Viritetyn 305 TBI:n säätöä,HELPPIÄ!!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Topias74, 25.6.2009.

  1. FFreak

    FFreak Gearhead

    Kerroppa velpoeka siitä Fastin ruiskusta, et tietääkö täällä porukka tai tietäjät sen päälle mitään. Et osaisko kertoa et miksei se sulla alkanu toimimaan. Olisko toi venttiilien säätö voinu vaikuttaa siihenkin? :odroll:
     
  2. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Vittu mää kirjota tänne kohta enää mitään ku ei tää mokkula oikein pelitä! Just ku oot kirjottanu pitkän stoorin tänne ja klikkaat että lähetä niin perkeleen internet ei voi näyttää sivua!!!! :mad: Voi vittu tää mokkula on paska!!!! Ja ei se venttiilien säätö ehkä ois auttanu asiaa mut tuo sytkän säätö ois! Ja ei täällä siitä kukaan mitään tiedä ku ei kellään tämmöstä oo eikä uskalla ostaa minun takia! :rotfl: Nyt taas tapellaan TBI:n kanssa! Kylmänä ei jaksa ite käydä tyhjää AFR n:10 ja lämpösenä käy liian laihalla AFR :n 14-19 ja taas sammuu! Voiskohan viallinen IAC aiheuttaa tollasta? Service valoa ei kumminkaan polta! Kiva ku ruuttakin on jo vakio ja vakio suuttimillakin mut aina on jotain vikaa, ei tää auto varmaan toimi edes vakiona enää! Perkele! Ostakaa ostakaa..... :rotfl: Täytyy huomenna kattoo sillä WINALDL-ohjelmalla tonne auton"sieluun" mitä sinne kuuluu!
     
  3. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Enpä kerenny mitään taas tekeen ku iltavuoroa pukkaa! Minkälaisilla tulpilla ootte muut TBI-miehet ajanu? Mulla oli ennen championin RV19YC mut nyt ois uudet RV15YC4, mitä eroa noilla on? 19-tulppia on menny rikki jo 3? :eek:
     
  4. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Vastaan itselleni että nyt noilla 15 tulpilla auto toimii paljon paremmin! Nyt ei oo muuta pahempaa säädettävää kuin tyhjäkäynti, ja etenki kylmänä, ei käy ollenkaan jos ei jalalla auta! Eikös tyhjäkäyntimoottorin pitäis nostaa kierroksia kylmäkäynnistyksessä? Myös lämpösenä ku sammuttaa ja käynnistää uudelleen niin pitää vähän jalalla avustaa että jaksaa ite ruveta käymään tyhjää!
     
  5. janiluo

    janiluo Gearhead

    Eikös kaikissa TBI-moteissa käytetä samoja tulppia (AC AR45TS) ja niiden vaihtamiseen muiksi pitäisi olla joku syy. http://www.rockauto.com/catalog/x,carco ... ttype,7212
    Minä en tiedä mitkä siellä pitäisi olla mutta jos käyntiin vaikuttaa niin kannattaisi selvittää ennen kuin säätelee mitään muuta.

    Siellä lastussa on määritetty open loop AFR:n ylä ja alarajat ja niiden muuttumiskertoimet lämpötilan ym suhteen. IAC säätelee varsinkin tyhjäkäynnillä ilmamäärää läppien ohi että motti pysyy yleensä käynnissä. Siellä ei ole mitään yhtä tyhjäkäynnin säätöä kuten kaasareissa vaan kaikki on erilaisten muuttujien mukaan arvottuja kompromisseja. Nyt jos alipaine, bensanpaine moottorin tarvitsema ilma sytytysennakko ja moottorin lämpötila on jotain muuta kuin mihin niiden raja on lastussa määritelty niin haluttuun lopputulokseen ei päästä.
    Mitäs meinasit säädellä?
    :odroll:
    - Jani -
     
  6. jone-70

    jone-70 2nd gear

    Mulla ois sama säätörulianssi edessä. Laittakaapa linkki mistä saan läppärille ohjelma, että pääsee tutkiin moottorin sielunelämää.
     
  7. jone-70

    jone-70 2nd gear

  8. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Eikös kaikissa TBI-moteissa käytetä samoja tulppia (AC AR45TS) ja niiden vaihtamiseen muiksi pitäisi olla joku syy. http://www.rockauto.com/catalog/x,carco ... ttype,7212
    Minä en tiedä mitkä siellä pitäisi olla mutta jos käyntiin vaikuttaa niin kannattaisi selvittää ennen kuin säätelee mitään muuta.

    Mitäs meinasit säädellä?
    :odroll:
    - Jani -[/quote]

    Jaa-a, sen kun tietäis, mut onhan tuolla rockauton listassa myös delcon CR43TS, ja tuo mun 15 champion on sitä vastaava! Sitä minä en tiedä miksi tuo 15 toimii paljon paremmin, onko kone nyt paljon kylmempi kuin originaali? Eipä tässä auta muu kuin kattoo koneella sitä boksia ja kokeilla toisella IAC:lla kun sellanen löytyy. Konttorillakin kävin eilen ja muuten ois menny läpi mut etujarruletkussa oli murtuma! :eek: Ens viikolla leima lappuun! 8) .
     
  9. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Mitäs jos läppiä vähän säätää auki? (poraamalla se sinetin sen tyhjäkäyntiruuvin päältä pois ja ruuvaa vähän lisää tyhjäkäyntiä) . Vai meneekö siitä kaikki vituiks?
     
  10. janiluo

    janiluo Gearhead

    Voit myös vetää toisen kaasuvaijerin kaasupolkimineen apparin puolelle ja pyytää apparia painamaan jos meinaa sammua. Yhtä vituiks menee sekin.
    :lol:
    - Jani -
     
  11. puna niska

    puna niska Gearhead

    Omaan pikkariin kirja antaa tulpaks ac-delcon cr43ts tänään tulpan vaihossa paikalleen meni r43ts:t.Tulpan vaihon vaihon yhteyessä mittasin puritus paineet oli ok,sitte rupesin mittailee yleis mittarilla resistanssia jakajan nastalta tulpalle lukemat heitteli 5 kilo-ohmista 50 mega-ohmiin.tulpan johot irti niistä tasasta 5-10 kilo-ohmia eli normi lukemaa sitte mittailee kannesta taas rupes lukemat hettelee 0-50mega-ohmiin vaikka yritti mittarin koskettimia hieroo nastoja.Kansi on uudehko 1,5-2 vuotta paikallaan ollu maksimissaan 3 tuntia käyttöö silmin nähe hyvä kuntone vähä kipinän polttamaa jälkee hyvin vähä tummunu,kevyt puhistus hioma paperilla ja mittari rupes näyttää heti nollaa joka nastassa.Laitoin uuven kannen kun oli hyllyssä sellane.Sitte puolalta jakajalle piuha oli väärin päin löysä jakajan päästä,en ollu sitäkään aikasemmin tajunnu tajunnu vaikka on tullu kokeiltua sen miljoona kertaa että onhan ne kaikki piuhat kinni.Sitte jännityksellä starttaamaan että pyörisköhän se malmi kasa yhtään paremmin,lähti käyntiin iha heti ei tarvinnu hangata yhtään yli määrästä.Kylmänä ihan pikkasta kierrosten ryntäilyä no kone lämpimäksi ja hermostunutta tupakointia ulkona.Ensimmäisen kerran kone pyöri rykimättä ryntäilemättä sammumatta reilun puoli tuntia.
     
  12. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Jos ajaa yksin? Kukas sitä kaasua sit vieressä painaa? Ei tää mun ongelma tollasilla jutuilla etene!
     
  13. puna niska

    puna niska Gearhead

    Niin tuossa tbi:ssä on minun ymmärtääkseni minumum airflow adjusment jota ei kyllä normaalisti tarvihe raplata,ja kun tuosta kirjasta vähä vakkoilin ja jos oikein ymmärsin nii iac:ki veke joku special tool tilalle(kierre ja kartio?)ja kierrokset noin 500 oli monta arvoo tuo semmone keski heitto.Itellä ku tuo sytty vittuili nii nostin boksin päästä kierroksia 150 kierrosta nii ei vaikuttanu juurikaan.Nii että oman kokemuksien perusteella anna sen siädön olla.Asiasta kymmenenteen mistä ootte hommannu pensan paine mittarin ja sen väli adapterin tbi:n kylkeen,ja mitä makso.
     
  14. janiluo

    janiluo Gearhead

    Punaniska heitti hyvän pointin eli sytkässä voi olla vikaa monessa paikassa ja järjestelmällinen tarkistus ja testaus vois tehä hyvää.
    Tosin en ole tupakkamiehiä joten tuo "hermostunut tupakointi ulkona" on jäänyt kokonaan testaamatta.
    Ehkä se poistaisi turhat ajatukset päästä... :lol:

    Mä ostin Ebaysta bensanpainemittarin ja tuolla näkyisi olevan ainakin niitä ja muita tiivistesatseja:
    http://stores.ebay.com/TBIPARTS
    Tuli mulle ainakin suoraan postilaatikkoon mutten muista enää kaupan nimeä... vai olikohan se tää:
    http://stores.ebay.com/Xtremefi

    - Jani -
     
  15. puna niska

    puna niska Gearhead

    Nuita ei sitte suomesta saa ,ei siinä on se ebåy tuttu mutta jos ois ollu suomessa nii ois suana kottii sennii ilma arvailua.Itekkii eppäilin esim iac:kia kun otti töpselin pois nii ei tyhjä käynti juuri muuttunu,ja oireitten perusteella ois voinu luulla(ja luulinkin ja arvailin) montaakii asiaa.Tuli vaihettua monta palikkaa iha turhaan mutta se on vaan semmone että kun järki loppuu niin vua jatkettava kokeilulla.
     
  16. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Miksiköhän tuossa holleyn läppärungossa on se tyhjäkäynti säädettävissä? Jos sitä ei tarvii kumminkaan säätää! :-?
     
  17. janiluo

    janiluo Gearhead

    Onhan jakajakin säädettävissä mutta ei ole järkeä laittaa ennakkoa jakajaan ja lastuun. On parempi että jakajan perusennakon säätää nollaan niin silloin lastussa lukevat ennakot on todellisia. Onneksi ovat GM:llä blommanneet tuon läpän säädön niin eivät kaikki käy ensimmäisenä säätämässä sitä kun vika on kumminkin aina jossain muualla.
    :p
    - Jani -
     
  18. janiluo

    janiluo Gearhead

    Kun tollasen satasen ostoksen tekee niin se e-boy juoksee tuomaan tänne Suomeen asti eikä siinä ole mitään arvailuja. Paremmin toimii toimitukset kuin Suomessa ja on halvempaa... Ei vittiis enää millään maksella suomilisiä.

    - Jani -
     
  19. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Samaa mieltä...Holikassakin siihen säätöruuviin kosketaan vain kun se asennetaan ensimmisen kerran ja säädetään lopuksi TPS tasan 0.65V...sen jälkeen laitteen voi siirtää vaikka autosta toiseen !
    Käytännössä ruuvin voisi siinäkin sinetöidä...

    Tulpista sen verran että perustulppa TBI koneessa on Delco CR43TS...Champion tulpista se 19 kai lähinnä vastaava.
    Delco:n tulpat sinne laittaisin sinuna...osoittautuneet toimivimmaksi useimmissa tapauksissa.
     
  20. JKF

    JKF Gearhead

    PCV-systeemin kautta menee normaalisti hieman ilmaa ohi läppien, eli kannattaa tarkistaa että systeemi toimii oikein. Jos se on vallan tukossa voi tulla sellainen tilanne, että IAC:n toiminta-alue loppuu kesken tietyissä tilanteissa.
     

Kerro tästä muillekin!