virranjakajan muokkaus turbokäyttöön

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja wildchild, 24.11.2005.

  1. wildchild

    wildchild 1st gear

    budjattiturboilua ajattelin kokeilla, ja mottina toyotan 2t gt-corollan sytytyksellä. nyt kyselisinkin,että miten virranjakajaa tulisi muuttaa, vai tarviiko muuttaa?
     
  2. camaroo

    camaroo 1st gear

    alipaine säätimen letkun väliin takaisku venttiili ettei se paineella säädä sytkiä myöhäselle
     
  3. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Onkohan camaro nyt ihan tosissaan ? :soosoo:
     
  4. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    tarkoitit varmaan ettei se paineella säädä sytkää aikaiselle?

    Aikoinaan kun rakensin turbon unoon, niin jakajan keskipakopainojen liikerataa piti pienentää. En tiedä millanen jakaja tossa tojossa on..

    Perusennakkoa piti myös siirtää myöhäsemmälle.

    Gurut jatkakoot..
     
  5. pile

    pile Gearhead

    he he kuinkas tuo alipaine säärin sitä nyt paineen noustessa aikaisemmalle säätäis.
    paineen noustessa syttyä pitäis nimenomaan saada myöhäistettyä
     
  6. jukka63

    jukka63 1st gear

    alipainesäädin yli olan.keskipakosäätimen kanssa juodut hieman pelaamaan,ettei tuu liikaa ennakoita.luulisin :eek:
     
  7. Iiro

    Iiro Gearhead

    Jos on sellainen turbomoottori, että puristukset on sopivan alhaiset, voi myös toimia kiinteä jakaja, jossa aina n 25 - 28 astetta ennakkoa.

    Pieni puristussuhde auttaa, että koneen saa käyntiin, vaikka ennakko on iso. Pienillä kierroksilla ei ole (ainakaan yleensä) ahtopainetta, jolloin taloudellisen ajon kannalta on hyvä olla ennakkoa riittävästi. Kovilla kierroksilla ja ahtopaineella tuollainen edellä mainittu ennakko on ihan jees.

    Toimii ainakin mulla !
     
  8. JKL Raggars ry

    JKL Raggars ry Gearhead

    onkos nois ruåttalaisis turbovermeis millaset jakarit? noissa jenkki-vw malleissa on tollasii hienoja saastejakajia missä on sekä ennakko että myöhästys, noheva turpoon?
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tavallisissa jakajissa alipainesäädin säätää ainoastaan lisää ennakkoa isommalla alipaineella. Silloin kun alipainetta ei ole tai jos on ylipainetta, niin ennakonsäädin on nolla-asennossa. Eli se ei säädä "paineesta johtuen myöhemmäe", se ainoastaan pudottaa alipaine-ennakosäädön nollaan. Tämän jälkeen keskipakosäädin hoitaa ennakon.

    Tuntuu aika yllättävältä tuo että saastajakaja säätäisi myös myöhemmälleen, itse olen ymmärtänyt niin että kaksikalvoinen saastejakaja säätää ainoastaan eri määrän alipaine-ennakkoa eri käyttöolosuhteissa (mm. kuuma/kylmä moottori). Jos se on nollassa ilman alipainetta, niin mikä sen "paineistaisi myöhemmälle" eihän normaalikoneessa ole koskaan ylipainetta.

    Mitä hyötyä on käytää turboa ilman alipaine-ennakkoa. Jos alipainesäätäjä toimii oikein se säätää lisää ennakkoa ajettaessa kevyellä kaasulla ja kun ahtopainetta ei ole, silloinhan kone toimii pienipuristeisena ja -tehoisena. Eli isommalla ennakolla kone antaa enemmän tehoa pienemmällä kulutuksella. Se vaan pitää saada toimimaan oikein, säädettävä alipainesäädin ja liikeradan rajoitus.

    Keskipakosäätimessä taas täytyy löytää sopivan jäykät jouset, niin että se tulee mukaan vasta oikeilla kierroksilla, etenkin kun alipainesäädin hoitaa asian pienillä kierroksilla ja lman ahtopainetta. Samoin tuo esitetty liikeradan rajoittaminen (vaikka hitsaamalla tavaraa limppujen vääntövarsiin) on hyvä keino.

    Ne jotka osaa ja viitsii, laittaa alipainesäätimen ja keskipakosäätimen jolloin systeemi toimii kaikilla käyttöalueilla (ja kiihdytysvehkeet ja kapean kierroslaueen kilpamoottorit on sitten erikseen). :)
     
  10. newport73

    newport73 1st gear

    eihän se saastejakaja toimi muuten eritavalla että moottorijarrutuksessa säätää ennakkoa myöhemmäälle,kuulemma saadaan säästöjä pienemmäksi.ainaski bemarissa toimi tolla periaatteella.....
     
  11. Jarmo Y

    Jarmo Y 1st gear

    Itse laitoin joskus alipainesäätimen letkun suoraan imusarjaan turbokoneessa,näin ennakkoa oli heti tollaset 50 ast.kun auto kävi tyhjäkäyntiä,samoin matka-ajossa,toisin kuin ,jos se olisi ollut "läpän takana".Veti huomattavasti paremmin pienillä kierroksilla.Turbon tullessa mukaan alipaine säädin palautui nolla-asentoon,eli keskipakosäädin hoiti yksin nyt ennakot,jota ei tarvinnut näin ollen laittaa niin aikaiselle kuin olisi pitänyt ilman alipainesäädintä.No kellon kalvohan ei kauaa kestänyt parin kilon ahtopaineita,huomasi kyllä heti ajossa alatehon kärsineen,kun oli enää mekaaninen säädin käytössä.Jos painetta kestävä kello löytyy,sitä kannattaa kyllä käyttää näissä norm.sytyissä.
     

Kerro tästä muillekin!