Voiko camberin säätää itse?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Temppu, 24.9.2003.

  1. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Aina kun mitataan vanteen reunasta pitäisi tehdä ns. vanteenheiton poisto eli pyörittää vanteita 180 astetta ja tehdä uusi mittaus.

    En ole itse kokeillut, mutta kuulemma suolaa kahden levyn välissä niin johan tulee liukuvat tasot renkaiden alle.

    Onhan camberien ja casterien mittaamiseen tarkoitettuja vatupasseja olemassa. Mutta passi pitäisi saada akselin päähän pyörän ollessa paikallaan ja auton pyörillään. Tukivarresta tunkattuna ja passi jarrulevyssä ei tule homma onnistumaan.
    http://www.uspartsperformance.fi/caster-camber-mittari
     
  2. Potakka

    Potakka 1st gear

    Voipi olla tyhmä kysymys mutta vaikuttaako erikokoiset renkaat ja vanteet ripustuksen asentoon miten paljon?

    235/75r15 vs 245/45r18?

    Alan kallistua säädön teettämiseen kunnon laitteilla...
     
  3. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Kyllä pyörien korkeuksien ja vanteiden offsettien muutokset vaikuttavat pyörien kulmiin. Esim. käyttökinnerissä renkaan profiilin muuttuminen 10:llä vaati aurauksen uudelleensäätämistä.
     
  4. peltsi

    peltsi Gearhead

    eikös tuossa pidä muuttaa aurausta pienemmäksi ja champperia pienentää myös?

    tehtaan arvot eivät käy kun rengas muuttuu noin rajusti
     
  5. ido59

    ido59 Gearhead


    Joku saa kiksinsä camberin säädöstä itse. Ostaako harrastukseensa sitten renkaita, bensaa vai männänrenkaita - se ja sama jos itte tykkää.

    Voidaan tietysti muotoilla argumenttisi vaikkapa näin:
    "Kannattaa käyttää kyllä ihan kunnon uutta autoa, se nyt niin kallista ole. Muutaman pieleen menneen rempan hinnalla käy
    jo muutaman kerran määräaikaishuollossa."
     
  6. hantta

    hantta Double Gearhead

    Aikoinaan pikkukakkosen säädöt paikkakunnan parhaalla testiasemalla, silloin Turku Pansiontien Hankkija, -ja sieltä kotiinpäin iloisena, kunnes tuli eka valkoinen suojatieviiva, josta pikkukakkonen ryntäsi tien sivuun, ja hiukasen aikaa kabiini täynnä käsiä.
    Kaikki nivelet uusia, mutta pääosaa tragediassa näytteli pystykallistuma, joka ei ollutihan kohdillaan edes ammattimiehen jäljiltä, eli kannattaa olla varovainen, teki sen kuka tahansa.

    Hantta
     
  7. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Niinpä niin ,mutta tässä jos missä on myös suuri epäonnistumisen vaara niin miksi ei turvaudu nykytekniikan tuomiin helpotuksiin säätöjen suhteen? Siitä vaan makoileen lattialle suoralle sellaiselle ja työnteleen sitä autoa eestaas ja käänteleen pyöriä. Ja ihmettelemään.Jos tässä koitin jotain jeesata niin sitä että sitä aikaa jäisi johonkin muuhunkin.Jos ja kun homman suorittaminen ja onnistuminen vähän niin ja näin. Tämä on vähän sama homma kuin jengi ostaa noita rengaskoneita miksi edes ostaa kun tämän voi kohtuu hinnalla ulkoistaa ihan jonkun muunkin tehtäväksi?Ei mulla ainakaan renkaita niin paljon kulu että niitä koneita kaipaisin. :poff:
    Ja mitä tulee merkkiliikkeen hinnastoon,ei vaivaa mua olenhan siellä jo töissä.Eikä nekään hinnat mitään ole ,teeppä vertailu vaikka hammashuoltoon,se jos jokin maksaa. :rotfl:
     
  8. Futurage

    Futurage Gearhead

    No kyllähän sen voi säätää itsekin ainakin ns.hehtaarille,hommaanhan tarvitseee kyllä kulmamittarin ja pikkusen tervettä järkeä.Vatupassillakin pääsee aika lähelle, normijenkeissä kun pyörä kuuluu olla aika tavalla pystysuorassa.
    Myös aurauksen voi säätää itse, olen käyttänyt luotilankamenetelmää.
    Renkaan taka ja etureunasta merkataan tussilla lattiaan luotilangan osoittama paikat, autoa siirretään metri ja merkattujen pisteiden välimatka mitataan lattiasta pisteiden väliltä. Ero on auraus.
    Tällä menetelmällä olen säätänyt oman Fairmontin kulmat jo vuosia.On helppo kokeilla mikä auraus sopii parhaiten,esim. nykyisillä säädöillä auto rullaa ihan helkkarin kevyesti melko leveistä renkaista huolimatta.
     
  9. peltsi

    peltsi Gearhead

    Joillekin se itse tekeminen on harrastus ja jotku taas harrastaa rahalla ja säästää aikaa.
    Jos ei pysty pyöränkulmia itse säätämään sen takia että pelkää sitä "suurta epäonnistumista" niin mitä tuolla logiikalla sitten voi tehdä itse. Pestä auton?
    Jotku uskalikot tekevät kone ja vaihteistoremontteja eikä ne aina onnistu mutta ne voi hyvin tehdä kahteen kolmeen kertaan siihen verrattuna että veis ammattimiehelle a100€ tunti eikä nekään aina onnistu.

    Pyöränkulmien säätö on siitä mukavaa kun sen voi tehdä aina uudestaan ja pahinta mitä voi tapahtua on se että kesän aikan harrasteauton rengas kuluu millin jostakin liikaa.
    Pyöränkulmien säätö tehdään muutenkin vähän sinnepäin. Se ei oo mitään asteen osien kanssa pelaamista ei edes laser mittalaitteilla.


     
  10. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Tämä on muuten huomattu monta kertaa kun joskus ei ole vaan mahdollisuutta jotain tehdä itse ja turvautuu ammattimiehiin niin kuitenkin saa niiden tekemisiä uudestaan korjata.
    Itse kun tekee niin se on jämpti ja jos ei kerralla onnistu niin ainakin virheistä oppii ja sit toisella yrityksellä homma onnistuukin.
    Auraus ja camber on kuitenkin aika simppeli homma, kun taas automaatti vaihteistoa en alkais itse korjaamaan.
     
  11. urho3

    urho3 Gearhead

    Lainaus käyttäjältä peltsi.
    Pyöränkulmien säätö tehdään muutenkin vähän sinnepäin. Se ei oo mitään asteen osien kanssa pelaamista ei edes laser mittalaitteilla.

    Harvassa autossa joita olen suunnannut on camber alue edes yli astetta ja camber ero on tyypillisesti sen puol astetta.Kyllä mäkin ennen näpertelin suuntauksen kanssa mutta ku ostin omat laitteet niin on maksanut moneenkertaan itsensä takaisin.Eikä se todellakaan tarkoita että merkkikorjaamossa se suuntaus osattaisiin yhtään paremmin,muutaman nimeltämainitsemattoman uudehkon taksin olen suunnannut kun eivät osaa tai viitsi laittaa merkkikorjaamossa kuntoon.On ollu kyllä jälestäpäin iloisia taksimiehet,moneen kertaan soitelleet ja kiitelleet miten voi auto muuttua kerralla hyväksi.
     
  12. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    voi säätää , kun sen tekee huolella , itse tein joskus 10v. sitte aurauksen säädön kera ja ajettu joku 40tkm kesäreissuis eikä "normi" 205/70-15 renkaat ole kuluneet oudosti eikä edes puoleen pintaan vielä
     
  13. peltsi

    peltsi Gearhead

    eikö se ole vähän sinnepäin jos ohjearvo on x astetta +- 50%. Casterissa näyttää välillä olevan +- 100%
    toisaalta jos tuennoissa on pientäkin väljyyttä ei kulmia käytännössä saa lainkaan säädettyä oikeelle hehtaarille.
    kyllähän hienot laser pelit lykkää raportin 0.1 asteen tarkkuudella mutta virhemarginaali käytetyllä autolla voi hyvin olla asteita.
     
  14. urho3

    urho3 Gearhead

    Enpä oo missään huomannu että camber ero ilmotettaisiin prosentteina.
    Mitä oon koneella säätäny niin antaa +- minuutteina.
    ja kyllä se toisto tarkkuus on luokkaa 5 minuuttia,olen sen pari kertaa kokeillu,joten on olemassa tarkkoja laitteita.suurin syy on että niitä ei yksinkertaisesti osata käyttää oikein.Rahat pois menttaliteetilla.Sen takia suosittelen et ostaa omat laitteet ei maksa käytettynä paljoa ja aina on joku kummin kaima jolle säätää niin on äkkiä laitteet maksanu itsensä.Mut jokainen tyylillään,enää en vaihda mitään alustan osaa ilman suuntausta.
     
  15. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Millaiset laitteet sulla on?



    Pari tuttua korjaamopäällikköinä ja kertoivat uusista suuntauslaitteista. Siitä kun auto ajettu paikalleen, niin alle minuutissa tulee jo mittaustuloksia. Reilut 20 vuotta sitten itse nelipyöräsuuntauksia tehneenä silloin jo yli 10 vuotta vanhalla laitteella hyvä kun ehti 1-2 mittalaitetta kiinnittämään vanteeseen/vanteisiin minuutissa.

    Aikoinaan vein korjaamani kolariauton oikein nelipyöräsuuntaukseen erään rengasvalmistajan omistaman ketjun liikkeeseen. Katselin kun asentaja ei tehnyt caster-kääntöjä lainkaan. Aurausta sääteli ja n. 10 minuutin jälkeen koko homma valmis. Kysyin mitens casterit. "Ne oli ihan hyvät". Menin sitten työjohtajalta kysymään kuinka heidän laitteensa mittaa casterit ilman pyörien kääntämistä. "Ei mitenkään". Eli homma uusiksi tällä kertaa caster-kääntöjen kanssa. Ja taas säädettiin aurausta. Lähdin ajamaan ja ohjaustuntuma jo kaupunkinopeuksissa aivan hirveä. Vein samantein tuttuun merkkikorjaamoon kun sattui sopivaan väliin. Mitattiin, säädettiin auraus kohdilleen ja hyvä tuli. Mittauspöytäkirjojen kanssa takaisin rengasliikkeeseen, jonka työnjohtaja kävi jututtamassa asentajaa. Tuli takaisin ja sanoi heidän laitteessa olevan vikaa, saat rahat takaisin. Sen jälkeen en ole kyseisessä liikkeessä asioinut vaikka työnjohtajan loppusanat olikin "Älä nyt tän takia jätä meillä asiointia". Tosiaan rahastuksen makua "ammattilaisilla" kun käytännössä aurauksen mittaukseen ja säätöön rajoittunut "nelipyöräsuuntauksen" hintakin oli esim. huoltoaseman hinnaston pelkän aurauksen mittaukseen ja säätöön verrattuna 2,5 kertainen.
     
  16. urho3

    urho3 Gearhead

    mulla on vanhankansan 8 säteiset laserlaitteet,ei niitä uudempia 3d laitteita.Laiteet on johdolliset jotka nyt ei helpota työskentelyä vrt langattomiin.Kääntölevyt löytyy sähköisillä kulmantureilla.
    Mitä tuossa autoja olen suunnannut niin en usko että mitenkään voi asteen eroa tulla mittalaitteen näyttämään jos laitteet on kunnossa.Ja sen väljemmänkin ohjauksen voi suunnata ihan hyvin,muutamassa uudehkossa premiummerkissä ihan normaalia.Mulla on semmoinen kutka että ne vehkeet jotka vaan kiinnitetään pyörään nopsasti ja sit työnnetään lattiaa pitkin,niillä tehdään nopeasti se tarkastus,säädöt veloitetaan erikseen.
    Siinä vaan on niin monta tapaa tehdä väärin se suuntaus,mut aina voi tarkistaa jos jokin epäilyttää.
     
  17. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Ongelmahan noissa säädöissä on se että kiire lyö läpi asentajilla. Pitäisi vaan varata aikaa kunnolla,varmistella että jumittuneet säädöt saa auki jne...Siihen vielä työnjohtaja varmistaa että homma piisaa huutaen että seuraavan pitäisi jo päästä säätöön.Asiakas odottaa.. Niin kuultu lauseke. Silti vastuu viime kädessä asentajan. Ja katsaus sitten uusiin autoihin,valmistajat päivittävät usein noita ohjauskulmien arvoja,uudet arvot ei ihan ensiksi saavuta noita paikkoja missä olit säädättänyt autoasi.
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Toi kiire se varmaan sit on se syy että monesti suuntaukset on sinnepäin teetettynä, ja monissa suuntausvehkeissä näkyy olevan aika isot toleranssit että ovat ns. "vihreellä", vai auton valmistajatko ne määrittelevät en tiedä? Monesti vaan ihan perinteisillä menetelmillä pääsee tarkemmaksi kuin teetettynä, jos vaan aikaa ja mielenkiintoa riittää....
    Futuragen ja JariV:n menetelmillä olen itekkin pärjännyt, lisänä aurauksen tsekkaukseen tulee yleensä käytettyä ns. harppia.
     
  19. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    komppaan edellisiä, myös se on korjaamolla, varsinkin isompi että käyttäjiä on monta ja joku kun ne laitteet teloo niin ei kerrokkaan seuraavalle tätä ja laitteiden kalibrointi on perseellään...sitte säädellää niillä monta autoa ennenkuin joku ihmettelee että jotain on pielessä.
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Paljos muuten akselien epäkeskeisyys vaikuttaa tohon camberiin?
    Monissa nyky autoissa kun akselit on vähän sinneppäin


    Mites olisi helpointa saada akseli keskelle autoa on pari tuumaa sivussa, mitat ei valitettavasti auta kun kaikki kiintopisteet on enemmän ja vähemmän kieroja
     

Kerro tästä muillekin!