Voiko camberin säätää itse?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Temppu, 24.9.2003.

  1. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Tuohon äskeiseenkin ehkä pätee se, millä itse säätelen monitukivarsiautoja. Eli iso piha ja ihan silmällä. Tuntuu toimivan paremmin kuin kokeillut nelipyöräsuuntaukset, kun jaksaa miettiä mitä tekee.

    Esmerkiksi nohin akseleihin, niin saattaisin katsoa kolmenkymmnen metrin päästä jotain linjaa, vaikka vyötärölinjaa ja merkitä sen kepillä molemmin puolin. Sitten katsoisin etu-takarenkaan kylkilinjaa ja vertaisin sitä tuohon korista otettuun linjaan.

    Camberit sun muut on tuolleen tehty ja auraukset taka-akselilla, etuakseli laudalla ja mittanauhalla, sen kummempaa ei ole koskaan käytetty. Toki itselle kehittynyt aika hyvin semmoset "millimetrisilmät" jo työn puolesta.

    Samalla oppii kulmien vaikutusta ja osaa säätää renkaiden muuttuessa kulmatkin uusiksi.

    Se on tullut huomattua, että tallissa tuollainen ei tahdo onnistua, pitää tehdä pihalla. Oma piha ei suinkaan ole tasainen mutta silti on onnistunut, eli ei ole vaatinut asfalttikenttää.
     
  2. Bowhill

    Bowhill 3rd gear

    Jos renkaat ei ole hirveen syvällä lokasuojissa onnistuu etuaurauksen ja taka-akselin kohdistuksen etuakseliin nähden näkemään langan avulla.
    Sillä edellytyksellä että taka-akseli on suora ja lattia tasainen.

    Eli sitoo pään vaikka säädettävään pukkiin auton etunurkkaan, vanteen keskiön korkeudelle jos mahdollista, siitä vetää langan takapyörien takaa samalla korkeudella ympäri takaisin toiseen etunurkkaan ja myös pukkiin kiinni.
    Sitten pukkeja liikuttelemalla säätää langan molemmin puolin niin että se juuri koskettaa takarenkaan etusivua.
    Nyt langan etäisyyksiä eturenkaan/vanteen sivuihin vertaamalla voi tehdä johtopäätöksiä.
     
  3. Jukka

    Jukka 3rd gear

    No juu.
    Tästä on ihan omakohtainen kokemus raskaankaluston puolelta.
    Sitten kun noita suuntausvehkeitä käytetään myös kolarivehkeiden akseleiden oikaisuun niin soppa on valmis...
     
  4. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Ennenkuin tässä nyt haukutaan kaikki korjaamot joissa säädetään niin kannattaa muistaa että siellä menee silti monta autoa päivässä ihan kunnolla katottunakin. Ammattimies ei kauaa ihmettele vaan tekee hommat kunnolla. Ja tarkasti. Tekee niitä jopa satoja vuodessa. ;) Lisäksi kyllä nuo uudet laitteet kunnossa ollessaan vaan ovat tarkkoja.Noissa uudemmissa autoissa on hieman tarkemmat arvot kuin näissä harrastepeleissä...
     
  5. 63S88

    63S88 Gearhead

    Mitähän tämä tarkoittaa? Miten suuntausvehkeillä oikaistaan akseleita??
     
  6. Hai

    Hai Double Gearhead

    Varmaan meinaa, että ryskähommaa tehdään mittarit kiinni.
     
  7. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    En tiedä raskaasta kalustosta mutta kyllä meillä ainakin nuo laitteet on sen verran arvokkaita että niille on pyhitetty ihan oma siltanosturi,eikä laitteita voi edes siitä siirtää.. Henkilöauto puolella vetopenkki ja pyöränsuuntauslaitteet kyllä pysyy erillään.Jos pyöränkulmissä hämminkiä niin osia vaan vaihtoon,eipä ole ollut tarvetta vedellä "akseleita". Pahemmissakin tälleissä pyöräntuennan osien vaihdolla on ihan selvinnyt,ei harrastella kepulikonsteja. Ne kun myötää yllättävän helpolla.
     
  8. Jukka

    Jukka 3rd gear

    No juu.
    Pahoittelut että kirjoitin hiukan epäselvästi asian.
    Suuntausvehkeillä ei tosiaan oikaista akselia mutta ne olivat kiinni akselia oikaistaessa.
    Jos laitteet näyttävät väärin niin ei se lopputuloskaan ole toivottu...

    Tämä oli tarkoitettu vaan ihan lisäkommentiksi ZYN-Vitosen tekstiin. :wink:
     

Kerro tästä muillekin!