"viri" nokan valinta, speksit?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja pete78, 20.6.2013.

  1. pete78

    pete78 Gearhead

    olis tarkotus alkaa pontsoon jossain vaiheessa nokkaa hankkimaan. Täysin asiasta pihalla olevana haluasin vinkkiä seuraavista asioista. varmaan kyseeseen tulee joko comp cams tai edelbrock. Kyseessä siis pontiacin 400:n

    1. mitä tuossa pitäs ottaa huomioon, tarviiko muita muutoksia?
    2. mikä olisi järkevä nokka katuautoon, jos halutaan räyhäkkyyttä lisää
    3. mites nää asteet yms. menee. jos verrataan vaikka kahta comp camsin veiviä ja edelin veiviä. miten meininki muuttuu kun numerot muuttuu :)

    COMP CAMS 51-225-4
    hydraulinen, asteet imu/pako 284/296, nosto .507/.510

    COMP CAMS 51-222-4
    hydraulinen, asteet imu/pako 262/270, nosto .462/.470

    EDELBROCK 7157
    hydraulinen, asteet imu/pako 308/320, nosto .470/.470
     
  2. max

    max Double Gearhead

    Varmaan kannattaa ostaa opus Pontiacin moottoreista ja tutustua niihin ihan alkuun sekä nelitahtimoottorin toimintaperiaatteeseen.Alfameriin kantsii ottaa yhteyttä taikka US-Partsiin joka myös toimittaa kirjallisuutta.

    Tietty netistä löytyy tietoa,kun vähän kaivelee.
     
  3. F-body

    F-body Gearhead

  4. pete78

    pete78 Gearhead

    tuo camquest antaa kyllä hyvin suuntaa
     
  5. DX

    DX Double Gearhead

    pelkät maksimiasteet, maksiminosto ja patin tilavuus ei vielä kerro riittävän kattavasti sovellettavan nokan luonteesta varsinkaan kyseisessä kobinaatiossa kun siitä ei ole juur mitään tietoa,
    että vois suoraan kertoa mitä ne yhdessä "tekee", saatikka että vois suositella sun tarpeisiisi.

    aattelitko jättää valusarjat ja vakiopuristukset (kui paljo?) vai laittaa pattimäntää ja pellisarjaa jne.? näitä kysymyksiä ratkottavaksi on aika paljon,
    vähänkään yrittäessä lähes loputtomasti.

    Toinen ja aika tavallinenkin tapa on vain lätkäistä joku "vääntö- tai räyhäkeppi" koneeseen ja katsoa mitä tapahtuu,
    mutta vähänkään huonolla tsäkällä se on voimanpuutteen, nakutuksen ja konerikkojen tie.
     
  6. pete78

    pete78 Gearhead

    peltisarjaa on kiinni, 750cfm ens talven aikaan, performer tai performer rpm imari ens talvena myös, tarkoituksena hankkia pienempi palotilaiset rautakannet nykysten X4:sten tilalle.

    aikasemmin ajatuksena oli että tosiaan lätkäsis edelin rpm nokan kiinni sen enempiä pohtimatta. sitten tuli mieleen että voipihan tämä mennä herkästi perseelleenkin ihan "kokeilemalla".

    ehkä tuon nokkahomman tavoitteena olis.
    1. säilyttää nykynen hyvä vääntö, tai parantaa sitä
    2. räyhäkempi käynti
    3. tehonlisäys
     
  7. coistinen

    coistinen Gearhead

  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  9. J.J.

    J.J. Gearhead

    Mulla olis jouten uusi compin 288hr ja siihen uudet rullanostajat jos tarvista...
     
  10. F-body

    F-body Gearhead

    Tuli tuosta nokasta mieleen, että miksi ostaisi tuonlaisen "laahurinokan" asteilla olevan nokan rullanokkana? Hintaa tulee kuitenkin paljon lisää verraten laahurinokkaan. Mulla on tuo Lunatin Voodoo : http://www.lunatipower.com/Product.aspx?id=1546&gid=287
    Moparin pikkulohkossa. Toimii aika maukkaasti.
     
  11. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Ainakin tuo 262 nokka minkä mainitsit on vähän semmonen että voimaa ei juuri tuu lisää mutta tyhjäkäynti kyllä menee rapeemmaksi. Pontiac 389 ja ruttua 10.25 , 600 kaasari yms. Mulla tosin valuasarjat .
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Niimpä muuten miksi rullanokkia tehdään kun lättänostajanokkakin on keksitty.
     
  13. F-body

    F-body Gearhead

    :rotfl:
    Hyöty/hinta suhde on vaan pikkusen heikko verraten rajumpiin rollereihin. Jos tarvetta olis +290 astetta ja yli .550 nostoa niin sitten mäkin laittaisin rullanokkaa.
     

Kerro tästä muillekin!