tilattua viriosia, ite ne piti tehdä ja "keksiä". Solika oli vain 50cc pytyllä, eikä se kauheesti kiertänyt, mutta sopivalla ajoituslevyllä sain siihen "hyvän" väännön. Kampurakin kesti pidempään kun sai "loikkarilla" pidettyä kierrokset alempana normi ajossa. Vetoja oli sen verran, et jakso kiivetä 2lla hyppyrimäen alamäen ylös 90 kiloisen kuskin kanssa. Eikä poliisit löytänyt sitä "loikkari-kolmosta" siitä kahvasta kun ehdin vaijeria hieman löysätä ja kahvassa oli vain 1-0-2 merkinnät. Näissä kun oli vielä käsivaihteet.

    t.AM
     
  15. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Todennäköisempi kai että tehtaalta tullut jo nelivaihteisena vaikka tarinat kertoivat että Soliferilla olisi vitonen holkitettu.
     
  16. -VE-

    -VE- 2nd gear

    Oli se monella lailla erilainen joo: rivoitus erilainen, imukanava keskilinjaan nähden sivussa ja pakoputken lähtö erilainen. Ja siis niitä vaihteellisenkin pyttyjä oli kahta eri mallia, mutta automaatin sylinteri oli vielä omanlaisensa.
     
  17. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

  18. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Kawasaki. Jonkun kokoinen ja jonkun ikäinen. Pinnavanteista ja etupyörän rumpujarrusta päätellen yli 50 vee vanha. Ehkä 80 ccm ? Jos joku tietää tarkemmin niin saa kertoa.

    [​IMG]
     
    kerkko tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!