Viskokytkimen silikoniöljyn määrä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Tapi, 15.4.2005.

  1. Tapi

    Tapi Gearhead

    Kokeilen korjata nelivedon viskokytkintä ja väittää vastaan niille jotka pitävät hommaa mahdottomana..

    Visko on sorvattu auki, osat puhdistettu ja akselitiivisteet vaihdettu. Kuori on hitsattu varovasti kasaan (sitä ennen tein kumpaankin päähän proput täytölle) ja tiiveyden tarkastin 6 bar paineilmalla vesiastiassa.

    Nyt käsissä on purkki helvetin kallista silikoniöljyä. Mittaan seuraavaksi tilavuuden viskosta täyttämällä sen ruiskulla lakkabensiinillä. Tyhjennän möhkäleen paineilmalla ja täytän sen jälkeen varsinaisella silikoniöljyllä.

    Paljonko laitan öljyä? Ko. viskon irtiotto autosta vaati viikon vapaa-ajat, joten en aio tehdä hommaa kokeilemalla eri vaihtoehtoja.

    Möhkäleen toimintaperiaate on varmaan ihan sama kuin traktoreissa tai muissa mokkuloissa, joten jollakulla on varmaan käsitys sisälläolevan öljyn määrästä?
     
  2. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Tuntuu haasteelliselta. Ittellä sama periaate, että jos joku on jonkun tehnyt joku muu voi sen korjata.
    Lykkyä projektiin.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Todella mielenkiintoista.
    Pidä meidät ajan tasalla.
     
  4. towncar

    towncar 1st gear

    Edellinen vieras olin mä.
    Kyllä taidat joutua ite testaamaan; harvapa tietää.
    Lykkyä tykö.
     
  5. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Todistettavasti ulkoavaruudesta ei ole vieraita tällä Telluksella vielä vieraillut, vaikka pyramiideista puhutaan mitä tahansa.

    Muistaisin noiden umpinaisten turbiinien tartuntanopeutta muutettavan juuri nesteen määrällä. :-?

    Yksi mahdollinen kanava tiedon saamiseen voisi olla nykyisen Valtran huoltoverkosto. Valtra/Valmet traktoreissa kun on käytetty valinnaisena nestekytkintä.

    Arvelisin kuitenkin ettei sinne kuulu jättää yhtään ilmaa laskemaan viskositeettia.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    ota huomioon kytkimen tasapaino proppuja laitellessa. en ole todellakaan varma tästä mutta luulis..
     
  7. MudMax

    MudMax Gearhead

    Haasteellisia projekteja , Tapi , paholaisrausku Q/Buick GN tekniikalla ja remmiahdettu 4-veto bemu ( harmi , kun ei ole hymiötä , jossa näytettäisiin peukkua ylöspäin :) ) .

    Ei minulla ole hajuakaan nesteen määrästä , mutta traktoreista tuskin viskokytkintä löytää , paitsi tuulettimesta .
    Joissain traktoreissa oli ennen yksinkertaisen portaattoman voimansiirron keksimistä käytössä turbiiinikytkinn , joka on samanlainen kuin tavallinenkin turbiini , mutta suljettu , tässä kuva Valtran versiosta : http://www.valtra.fi/Products/tractors/ ... tur1_2.jpg

    Ooppelin viskoja korjataankin ( alk. 930 euroa ) , mutta tuskin tästäkään firmasta on apua bemariin : http://www.dorfbrunnen-garage.ch/englisch/verteiler.htm
    Lykkyä projektiin .
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hmm mulle kuitenkin on piirtynyt luulo, että Massey-Fergusoneissa oli visko voimansiirrossa.. Sitä samaa on väitetty käytetyn 4-veto Jenssenissa? vai mikä se olikaan se Mopar V8 tekniikalla varustettu brittiauto 60-luvulla ? Oli tuolloin ko. merkki Masseyn omsitajan/maseeyn omistuksessa? :odroll:
     
  9. MudMax

    MudMax Gearhead

    Joo , Jensenissä käytettiin traktoreistaan paremmin tunnetun Harry Fergusonin kehittämää "Formula Ferguson"-nelivetoa -66-71 Jensen FF-mallissa .
    Siitä en tiedä , onko sitä käytetty myös traktoreissa , tosin mitähän hyötyä siitä traktorissa olisi ? Mutta voi olla mahdollistakin ?
     
  10. Tapi

    Tapi Gearhead

    Kiitos kannustuksesta!

    Tuo linkin kuva näyttää tutulta, löysin mokkulan sisältä samannäköisen paketin kuin tuo Opelin osa:
    http://www.dorfbrunnen-garage.ch/images ... d063gr.jpg

    Ja yli 900 € hinta korjatulle osalle saa yrittämään entistä enemmän.. Juttelin Valtran testauskaverin kanssa viskoista ja hän sanoi että Valtralla on ainakin joskus ollut jokin sovellus viskolla. Muisteli tosin myös että öljyä ei saanut mistään vaan osa tuli valmiiksi täytettynä. Sama pätee Castrolin edustajaan, joka kertoi ZF:n käyttävän Castrolin tekemää silikoniöljyä, mutta sopimus on se, että muille ei sitä myydä..

    SF-pyörässä on kuulemma joku kaveri joka on joskus korjaillut viskoja. Soitan hänelle maanantaina ja kyselen lisää. Siellä on kuulemma jokin alipainekaapi, jossa se tehdään. Mystistä, ellei alipaine ole vaan ilman poistamiseksi viskon sisältä.
     
  11. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Kuin myös allekirjoittanut seuraa tätä suurella mielenkiinnolla . Pidä meidät ajan tasalla ja toivokaa kaikki ettei mun käyttis 4x4 tule mtn ongelmii.
    Ja noita thumps and midle finger up hymiöitä kyllä löytyy. Tämä nyt perinteisesti kirjoitettu ilman hjymiöitä.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mä olen täyttäny mun käyttö omegasta viscon uudelleen se enempää miettimättä, injectio ruiskulla silikoni öljyä sisään siitä bi-metalli lätkän alta niin paljon kuin mahtu. ( oli semmonen malli jossa jousi paina tappia sisään)
    Aluksi pyöri turhaan mukana mutta kyllä se sitten pikkuhiljaa tokeni, ilmeisesti vuoti ylimääräiset ulos :odroll:
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Omegassa Visco-neliveto??
     
  14. Tapi

    Tapi Gearhead

    Taitaa nimetön sekoittaa nyt viskotuulettajan ja voimansiirron viskon.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mulla just samanlainen visco ja se on neliveto rellusta. Oli jumissa, otettiin
    sorvissa auki ,nyt putsattu ja levyt pakattu uudestaan oottaa päädyn hitsausta ja täyttöä. tapi soittele 050-3564118
     
  16. Tapi

    Tapi Gearhead

    No niin, nyt on faktoja selvillä.

    Viskoja on kahdenlaisia: Laserilla kasaan hitsattuja sekä avattavia. SF-pyörällä on kokemuksia kummistakin, hitsattuja eivät ole onnistuneet korjaamaan.

    Ongelma on seuraava: Silikoniöljy laitetaan ensin viskon sisään ja sitten vasta se laitetaan kokoon. Tässä tapauksessa hitsaamalla, mutta sepä lämmittäisi sitä silikoniöljyä liikaa ja se menisi pilalle. Laserhitsauksella ja robotilla homma luonnistuisi mutta tallissani ei sellaisia sattunut olemaan:)

    Tapauksessani pitäisi vaan yksinkertaisesti saada tuo jäykkä silikoniöljy (melkein kuin vaseliinia) viskon sisään siten ettei sinne jää pienintäkään määrää ilmaa. Niin, siis sen tulee olla ihan täynnä öljyä.

    Yritän kehitellä jotakin, esim paineella toisesta päästä ruuttaamalla ja toisesta päästä imemällä.. tai jotain..
     
  17. towncar

    towncar 1st gear

    Ota sieltä ilmat pois ja anna tyhjiön vetä öljy sinne sisään.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eiks ainakin volkkarin visko pitäny täyttää sen verran vajaaks että lämpölaajenemiselle jää tilaa? Saatko öljyvalmistajalta tietoa ton kaman lämpölaajenemiskertoimesta?
     
  19. Tapi

    Tapi Gearhead

    SF-pyörässä sanoivat ainakin että kaikki heidän korjaamansa viskot on täytetty täyteen niin, ettei sinne jää yhtään ilmatilaa.

    Tuo alipaineella tyhjentäminen ja sillä öljyn imeminen voisi onnistua, toteuttaminen vaatiikin vähän ajatustyötä. Ihan pieni alipaine tuskin riittää..

    Kokeilen tänään täyttää mokkulaa vähän kerrassaan välillä pyöritellen. Lopuksi sitten jätän sen muutamaksi tunniksi alipaineeseen ja jatkan täyttöä myöhemmin. Mokkula sekä öljy ovat nyt pakastimessa jäähtymässä, jotta silikoniöljyn saa juoksevampaan muotoon.
     
  20. towncar

    towncar 1st gear

    tavallinen komrura. jos se antaa ulos muutaman kilon ottaa se myös ilmaa muutaman kilon. eiköhän se sillä tyhjene.
     

Kerro tästä muillekin!