voiko automaattisäädön jättää pois?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Jämä, 5.7.2007.

  1. Jämä

    Jämä 3rd gear

    Koitimpa kasata Deltaan takajarruja...
    Onnistuminen jäi siihen kun en keksinyt miten kasaisin automaattisäädön. Ainakin oletan, että tuo peltiläpyskä+jousi on se koska tuo peltiläpyskä tulee liinojen säätöhärdellin kylkeen kiinni. Otin oikein kuvan jousien yms. paikoista ennen purkamista mutta ei auta ei. Ja Haynes ei tietenkään kerro mitn.
    Tutkin sitten asiaa ja ajattelin, että jätän mokoman "automaattisäädön" kokonaan pois tuolta kun kerran olen pääsiäiskäsi :wink: . Aikani ihmeteltyä tuumin, että toimii ilmankin. Toimiiko?
     
  2. Pahis

    Pahis 1st gear

    Toimii, ainakin buickissa. Välillä käy vaan herkistelemässä. Katsastussetä viimeistään muistuttaa kun käsijarru ei toimi kaukana olevien kenkien vuoksi.

    Ootellaan nyt vielä viisaampien mielipiteitä...
     
  3. Aako

    Aako 1st gear

    Miksipä ei toimisi, ainoa haitta että kerran, pari vuodessa joudut itse säätämään liinat lähelle
     
  4. Jämä

    Jämä 3rd gear

    No sitähän minäkin.
    Ei se käsin säätely nyt niin rasittavaa ole etteikö pari kertaa vuodessa viitsisi.
     
  5. PauliP

    PauliP 1st gear

    Laita kuitenkin ne ylimääräiset palikat talteen. Jos vaikka auton joskus myyt niin on eduksi kaupankäynnissä. Tai liity Olds-kerhoon ja tule käymään. Laitetaan ne paikoilleen liittymislahjana, ei siihen kauan mene.
     
  6. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Huomatkaa kuitenkin että ne automaattisäädön peltikiekaleet estää sen säädön pyörimisen väärään suuntaan, eli jos jätätte pois niin ei kannata säätöjä liikaa herkistää.
    Eikä se kyllä ole vaikeeta oikeinkaan kasata, kokeilet vielä kerran....rauhassa ajan kanssa.
     
  7. Qjet

    Qjet 1st gear

    Tuo automaattisäätö taitaa olla periaatteeltaan samanlainen kaikissa GM:n vehkeissä. Jos tarkoitat "säätöhärdellillä" säätöruuvia, niin ollaan onnistumista jo aika lähellä. Se " peltiläpyskän " alaosa vastaa tuohon säätöruuvin rattaaseen , yksi jousi tulee jarrukengän ja "peltiläpyskän " väliin , toinen jousi pitää " peltiläpyskä" ja jarrukenkä-kombinaatiota paikoillaan jarrukilven läpi työnnettävän pinnin ja lukkolevyn avulla. Huomioi säätöruuvin L ja R - merkinnät, niin toimii oikein. Älä lannistu Jämä ! Haynesin kirjassa Full- Size Chevrolet 1969-90( #24045 ) on hyvät kuvat ja kokoamisohjeet.
     
  8. RB-440

    RB-440 1st gear

    Tää varmaan lohduttaa nyt ihan sairaasti, mutta tosta syystä mä en ole enää pitkään aikaan purkanut molempia puolia samalla kertaa. Sitten kun ei enää muista (mulla n. 5 min), miten palikat menee paikalleen, voi käydä lunttaamassa toiselta puolen. Tosin pitihän sekin ihan itse oppia :lol:
     
  9. Jämä

    Jämä 3rd gear

    Juu, tuolla säätöhärdellillä tarkoitin nimenomaan säätöruuvia. Oli sanat hukassa.. Ja hoksasin kyllä nuo edellämainitut seikat mukaanlukien noi L ja R merkinnät. Jotenkin se kombinaatio jää kuitenkin niin löysäksi ettei se pysy kasassa millään.
    Noh, otan ja katson vielä kerran oikein silmä kädessä tota systeemiä.
     
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Puuttuuko siitä peltiläpyskästä, joka pyörittää säätöruuvia ja on toisesta päästään kiinni siinä käsijarrun vaiherissa, se holkki?
    Kenkiä pitää siellä paikallaan sivusuunnassa jousi ja se jousi menee läpi siitä peltiläpyskästä. Siinä jousen kiinnikkeessä pitäisi olla sellainen holkitus mutta yllättäen kenkien asennussarjastakin sellainen puuttui.
     
  11. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    No esikiristä se ruuvi käsin , siten että kengät nousevat "kehälle".
     
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Onhan siellä varmasti kaikki jouset mukana, jos kerran se säätöruuvi on vain löysä?
     
  13. Pahis

    Pahis 1st gear

    Omasta poistin ne toimimattomuuen takia, olivat jumissa muutaman vuojen seisomisen jälkeen.

    Nuothan tais pelata aina käsijarrun käytön yhteydesä?
    Eli kannattaa aina toisinaan polkea sitä käsijarrua vaikkei muuten tarviskaan.
     
  14. WTF

    WTF Gearhead

  15. Jämä

    Jämä 3rd gear

    Kiitos tosta service manual vinkistä!
    Se oli valaiseva.... Ei auttanu mun ottamat kuvat kun oli alun alkaenkin ollu väärin kasattu jarrut. Mutta eiköhän tolta pohjalta lähe pelittään.
     

Kerro tästä muillekin!