Virran vähyyskö?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja ministeri, 15.4.2016.

  1. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Elikkäs dodge teki tämmösen kun ajoin talliin. Pyöri tyhjäkäynillä muutaman minuutin valot ja rammari päällä. Rupesin ajamaan talliin niin aina kun paino jarrua niin meinassa sammua sit lisäs kierroksia niin pyöri ihan hyvin. Ajoin talliin siisään ja painoin jarrua ensin sammu radio ja sitten auto. Avaimesta lähti hyvin käyntiin vähän aikaa pyöritin kovemilla niin ongelma poistu. Valot, puhallin, rammari päällä tyhjäkäynillä akulta mittasin jännite oli 12.01 volttia. Kierroksilla tämä lataa 13.8 volttia. Tänään enimäkseen ajanu kaupungissa ja tyhjäkäynillähän tämä ei lataa. Auto on 67 monaco 383. Omalla laturilla ja kärkijakajalla. Vai onko jotain oikari ongelmaa lähinnä ihmettelen ku auto lähti heti käymään. Tässähän syttyy 6 poltinta kun jarrua painaa
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mittaahan jännite jarrua painaessa kun kyykähtää. Oikarilta vähän kuulostas.

    Virtalukonpohjaa tein johonkin joskus ja siellä pienikin kabut kyykäytti/sammutti auton helpolla.
     
  3. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Ongelma ratkastu. Auto ei sammunu vapaalla ku paino jarrua ainut vaihde päällä. Rupesin miettimään et mitä on tehny ku päivällä toimi hyvin. Niin sit muistin kun kävin tankilla niin lisäsin kahteen kertaan venttiilinsuoja-ainee. Sit kävin lisää tankaamassa niin ongelma hävis.
     
  4. ministeri

    ministeri 3rd gear

    No niin ongelmat jatkuu. Sunnuntain auto pelas hyvin ajoin reilu 200 kilometriä. Tänään sit lähin töihin hyvin pelas siihen asti mutta kun joutu ruuhkassa olemaan aika paljon paikallaan niin yks kaks sammu. Ja ei ku starttaamaan hyvin pyöritti starttia mutta ei lähteny käyntiin sitten laitoin buusterin kiinni niin saman tien lähti käyntiin ja toimi hyvin. Sit kävin ruokiksella kaupassa niin alus toimi hyvin mut ku lämpes niin meinas sammua. Mut pääsin työmaan pihaan. Siinä sit testailin niin kun kaikki sähkölaiteet oli päällä meinas sammua mut yhenkin sammutti niin jakso pyöriä.
     
  5. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Virta ei kulje, mutta ei lopu koska jaksaa startata? Ootko koittanut maadottaa konetta koriin kaapeleilla? Tai ylipäätään kattonu maakaapeleita? Latauskin on heikko, mut ei luulis olevan syy, koska virta ei lopu.
     
  6. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Oon maadoitukset kattonu ja putsannu. Pitää vielä koittaa lisämaata laittaa. Mut semmonen huomio vielä että kun on auto seinosnu jonkin aikaa niin amppeeri mittari näyttää isompaa arvoa sit kun oot jonkun aikaa ajanu niin ampeeri mittari tippuu vähän alemmassa ja siitä tietää että ongelmat alkaa auto pysyy käynissä sit ku pitää koneen kieroksia korkealla. Kokeilen tänään toisella akulla äsken mittasin niin jännite oli vaan 12.1
     
  7. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Akku kaputt? Ja paljon kaupukiajoa? Loppuu vaan virta kun se "taistelupallo" ei tosiaan lataa pienillä kierroksilla.
    Itse vedin paksun kaapelin "taistelupallon" BATT pultista suoraan akun +napaan, kaikki virta menee suoraan akkuun... Se vähä lataus kun tuppaa häviämään alkuperäisiin piuhoihin, joissa vanhemmiten häviötä turhan paljon.
     
  8. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Nyt laitoin puol vuotta vanhan akun toisesta autosta niin kieroksilla justiinsa lataa sen 13 volttia. On kokeiltu 2 laturilla 2 jänniteen säätimellä ei lataa sen enempää ainut sen hetken ku akku oli tyhjä niin työnti vähän enemmän.
     
  9. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Nyt käyty muutama tuntia käyty ihmettelemässä. Liitokset katsottu, ampeerimittari ohitettu, koitettu toisella laturilla ja akulla ei muutosta. Just ja just saa latamaan sen pikkasen yli 13 volttia. Laturin päästä kyllä tuntus tulevan yli 15 volttia. Taijan laturilta laittaa paksun johdon suoraan akulle. Ja ruveta suunnitelemaan erillaisen laturin asentamista.
     
  10. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    kuulostaa tosiaan siltä että alkuperäiset johdot olisivat aikansa eläneet.. jos laturin takaa tulee enemmän kuin mitä akulle saakka tulee. vaihda kaikki ne isommat johdot uusiin.
     
  11. ministeri

    ministeri 3rd gear

    No niin yö leväneenä. Ja ilalla vähän sähkökaaviota tutkiessa. Niin vision tämä eli ampeeri mittari ei tule käyttöön eli ajattelin yhdistää konehuoneen puolella ne ampeeri mittarin johdot tosin uusien ja jätän fusibelinkin siihen johtoon joka menee startin releelle. Näköjään siitä mustasta johdosta joka menee ampeeri mitarille niin lähtee 2 johtoa sulake rasialle niin onko väliä vedänkö ne suoraan akulta vai pitääkö ne ottaa siitä laturin johdosta?
     
  12. JTE3

    JTE3 Gearhead

    Mulla pimeni kaikki kesken ajon ja ongelma löytyi sulakerasiasta.
    Piti puhdistaa sulakkeiden pitoraudat.
     
  13. ministeri

    ministeri 3rd gear

    No niin nyt on johdot vaihdettu ehkä tul liijoteltua 16 mm2 johtoa laitoin. Lataa mutta ei tyhjäkäynillä ja sen huomasin että latausjännite nousee aika hitaasti mutta kyllä sinne 14.2 nousee ilman kuormaa ja kuorman kanssa 13.9 noihin jänniteiseen saa autoa pyörittää semmosen vajaan minuutin. Mut ongelmat mitkä poistu tyhjäkäynilläkin pystyy kaikki laiteet olemaan päällä niin jännite ei tipu alle 12 voltin aikasemmin tippuvat sinne 8-10 voltin tai jopa alemassa etenkin kun vilkun laitto päälle. Fusible linkin jätin pois ku ol niin huono kuntonen.
     
  14. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Aamulla pistin yleismittarin johtoihin kiinni ja ei ku töihin ajelemaan. Maantie nopeuksissa latas 13.9 volttia kaikki sähkö laiteet päällä ja kaupungissa 12.7-13.2 volttia. Tyhjäkäynillä tippuu sinne 12 volttiin. No sitten parin tunnin päästä lähin kauppaan ei latausjännite nouse yli 12.6 voltin vaikka mikään sähkölaite ei ole päällä. Mutta kun tulen kaupasta niin sit lataa 13.8 volttia eli rupeeko tuo vasta latamaan kun akku on vähän tyhjentyny kauppa reisulla joutu paljon seisomaan liikenne valoissa.
     
  15. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Oliko noi laturin päästä? Onko edelleen hävikkiä? Kyllä kait laturin pitäis herätä samoin tein, koska viehän startti aika helvetisti virtaa? Mulla muuten teki 1 bx aikoinaan että latas huonosti ja siinä oli vaan heräte hapettunut,toisin sanoen jännitteensäädin ei pysynyt tilanteen mukana. Eli onko herätejohto kunnossa? Mutta sullahan se virta ei lopu? Ja ton ikäsessä ei tietokonekaan pätkäse virtoja huono latauksen takia....
     
  16. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Sulakerasiaan laitoin yleismittarin pään kiinni. Ei ole enää hävikkiä samat arvot tulee laturin päästä ja virta riittää ja kestää kuormaan mitkään valot ei himmene ja puhaltimenmoottori pyörii tasasesti. Tässähän on se mekaaninen säädin mikä pätkii maata jos jännite nousee liika korkeeksi. Ja heräte on kunossa ei ole väliä vaikka suoraan akulta laittaa herätteen.
     
    Muokattu: 20.4.2016
  17. ministeri

    ministeri 3rd gear

    No niin vika löyty se maa vikahan se oli. Laturin kiinnitys pultin alta kun veti johdon suoraan akun miinukseen niin jännitekkin nousee nopeasti. Vaikka kokeilin käynistyskaapelilla niin ei vaikutusta.
     
  18. pptalo

    pptalo Gearhead

    Kyllähän noita lisäpiuhoja voi ja pitääkin vedellä, joskus sitä itsekkin tehnyt. Monacoon juuri tein saman kun aikanaan Swingeriin. Taistelupallo roskiin ja Bosch tilalle, kaikki virta ongelmat häipyy saman tien. Alkuperäiset piuhat riittää ihan hyvin.

    Niin ja ampeeri mittarin kuuluukin startin jälkeen nousta ylemmäksi vähäksi aikaa
     
  19. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Saitko tuon Boschin kiinni alkuperäisillä raudoilla? Minkälaista modifikaatiota joutu tekemään?

    Ois meinaan yx Volvon 200 sarjan Bosch ylimääräisenä, mallailin ja ei mahu 360 kylkeen orggis raudoilla, takapää ottaa lähes pakosarjaan kiinni.... Vai onko mulla väärät raudat.
     
  20. ministeri

    ministeri 3rd gear

    En ainakaan ite uskaltas noihin orggis johtoihin kovin tehokasta laturia laittaa ei oo kovin paksua. Elikkäs nyt lataa tyhjäkäynillä valot päällä 13 volttia ja kieroksilla 14.2-14.7 jätin vanhat johdot että niitäk7n pystyy käyttäämään laitoin huvikseen niihin niin. Tyhjäkäynillä valot päällä jännite 12.3 kieroksilla siinä 14 paikeilla. Vanhoilla piuhoilla myös jos laitto vaikka vilkun päälle niin alko mittarivalojen välkkyminen ja puhaltimen hummaaminen. Taitaa se orggis piuha olla jotain 4-6mm2. No itekkin vaihan ton taistelupallon tulevaisuudessa pois.
     

Kerro tästä muillekin!