voiko alusta olla liian jäykkä(katsastusta ajatellen)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Capri26i, 13.9.2003.

  1. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Villejä huhuja olen kylän jannuilta kuullut, että jonkun kumminkaimansiskonveljen raaserissa oli niin jäykkä alusta ettei mennyt leimasta siksi läpi..
    caprissa on nyt semmonen, että kulmista painelemalla ei saa autoa painumaan alaspäin kuin ehkä korkeintaan pari senttiä, ja sillonkin saa jo painaa LUJAA. eli joutuuko tässä vielä löysemmät kynäjouset tilaamaan? nyt on 190lbs, eli ei mitkään löysät muttei jäykimmätkään.
     
  2. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ei kai sillä voi olla mitään väliä. Kilvanajoaikoihin eli ollessani kartturina kaverille ens A-ryhmän Audilla ja sitten N-ryhmäläisellä Celicalla meillä oli ja onhan esim. kaikissa tollasissa kisavehkeissä tautisen jäykät jouset eli ei painu oikeastaan mihinkään ellei suunnilleen hypi omalla painollaan auton kulmn päällä ja Suomen kilvissähän ne meidänkin laitteet oli ja siis leimattava joka vuosi samoilla säännöillä kuin tavalliset katuautotkin.
     
  3. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    Meillä on escortissa entisen omistajan mukaan jonkun asteisen entisen ralliauton alusta ja kulmasta painamalla ei jousta muu kuin rengas, kun hyppii lokasuojan päällä niin korkeintaan pari senttiä joustaa. Ja leima tuli.
     
  4. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Kokeilin aikoinaan Tojotan liikkeessä tuon "Carlos Sainz" versiota tuosta olikosenyt Celica ja eipä siinä etupää liikahtanut pätkääkään vaikka istahdin etusiivelle koko +100 kg kehollani. Ainoa mikä jousti oli lokkarin pelti, joten katsoin parhaaksi poistu ko. auton luota ennenkuin myyjä olisi huomannut :odroll:
     
  5. Razorass

    Razorass 1st gear

    Kyllä autossa täytyy jousitus olla, mutta kyllä tosi kova saa olla että hylsy tulee. Tiedän täällä turussa muutaman tuning laitteen säädettävillä tolpilla joihin on hylkäys aiheesta napsahtanut.

    PS. Kannattaa muistaa että kivikova alusta + vauhtia + mutka + töyssy = mystinen metsätyömies.
     
  6. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    No hyvä sitte, että kova saa olla.

    Enemmän mä olen huomannut ongelmia löysällä alustalla pomppuihin ajamisesta. Ehkä en sitte aja niin kovaa, mutta ainakin asconan kanssa on välillä hikipisaroita tullut työpaikalle menevää mutkasta huonoa asvalttitietä pitkin. Caprin kanssa ei ollu koskaan vastaavia ongelmia, ja jäykkä se oli jo aiemminkin, nyt tosin ehkä aavistuksen jäykempi.. No, koitetaan pitää lapasessa, jos tuntuu pomput haittaavan nii sit ajetaan hiljempaa.
     
  7. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Eikun aja sitten niihin pomppuihin kovempaa niin kyllä alkaa jo joustamaankin jäykemmilläkin jousilla :grin:
    Mekin saatiin noilla rallivehkeillä pari kertaa hypytettyä jouset pohjille vaikka olikin kivikovat.
     
  8. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    joo, lisää kaasua vaan, kato se on nii, et ku on kovemmat vehkeet ni niillä pitää ajaa kovempaa että ne toimii sit suunnitellusti :smile:
     
  9. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    Eiks liian kovat tolpat käy jo rakenteidenkin päälle.
     
  10. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    no rakenteet pitää ollaki vahvistettu niil koville tolpille.. ja sitäpaitsi ei ne nyt mitkää teräsputket oo, kyl ne kumminkin joustaa.
     
  11. tanari

    tanari 1st gear

    mun escortissa on 190lbs jouset ja on just hyvä ajaa 60-140 vauhdeissa, pienet töyssyt ei tunnu missään.. mutta pienemmissä vauhdeissa kaikki kuopat ja töyssyt tuntuu sitte kahtakauheemmin. :grin:
     
  12. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    joo, ja meikäläisellä on vielä uniball-tukivarret ja uniball-yläpäät.. voi olla että sitä race-asennetta tosiaan tarvitaan tolla kiesittelyssä :smile: ainoat kumiset koko autossa on varmaan renkaat :smile:
    eiku onhan siellä kallistuksenvakaajassa ja hammastangossa vielä hd-kumipuslat.

    toivotaan että hampaat pysyy suussa.. täytyy koittaa välttää mukulakiviä :smile:
     
  13. Samiralfey

    Samiralfey 1st gear

    Oletteko nähnyt CapriSportin ilmotusta jossa kaupataan Caprin koko alustan puslasettiä hintaan 50£? Olisi hiukka halvempi kun vertaa mitä kotimaassa saapi maksaa kaikista puslista ja alkaisi tulla jämäkkyyttä alustaan. Olisipa vaan krediittikortti niin voisi joskus tilata...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Samiralfey 2003-09-16 18:26 ]</font>
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Caprille, Sulla alkaa varmasti menemään kivaa tahtia pyöränlaakereita kun on kaikki paikat HD:tä.

    Sitten yleisenä vinkkinä juuri se että ei kannata kokeilla etulokareista alustan jääkkyyttä alaspäin painamalla..menee lokarit hienoille klommoille..!

    vituttaa vaan kun huomaa
     
  15. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Noo, näissä viriviri raaseri vehkeissähän menee kaikki muukin "kivaa tahtia" uusiksi, joten ei nyt pyöränlaakerit missään tunnu.

    mullakin tuli jo lokariin painauma, onneksi huomasin heti ja painoin samantien vastapuolelta takas, niin ei jääny siihen "muovautumaan". tästedes katsonkin mistä painan :smile:
     
  16. skiko

    skiko 1st gear

    alustahan pitää rakentaa tarpeeseen sopivaksi käppyrän ja ascon alustoissa saattaapi olla muutakin toiminallista eroa kun jäykkyys mutta periaatehan on että jäykempi alusta ja vähemmän joustoa radalle tai asfaltille ja enempi joustoa pikataipaleelle jossa jäykkyys ja toimivat renkaat optimoi tehon siirtymistä tiehen
    eiköhän asiasta löydy jotain opusta ...
     
  17. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Mä olen sen verran tonne ratapuolelle kallellaan, että olen surutta raksinut listalta pois sorateiden kunkkujen himoitsemia ominaisuuksia ja koittanut keskittyä asvaltti touhuihin. Katuautoahan tästä tehdään eikä kilpuria, joskin ehkä hyvin kisamaisilla osilla :smile: saadaanpahan ainakin rata-ajofiiliksistä tuntumaa joka kesä :smile:
     
  18. Razorass

    Razorass 1st gear

    Ja kannattaa olla aina rehellinen itselleen ja miettiä missä sillä autolla _oikeasti_ eniten ajaa. Rakentaa sitten sen mukaan.

    Kun alustaa suunnittelee niin kannattaa muistaa ensimmäisenä keskittyä herkkyyteen ja osien ja ratkaisujen yhteensopivuuteen toistensa kanssa, eikä välttämättä niihin jäykimpiin jousiin.
     
  19. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Näin on. Kaukanahan noi jäykimmistä on.. herkkyyteenhän tässä on satsattu, siksi jokapaikassa onkin uniballia eikä alkuperäisratkasujen sijaan. Käyttömukavuus ehkä jonkun mielestä kärsii, itse ajan mielummin autoo joka ei tunnu sohvalta.. ja sen kilometrimäärän minkä tää näkee(joku 5-10000 vuodessa), niin ajaa vaikka ilman jousia :smile:
     
  20. skiko

    skiko 1st gear

    Kyllähän oikee alusta oikeessa paikassa on naatinto .... mutta nakkikiska kilpailut siitä että kenellä on jäykin ... no sillä ainakaan täällä stadissa ei tee mitään...
    ja muistakaatten vielä että talvikin on tulossa ....
     

Kerro tästä muillekin!