Viritetyn 305 TBI:n säätöä,HELPPIÄ!!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Topias74, 25.6.2009.

  1. Topias74

    Topias74 Gearhead

    PCV-systeemi on kunnossa ja auki se tiedetään varmasti kun osat uusia ja putket pestyjä, ja toisessa kopassa on vapaavirtaus-tyyppinen huohotin putsari ,varmasti koneen hengitys toimii! Minä aikaisemmista teksteistä löysinkin sen jutun noista tulpista joita "ST" suositteli eli juuri ne CR43TS ja oman vauhtiputiikin mielestä vastaava on se championin 15! Mutta ei siitä tarvii enää asiaa tehdä, nuo 15 toimii ja sillä siisti, nyt pitää keskittyä siihen miksi sitä tyhjäkäyntiä ei oikein ole, tai on mutta heikosti! Ja sytty vehkeet on rassattu niin moneen kertaan että en uskois että se siitä johtuis, oisko muita ideoita? Mulle tulee mieleen että oisko mahdollista että tuon laajakaistan narrow tulo antais vähän eri tulosta kuin se auton oma lambda, koska seokset hakee hyvin kohilleen mutta pikkusen heittelee ja sinne laihan puolelle ja silloin myös meinaa kone sammua!
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Mihin se PLX on maadoitettu ?

    Paras olisi maadoittaa se samaan pisteeseen kuin ECM:n lambda signaalin paluu (maa) eli sinne termarikopan lähettyville....tai edes koneeseen.
    Tällä pois suljetaan mahdollinen ero maapisteiden välillä ja sitten olisi ehkä syytää kalibroida se PLX uudelleeen puhtaassa ilmassa.

    Jos tuntuu että PLX antaa väärää tietoa, niin älä käytä sitä.

    Laita kokonaan uusi lambda kiinni pakosarjaan ja mielellään lämmitettävä esim BOSCH LSH-25 toimii hyvin ECM:n kanssa, lambdan maadoitukset taas samaan pisteeseen kun ECM-lambdan paluu (maadoitus).

    http://www.veku.net/product_info.php?products_id=179

    Yksijohtoinenkin toimii...sitä ei vaan parana asentaa kovin kauas koneesta.
     
  3. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Ei tästä kirjoittelusta tuu taas hevonpaskaa, aina kun oot saanu stoorin valmiiks ja lähetät(jo 2 pitkää tarinaa) niin INTERNET EXPLORER ei voi näyttää sivua, ja kaikki kirjoitukset häviää bittiavaruuteen :mad:
     
  4. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Plx on maadoitettu suoraan akkuun. Tulppa-asia on sit käsitelty, auto toimii noilla ja sillä siisti, se ihan sama mitä joku kirja sanoo! Täältä bongasin sen että se TBI toimii hyvin niillä Delcon CR43TS tulpilla, no sellasia halusin mut omassa vauhtiputiikissa niitä ei ollu, ja pyysin sit Championin vastaavat niin antoivat ne 15 tulpat, ja toimii joten ei siitä sen enempää!
     
  5. Topias74

    Topias74 Gearhead

    PLX kalibroi aina itsensä kun laittaa virrat päälle, mut voishan sitäkin kokeilla ottamalla sen putkesta irti ja kalibroida sit. Mut asiaan, pääasiallinen onkelmahan nyt on se tyhjäkäynti etenkin kylmänä, auto ei nosta yhtään käyntiä ylemmäs, vähän pitää kaasua painaa ettei tukehdu. Ja lämpösenäkin aina startin jälkeen on hetki avustettava kaasulla että jaksaa käydä.
     
  6. janiluo

    janiluo Gearhead

    No käykö se tyhjäkäyntiä liian rikkaalla vai liian laihalla?

    - Jani -
     
  7. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Pitkään kun on tyhjäkäynnillä niin heittelee laihalle.
     
  8. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Lämpösenä aina startin jälkeen käy mittarin mukaan rikkaalla ennenkuin säätyy sinne 14,7 alueelle. Näky tulevan tuo tulppa-asiakin sitten oikein tuplana kun tää netti vittuilee, no onpahan käsitelty! :lol:
     
  9. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Nyt on leima lapussa :D ! Nyt vaan vielä miettimään tuota seos juttua ja sitä tyhjäkäyntiä, no nyt pääsee kumminkin tienpäälle ajeleen dataa! Tuntuu kyllä keitto maistuvan vaikka ajaessakin säätää sinne 14,7 tuntumaan! Vaikka ajelee hissuksiin! :-?

    Miten muuten moottorin pitäis reakoida jos tyhjäkäynnillä ottaa IAC:n piuhan irti? Sammuuko vai pitäiskö tyhjäkäynnin kohota?
     
  10. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Viddu, eipä pääse ajamaan dataa vielä, läppärin akku paskana, kestää 10 min. ja akku tyhjä!!! :(
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

    Mullon tommonen aina kiinni kun käytän läppäriä autossa:
    http://www.tarvikekauppa.com/product_in ... cts_id=170
    On niitä tosin halvempiakin.

    - Jani -
     
  12. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Kiitti vinkistä, tilasin sen heti! :) Mites tuo mun aiempi kyssäri, tiedättekö miten tuo motti reagoi jos nyppää sen IAC-piuhan irti käynnissä? Tai miten sen pitäis reagoida?
     
  13. puna niska

    puna niska Gearhead

    Oli vaikeuksian saaha itelle hyväksyttyä päästö lappua.Eka kerta hc 2000 nokeentuneet tulpat.Toka kerta mittaukseen nii pihassa pyörii nätisti mittauksessa ryntäilee afr:rä on 14.7-16.Hc on 1200+.Sitte tulee ahaa elämys aina ku kompuutteri menee closed loppiin.Nii pyörii laihalla ja ryntäilee.Afr vs baro taulukosta tyhjä käynnin tienoilta afr:rä 14,2 tienoille sytty 16 asteeseen ja clösed looppi 126 celsiukseen.Hc 650+ sytty 8 sateeseen hc 570 ja lappu tulostukseen.Eikö tommoseen perus piristettyyn pataan pittäs tulla hyväksytty lappu iha ilman sytty kikkailua.Ja miksi siihen closed loopin alkamiseen meni nii pitkään ku rajat oli suunnilleen 50 celsiusta ja pari minuuttia käynnistäisestä.Ja mikä perkele sotki sen tyhjä käynnin closed loopissa.Ei sinällään pikkari toimii ei röpötä tai nyi mutta nää asiat jäi vaivaamaan
     
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    IAC liikkuu tyhjäkäynnillä sitä mukaa kun ECM korjaa kierroksia esim jos ilmastointi kytkeytyy päälle/pois, niin ECM avaa IAC:ta tai sulkee pitääkseen kierrokset vakiona.
    Pientä liikettä se tekee tarpeen mukaan...jos piuhan irrottaa niin IAC jää siihen mitä se sillä hetkellä oli ja kierrokset on sen mukaiset.
    Kone voi siis sammua, käydä tai ontua riippuen tilanteesta.

    puna niska
    :n kone käy siis vähän laihalla ja seos palaa huonosti...HC korkea...tuota closed loop 126 celsiukseen en kyllä oikein ymmärtänyt ?

    Ryntäily johtunee siitä kun ECM korjaa käyntia IAC venttiilin ja seoksien avulla ettei sammu...

    Tuo että seilaa Open ja Closed Loop väliä kuulostaa siltä että lambda ei tuota riittävää signaalia jatkuvasti koska on liian kylmä/viallinen.
    Olisiko niin että se vain sijaitsee liian kaukana peltisarjan kollektorissa ja on yksijohtoinen, mahdollisesti maadoitus huono...kannattaa laittaa tilalle 4-johtoinen lämmitetty esim BOSCH LSH-25.

    Lambdasignaalin maadoitus ECM-boxilta tulisi varmistaa ja maadoittaa tuo lämmitetty lambda samaan pisteeseen (yleensä termarikotelon pulteissa tai vieressä TBI koneessa).
    Tämä poistaa signaalin mahdollisen virheen maadoitus puolelta.

    ECM menee Closed Loop:n silloin kun kolme asia toteutuu:
    -Moottorin käynnistymisestä on kulunut asetettu aika.
    -Lamba-anturi on toimintalämpöinen 600F ja se tuottaa signaalia väliltä 0.1 - 0.9V
    -Moottorinlämpö on asetetussa minimi lämpötilassa, CTS sensori.

    Closed Loop:ssa ECM alkaa sitten rikastamaan/laihentamaan seosta kun lambda tuottaa 0.45V jännitteen ->> käynti seilaa koko ajan hieman ja seosmittari elää.
    Tämä on seikka joka häiritsee jonkin verran seosmittarin kanssa...

    Ilman lambdaa seokset perustuvat MAP-sensorin ja CTS-sensorin tietoihin joita sitten sovelletaan PROM:n ennalta ohjelmoituihin karttoihin.
    Jos nämä kartat eivät enään täsmää tehtyihin muutoksiin (eri nokka -> muuttunut MAP), tästä voi johtua ettei kone käy kunnolla myöskään Open Loop:ssa.

    Sytytyksen perusajoituksen muuttaminen kääntelemällä vain jakajaa ilman että EST-piuha irrotetaan sotkee hommaa...ECM yrittää korjata muutosta sitä mukaa.
    Vaikuttaa tietysti hetkellisesti koska boxi ei pysy perässä.

    TBI koneessa sytytyksen perusajoitus tulisi olla 0 BTDC ellei muuta ilmoiteta ja mahdolliset muutokset tulisi tehdä sytkäkarttoihin...tosin omassa oli 8 BTDC kansivalmistajan suositusten mukaan ja kalibroitu PROM...täytti vähäpäästöisen päästöarvot helposti katin kanssa.

    Kyllä se viritettykin kone pitäisi toimia ja mennä päästöistä ihan samalla tavalla kun vakiokin...jokin mättää jos ei mene.
     
  15. puna niska

    puna niska Gearhead

    Ööö boksia ohjaa innovaten laajakaista 0-5v lähösta,sen toimimattumuuven kyllä huomaa ja on toiminu nytte.Syttyä muutin nimenomaan boksin kautta jakajaan en koskenu.joo oiskohan tuohon dynamic efin boksiin/tunerprohon jääny semmone kämmi että vaikka ohjaus tulee laajakaistalta nii siitä huolimatta noi closed looppin oman lampdan raja arvot on käytössä,orkkis lambda näyttää lämpimänä persiilleen ja sen takia männöö niin pikään enne ku vaihtaa closed looppiin.Ei se sahannu open loopin ja closedin välilla vaa closed loopissa tyhjä käynti sekos.Closed loopin poistin käytöstä nostamalla cts:än raja arvon 126 celcius lämpö-asteeseen.
     
  16. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Mulla meni päästöistä helposti läpi, sytty on 10 astetta ennakossa ( sen virinokan takia) ja vakioboksille tieto tulee PLX-laajakaistan kapeakaista lähdöstä. Ainoa huono on että lämpösenä ajosta kun pysähtyy niin alkaa tyhjäkäynti seilata 14-19 välillä, kyllä se siitä pikkuhiljaa tasoittuu mutta saattaa se sammuakin! Täytyy kokeilla seuraavaks tota omaa lämmitettävää kapeakaista anturia, jossa yksi musta johto, joka on signaali ja 2 ruskeaa johtoa, näistä kun tietäis että tuleeko molempiin plussa vai toiseen plus ja toiseen miinus? Epäilen että tuo laajakaistan signaali on liian nopea auton omalle boxille kun näyttää että säätö tulis vähän jäljessä! Ja sen takia kestää kauan ennenkuin asettuu kohdilleen!
     
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Topias74, toiseen ruskeaan 12V 5A sulakkeen kautta siten että lämmitys on päällä kun autossa virrat päällä tai esim. bensapumppu pyörii... ja toinen ruskea maihin moottorin lohkoon.

    puna niska, jaa sulla olikin EBL...ei ole omaa kokemusta siitä, mutta on kyllä aina kiinnostanut ja onhan se aika suosittu jenkkilässä näiden vehkeitten virittämisessä.
    Yhdistyyhän siinä vakioboxin luotettavuus ja viriboxin säätö ominaisuudet kätevästi...

    Sulla on siis Innovate tuon TT-1:n tilalla ? ->> http://www.dynamicefi.com/TT-1.php
     
  18. puna niska

    puna niska Gearhead

    Joo innovaten laajakaista,kelpaa sille varmaan kaikki yleisimmät valmistajat kuha on se 0-5v ja jos ei kelpaa nii kai bobr tekkee sille emulaattorin(jos nyt on oikee termi tähä kohtaan)ellei ahneena halua edistää oman tuotteen myyntiä.
    Pittää tässä pari päivee vua cruisailla ja naatiskella neljän vuoden "vähä kaaria hitsailen ja sipistelen" valmistumisesta.Kahtoo sitte jos jaksa tuas perehtyä tuohon boksin sielun elämään.
     
  19. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Nyt on sit tehokin mitattu 220hv ja 350nm. Selvänä pullonkaulana alkuperäinen läppärunko, koneeseen pitäis saada lisää ilmaa niin sais lisää tehoakin! Keski-alueella käy reippaasti rikkaalla ja ihan alussa laihalla. Että näin, tästä on hyvä jatkaa, kumminkin jo 50hv yli vakion, täytyy olla suht tyytyväinen, dynolappukin on, kun vaan osais sen tänne laittaa! :lol:
     
  20. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuota mikset käyttänyt sitä Holikan 670cfm läppärunkoa ?

    Se virtaa noista kaikista parhaiten, seuraavaksi paras on vakio 454 TBI läppis...portatut on asia erikseen.

    Hyvinhän tuo on onnistunut jos 50hp lisää 8)
     

Kerro tästä muillekin!