Viritetyn 305 TBI:n säätöä,HELPPIÄ!!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Topias74, 25.6.2009.

  1. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Se holley on jo myyty kun ostin sen FASTin!
     
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Vähän matalan tuntuinen vääntö ja vääntöhuippu pitäis tulla niin matalilla kierroksilla tollasessa mosassa, että läppärungon ei pitäis vielä kuristella mitään. Mutta isompaa läppistä paikalleen ja säätöä ja mittausta, niin tehot nouseepi varmasti.
     
  3. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Vääntöhuippu max. torque 354nm/1980rpm ja kestää tuonne 4000rpm:ään asti. Voisin skannata tuon dynolapun mut en osaa laittaa sitä tänne! :( Ja tuossa lapussa käppyrät on varmaan pyörältä mutta numerot sitten laskennallisia konetehoja.
     
  4. jar

    jar Gearhead

    Millä ohjelmalla / bensanpaineilla / suuttimilla tuli tämmöset lukemat?
     
  5. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Vakioboksi, vakio bensanpaineet ja vakiosuuttimet ja vakioläppärunko. Bensat riittäis pitemmälle mut ilma loppuu!
     
  6. jar

    jar Gearhead

    No jopas :eek: Ei se TBI sitten ihan tyhmä kapistus olekaan :D
     
  7. puna niska

    puna niska Gearhead

    Jos pistettäs pakka iha sekasi nii entäs jos topias laitat sen ez läppä rungon ja ohjaukseks tbi boksin tahi muun gm boksin(uudemman).Se boksihan ei tiijä ajjaako kahta vai neljää suutinta jos ne suutinten arvot oikein.Lastunhan se huutaa että sua suunnilleen kohilleen,ja johto räpläystä olikos siinä ez:ssä uudemman gm iac ja tps vai joku muuu.tää on nyt vaa ajatus leikkiä tyrmätkää viisammaat
     
  8. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Kyllämää taijan kokeilla ihan vaan sitä Fast:ia ittekseen, kun sitä voi ite sit säätääkin suoraan sillä omalla pienellä näytöllä! Ne muistaakseni on kuitenkin ihan GM kamaa ne kaikki anturit, mut ne suuttimet on vissiin just ne eri vastuksella olevat, ja ne on sellaset pienet, en muista kumminpäin ne nyt oli, onko nuo TBI:n omat ne matalaohmiset vai korkea. Mutta ajatuksena ei mikään mahdottomuus tehä semmonen viritelmä. 8) Täytyy taas loppukuusta kokeilla sitä Fast:ia paikalleen, täytyy vaan ostaa joku laadukas regu mikä pitää paineet!
     
  9. puna niska

    puna niska Gearhead

    No toi oli vaan heitto ajatuksena iha hauska.Teikäläisen kohalla ei varmaa järkevä omalla ohjauksella tota vois melkein kokeillla,jos noi suuttimet natsais.Ennemmin neljä suutinta ku 2.
     
  10. jar

    jar Gearhead

    Sainpa itekin vaihdettua tohon 305 TBI:hin nokan. Tutkailin nettiä ja löysin tämmöset tiedot:
    Stock L03-L05 camshaft 10088155 179/194 - .350/.384 109 LSA
    B-body LT1 camshaft 10243779 191/196 - .418/.430 111 LSA
    Ja sitten noitten huonoimpien mahdollisten pikkulohkokansien (L03:n 187 loppuiset) virtaustietoja:
    Nosto----Imu---Pako
    .050-----35-----27
    .100-----65-----54
    .200-----90----113
    .300----135----120
    .400----158----133
    .500----165----140

    Ei kovin dramaattinen viritys, en taida viitsiä tbi:n pohjaa avata säädettävän jousen vaihtoa varten sittenkään :eek: :eek:
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

    TBI-boksi ei kuulemma kestä neljää suutinta tai kahdeksaa monipisteruiskusuutinta ilman että boksiin vaihtaa trenkut ja vastukset...

    Jopa 350 ja 454 TBI:moteissa on erilaiset johtosarjat kuin pienemmissä eli suuttimia ohjataan myös pinneistä C15 ja D15. Tosin heti herää kysymys että voisiko ne myös jakaa neljälle suuttimelle???

    [​IMG]

    - Jani -
    PS. P-luhdalle kiitos linkistä. :D
     
  12. puna niska

    puna niska Gearhead

    Pikkuse sitä ruiskun painetta vois nostaa,jos sitä tarkotit.Tahi ne siittimet 4,3 tai 5.7.Mutta helpoin ois vaihtoo konetta.Se isompi tarjois helpommat vaihto ehot jatkolle,kansien osalta.>Ohjaukseks suosittelen dynamicin ebl flashia ei mikää oikotie onneen mutta taloudellinen ja järkevä vaihto ehto.
     
  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ei se nyt ihan noinkaan mene...on mullakin 8 kpl 4,7 Ohm High Imbedance suutinta 1227747 TBI-boxin perässä.
    Ratkaisevaa on suutinten vastus...tollasella H/P tyyppisellä boxilla pitää olla yli 14 Ohm suuttimet että toimii, koska suutin avataan 4A virralla ja pidetään auki 1A virralla.
    Joku 12 Ohm suutin aukeaa kyllä mutta ei pysy auki.

    4 TBI ja 2 x 2 TBI modauksia on tehty paljonkin...sellasta muutossarjaakin on saanut, vaatii tarvittaessa lisävastukset väliin.

    Tuo eri boxien pinnitys vaihtelee vähän, sitä ei voi yleistää, riippuu käytetystä boxista...noissa SBC 350 ja BBC 366/454 TBI P-series ja GP-series vehkeissä (StepVan ja asuntoautot ja kuorma-autot yms.) on vaan käytetty jotain ihan eri ECM-boxeja kun C, K, R ja V sekä pienemmissä P-series laitteissa.
    Noissa osassa voi olla myös vähän erilainen TBI korkeapainesuuttimilla...minkähän numeroinen boxi sellaseenkin oikeasti kuuluu, onko jollain hajua ???

    ECM 1228746 on henkilöautoissa käytetty TBI boxi jossa vastaava kytkentä suuttimille...
    Myös Chevy Van 1990:sta löytyy vastaava kytkentä...siinä käytetyn ECM-boxin numeroa en tosin tiedä ??

    Se että voiko tuon jakaa on hyvä kysymys...luulisi, mutta onko se tarpeen jakaa ???

    Uudempia boxeja kuten 7730 voi käyttää ohjaamaan monipisteruutaksi (4 - 8) muutettua tbi-ruuttaa...7749 (SyTy) osaa ohjata myös matala imbedanssisuuttimia sekä tunnistaa myös ahtopaineen...
     
  14. puna niska

    puna niska Gearhead

    The Physical Drivers:

    The stock TBI ECM will drive:

    •2 TBI injectors, 1 on each driver
    •4 port saturated injectors, 2 on each driver (in parallel)
    •4 port peak-and-hold injectors, 2 on each driver (in parallel)
    •6 port saturated injectors, 3 on each driver (in parallel)
    •8 port saturated injectors, 4 on each driver* (only if the injector resistance is greater then 14 ohms) (in parallel)
    * saturated port injectors range from 12 to 17 ohms. FMS/Bosch are typically in the 12 ohm range. AC Delco/Delphi are typically in the 16 ohm range.
    *A simple modification to the TBI ECM will allow any 8 port saturated injectors, 4 on each driver (in parallel). This mod is required for saturated injectors in the 12-14 ohm range.


    With the 4-injector upgrade (a Dynamic EFI exclusive) the TBI ECM will drive:

    •4 TBI injectors, 2 on each driver (in parallel)4 port saturated injectors, 4 on one driver (in parallel)
    •6 port saturated injectors, 3 on each driver (in parallel)
    •6 port peak-and-hold injectors, 3 on each driver (in parallel). Not exactly correct as-is, this can be changed to suit if a user is running a 6 cylinder with PnH port injectors.
    •8 port saturated injectors, 4 on each driver (in parallel)
    •8 port peak-and-hold injectors, 4 on each driver (in parallel)
    There are other combinations that will work. However, they are in the "this is not the best the way to do it" book.

    toi kopsattu dynamicin sivuilta tosta varmaan ajatus sillo lähti
     
  15. janiluo

    janiluo Gearhead

    Olin alkukesästä tän DynamicEFI:n Bobin kanssa meilinvaihdossa ja siihen tuo väitteeni perustuikin...

    Silti tuntuisi että 5,7TBI:n johtosarja ja boksi voisi kestääkin 2 TBI:n eli neljän suuttimen kuorman liittyen tuohon linkittämääni kuvaan.
    :D
    - Jani -
     
  16. estonian

    estonian 1st gear

    Kysymys lastuguruille:

    Mulla olis tuossa ylimääräisenä ADXB lastulla oleva 1227747 purkki, joka on kotosin 305 tbi laitteesta ja pitäs olla K1500 autosta.
    Ongelma on että se on T400 lootalle ja mulla on TH700R4
    Käy hyvin tuolla tyhjää, mutta ei kestä kaasua.

    Sitten mulla on toinen samanlainen purkki, mutta siinä lastuna on AKMH, joka sitten on käsittääkseni kutoskoneelle tarkoitettu, vissiin tuon lavakötöstimeni alkuperäinen loota, kun se on muutettu kasiksi joskus. Toimii tuollakin purkilla, vaikka mutuna väittäisin että jotenkin kierrosten/tehon/vaihtamisen suhde on eri kuin nyt autossa olevalla.

    Kolmas loota on autossa ja siitä on kaikki tiedot kuluneet pois. Toimii, mutta ei anna diagnostiikkaa merkkivalolle kun yrittää.

    Mikä olisi paras lastu 1989 K1500 4wd Pick-upille 305tbi koneella?

    Mikä on niiden kahden erillisen lastun merkitys siellä luukun alla?
     

Kerro tästä muillekin!