virranjakaja jatkuu...

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja anne, 6.9.2004.

  1. anne

    anne 1st gear

    Miten pitäisi virranjakajan ennakko säätää jos on kireä nokka ja jakaja kytkettynä ilman alipainesäätöä?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Yleensä viritetyn koneen säätö on pitkälti ruuvaamista, kokeilua ja taas ruuvaamista. Jakajan ennakkoa säädetään myös keskipakosäätimellä joka on jakajan sisällä pickup levyn alla. Vauhtikaupoista löytyy jousisarja josta yleensä kolmia eri jäykkyysasteen jousia vaihtamalla muutetaan säätimen toimintaa, pakkauksen mukana tulee ohjeet mikä jousi vaikuttaa mihinkin suuntaan(jouset on eri värisiä). Kokonaisennakko pitäisi olla max. 37 astetta jota voi säätää alipainekellosta jos jakaja on sellaisella varustettu. Säädettävän kellon saa jakajaan myös vauhtikaupoista ja sen tunnistaa mutterinmuotoisesta päästä jossa alipaineletkun putki on. Säätö tapahtuu kuusiokoloavaimella putken sisällä olevaa ruuvia kääntämällä. Perusennakkona automaattivaihteisella voi aloittaa 8-10 asteesta, strobolampulla kun säätää kohdalleen on jo lähellä, sen jälkeen vaan kokeilemaan ja kuuntelemaan kiihdytyksessä alkaako nakuttaa tai kilistä venttiileissä ja sitten taas ruuvataan(ohjeen mukaan, joka siis on saatu osien mukana) "perstuntuma" kertoo lopullisen tuloksen. Säätöarvothan riippuu monesta tekijästä, nokan asteet, nokan ennakko. kaasuttimen koko ja säädöt ym. ym. eli jokainen kone on yksilö johon parhaat säädöt joutuu etsimään. Ajoituslamppu olis oltava säädettävää mallia että saa kokonaisennakon mitattua.
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Maksimiennakko on kiinni palotilan mallista ja koosta sekä tulpan sijainnista. Siitä ei oo tarvetta poiketa muissa tapauksissa kun jos on makutus ongelmaa, eli puristussuhde on koneen muut ominaisuudet huomioonottaen vaan liian suuri. Näin harvemmin on, jollei oo tehty radikaaleja muutoksia, ja siitäkin selviää siten korkeempioktaanisella bensalla. Toi paras maksimiennakko mopseissa on koneesta riippuen 35-40 astetta vanhemmilla vakiokansilla. Jakajan ennakkokäyrässä on pari muutakin ominaisuutta. Yks on toi säätövara, eli toi perusennakon ja maksimiennakon välinen ero. Se vaihtelee jakajasta toiseen, ja siks vähän huono lähtökohta jakajaa tuntematta on toi perusennakon mukaan säätäminen. Toinen on se koska ennakkokäyrä alkaa säätyä eli irtoaa perusennakolta. Sen kierrosmäärän pitäis olla hieman suurempi kuin tyhjäkäynti. Kolmas on sitten se koska jakaja saavuttaa täysennakon, sekin riippuu mm. limppujen painosta ja jousien vahvuuksista. Noiden optimiksi hierominen vaatii aika paljon työtä ja jää useimmilta tekemättä, yleensä tyydytään pelkillä jousilla pelaamiseen. Ite oon todennut, että useimmat vakiojakajat (ja myös mopar performancen kärjettömät; ne on "vakiojakajia") sietäis pikkasen suppeemman ennakkokäyrän. Sellanen 15-20 astetta on useimmille katumoteille hyvä, eli perusennakot jossain 15-20 asteen välillä. Täysennakot sais olla päällä jo suht varhain, jos on matalapuristeinen moottori, niin jo jossain parin tuhannen kierroksen huitteilla. Helpoin tapa auttaa tilannetta on poistaa vakiojakajasta kokonaan se paksumpi ja pidempi jousi. Sen tarkemmat säätelyt vaatii aikaa ja oikeestaan ehkä dynoajoakin jotta optimiin pääsis.
     
  4. latari

    latari Gearhead

    mitäs ootte mieltä noista mekaanisista jakajista esim. msd. onko hyötyä?
     

Kerro tästä muillekin!