Vinyyli pyöreän kulman ympäri

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Verhoilu ja sisusta', aloittaja Concarne, 23.1.2023.

  1. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Osaako joku sanoa millä tekniikalla vinyylin saa tiukasti pyöreän kulman ympäri? Esimerkiksi kojelaudoissa tai vaikka penkkien selkänojien taustoissa on 90 asteen kulmia mihin vinyyli pitäisi liimata. Jotenkin se tehtaallakin on tehty ja mahdollisesti pitäisi kutistaa ettei kulmaan jää vekkiä. Lämpöä ehkä mutta kutistuuko vaiko venyy?
     
    Muokattu: 23.1.2023
  2. karivanner1

    karivanner1 2nd gear

    Jos on siihen tarkoitettua vinyyliä niin eipä siinä ole mitään ongelmaa. Senkus venytät.
    Kuvassa ovenkahva vedettynä alcantara jäljitelmä vinyylillä.

    [​IMG]
     
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Onko toi minkä oloista? Magnumin sisusta on oksettavan muovinen ja värinen. Tarkoitus olisi vaihtaa sisustuksen alaosan väri mustaksi ja oisko tuosta poistamaan sitä muovisuutta?
    Hinta hajonta noissakin on varmaan laaja, mutta onko suosituksia kohtuu hintaisista vinyyleistä?
     
  4. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Tarkoitin jotain tämän tyylistä.[​IMG] Eli vaikka tuo selkänojan yläreunan ulkokulma tehtynä niin, että siitä saa yhtenäisen näköisen eikä jää vekkiä tai saumaa. Täytyykö siis olla niin pieneksi leikattu pala että sitä pitää venyttää? Eikä niin päin, että on verhoiltavan kappaleen kokoinen ja kutistetaan kulmien kohdalta.
     
  5. karivanner1

    karivanner1 2nd gear

    toi alcantarateippi on kun purkkaa. se venyy ja vanuu joka suuntaan. En käyttänyt lämpöä yhtään. Auton yliteippausvinyylit tarvii lämpöä mutta toi ei. Se pitää vaan lähtee nurkista venyttämään oikeeseen suuntaan.
    Väreinä on toi harmaa ja musta ainakin ja tais olla ruskee kans.

    Tarkkuu ihan sikana ja pienet virheet pinnassa ei näy läpi. Pitää tietysti olla puhdas pinta.
    Qz vinyls sitä myi ja ei se mitään halpaa ollut mutta budjetin rajoissa.

    Tolla on helppo vetää sisustan paneelit uuteen kuosiin. Se, miten se sitten puhdistetaan jos tulee vaikka likaa käsistä, niin siitä ei ole vielä kokemuksia. Ite aattelin et jos niin käy niin ainahan voi teipata sit uusiks, toi nimittäin on irrotettavissa.
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  6. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Asensin juuri 2mm muovimaton penkkien väliin jäävään 12" bassolaatikkoon. Tämä on osa takalevyä. Oli homma:) mutta nyt tehty kun matto oli niin saman sävyinen nahan kaa:eek:

    Noihin kulmiin ei tule olemaan helppoa kiinnittää vinyylinahkaa.
    Kulmiin olisi hyvä saada pallomaiset venytykset ennakkoon.
    Itse mittaisin kulmien keskipisteet ja venyttäisin nahkaa vaikka pallon ympäri.
    Nahkoja luulisin olevan erinlaisia ja tämä on itse todettava esim kuinka kappale venyy ja ennenkaikkea miten se palautuu ja siten tarvittaessa pidempi aikainen kulmien esivenytys.
    Paksu materiaali on vaikeampi venyttää vaikkakin venytys on "oikeaan suuntaan" Näihin jää helpolla jännitettä, niinkuin toi mun matto:) Tota pitää vielä hitsata.
    Liimaksi jokin liima mikä muodostaa ns. kovan kalvon.
    Kaikkia huokoisia liimattavia materiaaleja joutuu liimaamaan 2 kertaa helposti.
    Ensimmäinen liimaus imeytyy ja tämän kannattaa antaa kuivua kokonaan ennen toista kertaa.
    Liima myös kovettaa kuivuessaan nahan.
    Alusta karhennettava liimalle ja kannattaa tarkistaa liima kuinka tarttuu alustaan.

    Noin tekisin itse..tai sitten en. Tänkin saa valita..

    Ei muuta kuin toimeen;)
     
  7. karivanner1

    karivanner1 2nd gear

    nyt vasta valkeni eli tarkoitit vinyylillä keinonahkaa ym.. Itelle vinyyli on teippiä :)

    Toi kuvan osa ym. on melko varmaan tehtaalla muotoonpuristettu eli ei se taida kotikonstein onnistua.
     
  8. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Juu, sitä tarkoitin. Ameriikaksi "vinyl". Kyllä siinä on erillinen keinonahka asennettu osan päälle. Tuossa kyseisessä osassa on vielä ohut vaahtomuovikerros välissä. Sen verran ehdin googlettamaan, että tuo lämmittäminen ehkä on se tapa. Tuo kyseinen osa ei ole omasta autostani, vastaava kylläkin, mutta jos tuosta puhutaan niin pinta on "Madrid vinyl" ja siinähän on sellainen kuvio pinnassa. Ainakaan omassa autossa ei näy noissa ulkonurkissakaan mitään merkkiä venymisestä eikä kutistumisesta tuossa pintakuvioinnissa. Saumaakaan siinä ei ole missään kohdassa pinnassa näkyvissä, pintamateriaali kiertää nurkan siististi yhtenäisenä.
     
  9. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Oli pakko päästä vielä tallille..:)

    Tohon istuimeen tämä alkuperäinen on varmaan muotti puristettu muotoonsa.
    Meneekö siinä reunassa jokin listakehys?

    Muovien ja liimojen koostumus on muuttunut vuosien varrella.'
    Pehmitin aineet ja liuottimet aivan varmasti.

    Tilasin tätä tarraa jokin aika sitten ja nähtäväksi jää mitä tulen saamaan.
    Kuvaus tuotteesta hyvin samankaltainen kuin QZ alcantara.
    Kallista tämäkin oli jäi 30e 100x150 kiinasta
     
  10. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Ei siinä sellaista ole. Osa on jotain lasikuidun tyyppistä ja sen päälle on kääritty tuo pinta. Reunat käännetty osan sisäpuolelle ja liimattu kiinni.
     
  11. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

  12. Concarne

    Concarne 2nd gear

  13. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Olipas todella hieno juttu!
    Aliakseen Templar voi aina luottaa ongelman ratkaisijana:)

    Mullakin tbird paljon samankaltaisia osia joita vois näperrellä sitten enempi ajankanssa.
    Cobcarnen selkänojien taustatkin onnistuu varmasti vaikka hiukan isoja ovatkin.

    Näinköhän näitä tehty alun alkujaankin?
     
  14. Concarne

    Concarne 2nd gear

    En lukenut vielä tarkemmin ketjua läpi ja mahdollisesti selviää siitä mutta minkähänlainen materiaali tuossa pitää olla? Noita verhoilukeinonahkoja näyttää olevan hyvin saatavilla Suomestakin mutta niissä on kaikissa joku puuvilla tai muovimateriaalinen tausta. Alkuperäisessä ei mielestäni sellaista ole. Onnistuukohan tuollaisella taustavahvistetulla tekeminen? Tuollainen penkin takaosa luulisi olevan kohtuullisen "helppo" kun siinä ei ole oikeastaan muita vaikeammin tiukaksi saatavia kohtia kuin nuo yläosan ulkonurkat.
     
  15. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    Concarne tykkää tästä.
  16. mpower

    mpower Double Gearhead

    Otsikon lukiessani ajattelin asiaa Fingerporilaisittain ja LP levystä nyt kyse!:D
     
  17. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Toihan on sitten ihan "puhdasta" muovia.
    C10 alkuperäis 3 istuttava on tehty tuosta. Ihme kyllä pysynyt ehjänä:) mutta olisi ajettaessa aivan varmasti ollut tosi liukas.
    Takuu varmasti ote ratista olisi krampannut vähänkin kovempaa mutkaan tultaessa, muuten olisi äkkiä huomannut itsensä istuvan toisella puolen ohjaamoa:) hyvin herkästi.

    Muoveissahan on paljon eri tyyppisiä täyteaineita.
    Näissä käytetty PVC n suhde määränä kuin pehmitinaineet määrittelee sen ominaisuudet.
     
  18. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Pitääpäs tämä pommi pudottaa vaikka tähän topiikkiin kun tätä on tullut muutenkin jo rääkättyä:)

    Tietenkin.. yksi kuva sisältää tuhat sanaa, senhän kaikki tietävät. Mutta mullapas olis tuhat ja yksi:cool: sanaa ihan kuin oliko satu öisin lentävästä matosta.

    C10 ohjaamon poistetun polttoaine tankin tilalle tuleva sydeemi alkaa valmistumaan ihan käsiin.
    Totuuden nimissä poistin purkamalla aluksi tehneeni keskikonsolin penkkien väliin.
    Tämä näytti jotenkin silleen harkitsemattoman peruskoululaiselta. Siisti muttei kuitenkaan.
    Tilalle tein aivan jotain muuta vanerista,nahasta ja alumiinista tähän runkoon jonka poistin Audi a8 takapenkin selkänojasta. Rungon leveys oli kuin nappi silmään leveydeltään.
    Tämä kokonaisuus ylös nostettavalla niskatuella ja alaslaskettavalla kyynärtuella kiinnittyy pystyasentoon rakennettuun bassokaiuttimen koteloon joka on osa taustalevy kokonaisuutta johon on tehty lokeroita alaosaan molemminpuolin ja saranalliset sivuosat joita voi kääntää 90 astetta peittäen tilan joka on ovilukon vastakappaleen takana. Semmoinen pullo kätkö:)

    Takalevy ja saranalliset sivukappaleet ovat verhoiltu Bitumi taustaisilla kokolattiamatto paloilla.
    Sävyltään sopivia ja takuu varmasti hyviä ääni eristykseen.
    Takalevyn alareunassa olevat säilytyslokerot pientarvikkeille verhoiltu myös karvamaton paloilla pohjasta sillä jos bassoa tulee tarve pumpata eivät lokeroissa olevat tavarat alkaisi ääntelehtimään kuten esim. ovissa olevien vastaavien kohdalla usein käy.

    Tämä kokonaisuus kiinnittyy poistetun bensatankin alkuperäisiin kiinnikkeisiin vahvistettuna basson taakse vielä tekemättömään hahloon jonka lävitse vedän tällaisen sidonta remmin tyylisen nauhan kiinnikkeeseen joka löytyy sen takana ja kiristän sen kiinnittäen kaiuttimen sisälle! Näppärää ainakin omasta mielestä. Kotelo on raskas.

    Jos et vielä ole kyllästynyt lukemiseen niin peitelevyksi ja yläkiinnikseeksi leveä ja kiiltävä,profiiliin upotettavalla muovisella 50mm liimattavalla peitekaistalla rappuaskel kulmalistan keskelle basson molemmin puolin. Tämä peittää myös rungossa löytyvät "korikulmat" tasaiseksi ja sileäksi. Vau..

    Jottei tarina tähän lupu uusia ideoita vielä paljon joista sitten vaikka myöhemmin enemmän..
    Kiitos kun jaksoit lukea:D

    Auts.. Tekstiä oikolukiessa huomasin.. kyynärnojan alle tuleva "istuin" osa on myös valmis.
    Tämä tulee takapenkin istuinosasta ja vaahtoa on leikattu n 50mm paksuiseksi.
    Istuimen nahkakuviointi myötäilee itse etuistuinten kuviointia. Se kaareutuu myös alaspäin samanlailla etureunastaan.
    Tämä on irroitettava ja sen sisälle jää tilaa esim kaiutin vahvistimelle. -Lepo -
     
  19. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    C10 on tullut askarreltua vähän kaikenlaista.
    Tilaamani tikattu verhoilu kappale saapui myös alkuviikosta.
    Oli muodoltaan kuin vanhojen mummojen tikkitakista suoraan otettuna silleen hiukan epämääräinen. Tämä saa odottaa päätöstä asennanko sitä tällaiseen "headlineriin" minkä tein juuri 2mm polykarbonaatti levystä.
    Levy on sopivan taipuisaa katon hiukan kupolimaiseen muotoon. Taipuu ilman ryppyjä.
    Reunat koristelen U mallisella reuna nauhalla.
    Levyn alle kattoon STP äänieristys levyjä. Näiden pitäisi pysyä katossa erään paikallisen ammatti rakentajan mukaan, vaiko muisti nähneensä nämä käydessään täällä:) Hyllystä löytyvät kuitenkin.
    Sika 221 liimaa tulen pursottamaan suoraan peltiin joten liimauskolot pitää suunnitella äänieristelevyjä asennettaessa.
    Liiman kovettumista joutuu odottelemaan joten jonkinlainen puristus muotti tehtävä vielä tasaiseen tartuntaan.

    Haluan peittää takaikkuna aukon ja tähän hain useita vaihtoehtoja.
    Yksi oli alumiini turkkilevystä tehty peitelevy. Tämä olisi voinut sopia yhteen malliltaan samasta materiaalista tehdyn lavapohjan ja siihen osittain upotetun akkukotelon kanssa.
    Hylkäsin vaihtoehdon kuitenkin.
    Toinen mielessä oleva vaihtoehto oli liimata vanha takalasi jonka pintaa olisin matannut huurteiseksi mutta itse lasi oli hiukan liian pieni ja katonrajan kulma sisäänpäin kaartuva n 5mm molemmin puolin.
    Viimeisenä vaihtoehtona teen peitteen pellistä johon tein mallinkin jo..
    Pelti oli ohutta ja vaikka yläreuna on kaareva voi se silti jäädä hiukan veltoksi.
    Sitä on nyt sitten hankittava sikkikone jotta jäykentäviä kuvioita pääsee vääntämään:)

    Ikkuna aukon sisäpuoli myös harkinnassa ja siihen tämä alumiiniturkki olisi ollut tosi mahtava.

    Tälleen tällä erää..

    Concarne sallikoon..
     
  20. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Hommat tällä tallilla luistaa kuin Strömsössä.
    Takaikkuna aukkoon haluamani turkkialumiini levyt tilasin eilen ja posti jo haluaa jotta tule hakemaan. Noin sitä pitää..:)
    1500 x 400 x 2mm 2kpl lähetettynä 96 € . Ei paha. Hukka 0 ...Maising..:D

    Kattoon keski syvennykseen tulevan (c10 sisä- ja ulkokatto) verhoillun muovilevyn koepala liimaus onnistui myös ...Maising.. :D:D

    ..ja sitten kun vielä kattoverhoilu teipit tulee..
     

Kerro tästä muillekin!