Vinyylikattoasiaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Verhoilu ja sisusta', aloittaja jannis, 29.12.2011.

  1. jannis

    jannis Gearhead

    Olen vaihtamassa vinyylikattoa Eldooni ja vanha rätti on poistettu ja pohja putsattu liimoista. Millä maalilla pitäis pohja maalata, että se kestäis kontaktiliimaa? Entä mistä sais sitä vinyylin ja katon väliin tulevaa n. 3 millin paksuista pehmustetta? Se ei oo vaahtokumimaista vaan ennemminkin jotain vaahtomuovia.
     
  2. Buddy

    Buddy 1st gear

    Kakskomponenttimaalit kestää liiman. Mitäs jos pistäis pehmusteeks sellast laminaattilattian alle laitettavaa valkost solumuovii? Olen sitä käyttäny välillä ovipaffien yms. pehmusteena. Se on noin kolme millii paksuu ja sitä sa halval mm. Ikeasta. :wink: Tämän em. etuna on se ettei se ime vettä.
    Jos on hyvä luotto ettei vinyyli päästä vettä läpi ni esim. Muovikum nimisest kaupast saa vaahtomuovilaminaatti nimellä myytävää matskuu jossa on kangas liimattu vaahtomuovin päälle. Sitä saa kolme millii paksuna.
    Sit yks vaihtoehto vois olla normi kangaskaupois myytävä sellanen huopamainen tukikangas... Se venyy jonninverran joten on helppo saada taipumaan muotoihin...
    Meinasin harjoitella omaan metritaunukseen vinyylikaton tekoa ja siihen taidan laittaa pehmusteeks tota tukikangasta. :wink:
     
  3. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Kysyppä Tapiolan Autoverhoilu puh. 098881516, ostin sieltä kaiken tarvittavan ja sain hyvät ohjeet katon liimaamiseen oldsiini. -Tehty 2007. En enää muista liiman nimeä.... :oops:
     
  4. jannis

    jannis Gearhead

    Joo, mä huomasin, että meillä duunissa onkin tollasta paksua solumuovista pakkausmateriaalia. Täytyy vaan tehdä testiä, kestääkö se kontaktiliimaa. Sain myös tietää, että NorMaali myy sinkkiepoksi maalia. Se olis varmaan hyvää ruosteenesto/pohjamaalia vinyylin alle.
     
  5. Eldo68

    Eldo68 3rd gear

    Itsellä tuli -68:n repro tuotteena vinyyli joka on samaa kuosia kuin ikkunalistat, tuossa oli "pehmuste" valmiina mutta oli jotain 1,5mm.

    Ommeltu ja liimattu Tapiolan autoverhoomossa, en tiedä mitä on tapahtunut työtä tehdessä, mutta oli todella monesta kohdasta liimaus irti.
    Oikeaa kattovinyyli liimaa ei kuulemma saa päästää kuivumaan yhtä paljon kuin tavallista kontaktiliimaa...

    Itse joutui injektioneulan kanssa liimaan takas :mad:
     
  6. jannis

    jannis Gearhead

    Joo, mä teetin kans kerran Tapiolan Autoverhoomossa kattoverhoilu rätin Eldooni ja tulos oli ihan paska. Vaikka mä toimitin vanhan kattoverhoilun malliksi, niin silti oli ne kattopanta kanavet väärissä paikoissa ja yksi kanava puuttu kokonaan! Enkä saanu sitä alkuperäistä malliani edes takas! Maksoi vielä 300 €. Sain kuitenkin sen uuden verhoilun jotenkuten paikoilleen kauheiden ryppyjen kera ja tilasin sitten jenkeistä uuden, joka maksoi 130€ rahteineen. Nyt on alkuperäismallinen ja kuosinen ja värinen ja sopii kuin hanska käteen. Eikä mitään ongelmia asennettaessa. En osta enkä teetä mitään enää sieltä Tapiolan puljusta.
     
  7. tippa77

    tippa77 Gearhead

  8. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Ei mulla ollut mitään ongelmaa.. :eek:
    -Kai laitoitte reklamaatiota..? :odroll: -Kyllähän tuotteen pitää kunnossa olla!
     
  9. SB 340

    SB 340 2nd gear

    Vinyylin liimaus

    Milläs liimalla toi uusi vinyyli kannattaa liimata? Katto maalattu samoin kun autokin ja lakat päällä. Eli vesiväreillä. Ja kuinka kauan pitää liiman antaa kuivua ennen kun vinyylin siihen tuuppaa?
     
  10. Buddy

    Buddy 1st gear

    Olen ny tekemäs jollekki strutsikuvioista vinyylikattoa. Hää asentaa sen ite. Ajattelin liimata sprayliimalla laminaattilattiapehmustetta vinyyliin jonka jälkeen ompelen palat yhteen. Mun mielestäni sitä vinyylii ei kannattais liimata kattoon kuin reunoistaan. Miks helvetis se pitää asentaa niin pirun vaarallisella systeemillä että levittelis liimaa koko pinnalle. Sit ku liimaa sen vahingos pari senttii väärään paikkaan ni pehmuste on pilalla... :(
     
  11. SB 340

    SB 340 2nd gear

    Re: Vinyylin liimaus

    Tietäiskö kukaan Pirkanmaan suunnalta osaajaa tommoseen liimaamiseen? Eli tulis tallille ton laittaan paikalleen, lähen ote kyllä apumieheksi ja jelppiin minkä pystyn, mutta pikkusen arveluttaa tota yksin yritellä. Pistäkää vaikka yv.tä.
     
  12. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Kyllä minäkin olen sitä mieltä että tuo vinyyli ei peltikattoon kuulu. Tietäähän tuon että tuollaisesta ei saa kuin ongelmia ajan myötä.
    Tämä koko keksintö on perua ilmeisesti sieltä että jonkun jenkin mielestä avoauto on hyvännäköinen ja kovakattoauto on paremman näköinen kun se näyttää vähän avoautolta. Muovin pitää näyttää puulta ja kovakaton pehmeältä. Mitä lie muuta hyötyä tuollaisesta vinyylikatosta pellin päällä? Sateella ei välttämättä ropise sisälle yhtä pahasti, ehkä se.
     
  13. SB 340

    SB 340 2nd gear

    vinyylikatto

    Samaa mieltä, eihän se siihen kuuluisikaan. Enkä sitä laittaisi jos sitä ei siinä olis ollut tehtaalta tullessa. Ongelmien kanssa tässä on juuri painittu: vanha katto revitty pois, ruosteita puhallettu, reikiä paikkailtu, kattoa maalailtu. Ei kai tota operaatio voi järjellä perustellakkaan :odroll:
     
  14. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Challengerin vinyylin pois repineenä niin ei siinä mitään muut ollut kuin liimaa alla. En ehkä laittaisi mitään "pehmustetta" alle... Aikas tukevaahan se vinyyli on. PPRCuda Pepe liimas itse jonkun kaverin kanssa tuon,ei kai tekemätön paikka kuitenkaan ole. Tosin kallis projekti jos menee vituralleen.Mielenkiintoinen homma kyllä nähdä miten toi pistetään,osaisi laittaa omaankin aikanaan. :D

    Oikea liima ainakin tärkeää,kannattaa varmaan kysellä ,ja tietysti tuon kohdistaminen tarkkaa touhua.

    Turun triangle motors laittaa kanssa ilmoituksensa mukaan vinyylejä nykyään myös,huippujälkeä tekevät mutta se hinta noi olla aikas paha?!Tosin mikä on paljon jos tosiaan laittavat "kerralla kuntoon"..
     
  15. SB 340

    SB 340 2nd gear

    vinyylikatto

    Tuu Ville talkoisiin, kun saan vaan jonkun osaavan tonne meitä neuvoon :D Juu pakkohan se on sitten ite koittaa jos ei apua löydy. Nostalgia Motorssiin soittelin, mutta kehu ettei kerkiä nyt. Pirun hyviä ohjeita kyllä antoi ja neuvo kyllä hommaa puhelimessä. Reilu kaveri. Ei viittis vain projektin tossa vaiheessa enään ryssiä mitään, aikaa ja rahaakin vaan palaa. Juu, kohdistaminen on tarkkaa(että on saumat molemmin puolin kattoa samalla kohtaa :odroll: ja se ettei se liikahda alussa. Eikä pientäkään murua roskaa saa jäädä alle.
     
  16. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Tulen kyllä,mielenkiinto heräsi. 8)
     
  17. Ismoskosmos

    Ismoskosmos Double Gearhead

    :eek: Millanen on strutsikuvioinen vinyylikatto? Tuloo vaan höyhenet mieleen. :lol:
     
  18. tippa77

    tippa77 Gearhead

    Sinne uuden vinyylin alle kannattaa laittaa kyllä tosi hyvä maali. Kun aloin kunnostaa tota cadillaccia niin se oli kuivassa tallissa pitkän aikaa, silti kun revin vinyylin pois, alla oli ihan vettä ja melkonen haju :eek:
    Ja se vinyyli oli vielä ihan ehjä, joten se vesi on sinne kondensoitunut, luulen mä!
    No, ei ruostu enää, nyt on raskaankaluston 2k DTM maali päällä, maansiirtohemmot maalailee kaivureitaan ym. tällä maalilla, pitäis olla ruosteenestopigmenttejä paljon tässä maalissa kertoi maaliliikkeen myyjä.
    Ja kun se on mattamusta niin näyttää melkein vinyyliltä 10m päästä :rotfl:
    Arska
     
  19. Buddy

    Buddy 1st gear

    Siin on sellasii näppylöit pinnas. :D Koit kuuglettaa... :wink:
     
  20. Ismoskosmos

    Ismoskosmos Double Gearhead

    No niiinpä tietennii... :D
     

Kerro tästä muillekin!