Vinyylikaton korjaus "caprise classic-89"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Verhoilu ja sisusta', aloittaja janne83, 10.2.2009.

  1. janne83

    janne83 1st gear

    Olisiko vinkkejä miten korjata vinyylikattoa kun etuosa kattoa on pelti paljaana??

    miten saa sävyerot pois jos laittaa mustaa nahkaa haalistuneen vinyylin jatkoksi vai ostanko kokonaan uuden vinyylikaton ja miten sen asentaminen sitten hankalaa??
     
  2. willalande

    willalande 2nd gear

    et varmasti saa siitä katosta kunnollista millään nahkapaloilla. onhan sitä
    myytävänä kaiken maailman liimoja ja vinyylikorjaus juttuja mutta ei. uusiks vaan koko riepu. kai noita asennus ohjeita/videoita löytyy youtubesta?
    mutta jos sätöksen omalle katolleen haluaa tehdä niin vaikka sikaflexiä ja
    maalia.
    onhan noita nähty eikä hyvälle oo näyttäny.
     
  3. karra

    karra Double Gearhead

    Tässä pätkässä näkyy kun tehtaalla asennetaan A-Commodoreen vinyylikattoa :) . Ei näytetä miten kattoluukun reuna viimeistellään eikä itse luukun "vinylöintiä" .

    http://www.autofernsehen.de/d/detail.ht ... e623e8c85f

    Ja saitilla on muutenkin mukavia pätkiä...

    EDIT: 70-luvulla sai valmiita tee-se-itse sarjojakin (siis kokoluokittain) näköjään :D :

    [​IMG]
     
  4. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Tapiolan Autoverhoomosta tilasin ommellun (3-eri kappaleesta) olevan vinyylin. Kysyi mihin autoon ja neuvoi liimauksesta yms. Myi liimatkin "harrastaja" hintaan! 8)
     
  5. willalande

    willalande 2nd gear


    mitähän tuo maksoi kun olis sama homma tulossa?
     
  6. Buddy

    Buddy 1st gear

    Lähetä vanha malliks, ni mä teen sul uuren vinyylin...
     
  7. rane58

    rane58 Double Gearhead

    -Ei ole enää kuittia tallella, mutta muistaakseni 400-500€ liimoineen.. 8)
    Ja se vinyyli oli ISO, ISO on 98-oldsikin.. :rotfl:

    Ps. Se ompeleminen on varmaan taitolaji, kaksois ompeleet.. :eek: Tietty vois yrittää liimalla tehdä sauman, mutta tuleeko hyvä ja kestääkö..?
    :odroll:
     
  8. Buddy

    Buddy 1st gear

    Mitä tarkoitat kaksoisompeleella? Kaverin vinyyliä kattelin kesällä, niin sitä ei ollu neulottu vaan se oli jotenkin liimattu tai kuumaprässätty. Kyllä ompelemalla tehdystä saa hyvän kun varmistaa vielä liimalla ettei falskaa.
     
  9. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Verhoilija sanoi tekevänsä -Alkuperäisvinyylistä -ompelemalla, että kelpais vaikka museoleimasta, jos on tarvis.. 8)

    -Ompele on niinkuin farkkujen takataskun kaksiriviä n.5mm välein! Luulis kestävän, ettei irvistele. Eikä tarvii erikseen liimalla kikkailla.. :odroll:

    Ps. Noi ompelutermit ei ole hanskassa.. :oops:
     
  10. Buddy

    Buddy 1st gear

    Voi sen noinkin tehä mutta mä ompelisin ne palat ensin yhteen ja taittaisin saumavarat reunapalojen puolelle ja sen jälkeen tikkaisin saumavaran kiinni. Tulis vain yksi näkyvä tikkaus/ puoli. Mulla kun ei ole vielä kaksneulasta konetta. :oops:
    Olen mä tehny tuplasaumaa yksneulasellakin, mutta tarkkana saa olla ja ohjainjalka on pakko olla. Verhoilijat käyttää yleensä 10 mm:n tikkiväliä tuplatikkauksissa. Juttelin nimittäin aiheesta yhen Pirkanmaalaisen verhoilijagurun kanssa eilen... :wink:
    Menee kyllä museoleimasta läpi kummallakin tyylillä tehty rätti.
     
  11. rane58

    rane58 Double Gearhead

    -Kyllä Buddylläkin on homma hanskassa, noita osaavia tekijöitä on harvassa.. 8) Sun kandeis ilmoitella taidoistas, tehdä "pisnestä", tai ehkä jo teetkin.. :D
     
  12. Buddy

    Buddy 1st gear

    Kiitos, kiitos. Ei tässä viel mestareit olla. Verhoilijakurssillekki olen vasta menossa. Olen harjoitellu kotona näitä hommia ettei tartte olla siellä koulussa sitten ihan "äimän käkenä" kuten täälläpäin sanotaan.
    Bisneksii alan tekemään enempi sit koulun jälkeen jos vaan taidot riittää.

    Nyt olen yrittäny perehtyä nahan/keinonahan värjäykseen. Tilasin saksasta värejäkin. Sellasestakin on kuulemma kysyntää. Etenkin helmiäis ja metallihohtoväreistä. Verhoilijaskaveri kertoi, että häneltä on kyselty jo vuosia että mistä sais metallihohtoisia nahkoja.
     
  13. rane58

    rane58 Double Gearhead

  14. MGB GT V8

    MGB GT V8 1st gear

    Mistä materiaali ja ohjeet?

    Vinyylikin hapristuu yli 30v - repesi. Alkuperäistä materiaalia löytyi rakenteista - selvästi parempaa. Mistä löytää kiiltävää mustaa paksua n. 0,6mm viininpunaisella pohjalla 2 -3 mm kuvio?

    Rakenne on yksinkertainen, teko-ohjeita:

    1) Reunasta sisäänpäin 3mm on nauhamainen sileä leveydeltä 3mm ilmeisesti puristuksella ja kuumennuksella yhteensulatettu palletaite tai liimattu ja puristettu kiiltävän tasaiseksi - miten teen siististi täsmälleen tehtaan mukaisena? Vaihtoehtona osto, mutta mainoskuvissa olevat eivät vastaa alkuperäistä.

    2) Miten vinyyli taipuu rypyttä 5cm reunan ympäri?

    Tuon tapainen, muuta kiiltävän musta, reuna erottuu ja tiukempi.
    http://mgb-gt.co.uk/images/gallery/large/119_1135447352.jpg?1240855037
     
  15. Elevator

    Elevator 1st gear

    Mä voisin olla ensimmäisten kysyjien joukossa. Pitääpä soitella sulle Buddy tässä. Mul olis vaikka mitä sisustan osaa jotka kaipais väriä.
     
  16. Buddy

    Buddy 1st gear

    Soitellaan... :wink:
     

Kerro tästä muillekin!