Voiko turbiini kolkattaa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja PauliP, 28.2.2011.

  1. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kokemuksia kaivataan:
    V6-koneen perässä on th200 4r ja nyt kuulostelin että tyhjäkäynnissä kolkattaa moottorin takapäästä/turbiinista, koneen etupäästä ei kuulu mitään ylimääräistä. Ääni tosiaan tulee nimenomaan tuolta ja tyhjäkäynnissä, kuuntelin sitä letkulla kun auto oli nosturilla. Vetolevyn pultit on tiukalla ja halkeamia ei ainakaan silmämäärisesti kattelemalla näkynyt.
    Moottoriin vaihdetiin laakerit toissa kesänä ja öljynpainevaloa se ei vilkuttele.
    Voiko laatikon kulunut turbiinihela aiheuttaa tuollaista, ajattelin että jos se on kulunut silloin kun koneessa oli huonot laakerit.
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ai hemmetti, just kun painoin send, tuli mieleen että en tarkastanut koneen ja laatikon välisten pulttien tiukkuutta, toivottavasti ääni tulee sieltä.
     
  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jos on nosturi,ota turbiini irti ja käytä vähän silleen niin tiedät tuleeko koneesta vai laatikosta.aika vaivaton ja nopea homma,näin itsellä löyty vika
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Totta, noihan sen voisi paikantaa, samalla voi kattoa laatikon kiinnityspulttien kireyden.
     
  5. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    mun chevyn vetolevy oli ja mukamas pultit tiukalla kiinni , mut kun niistä puuttu jousiprikat , niin eipä vaan pitäneet vetolevyy riittävän tiukasti kiinni ja kauhee "kalke" kävi tyhjäkäynnillä , mut kun laitto jousilevyt ja varmisti viel lukkoliimalla pultit , niin ei ole ollu enää ongelmaa
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Outo ääni tosiaan. Tarkastin turbiinikehän pulttien tiukkuuden ja kuuntelin uudemman kerran, kuuluu voimakkaimmin vetolevyn ja öljypohjan väliseltä alueelta ehkä vähän voimakkaammin apparinpuolelta. Irrotin turbiinin ja mitään ylimääräistä ei silloin kuulunut, joskaan en käyttänyt kovin pitkään. Laitoin turbiinin kiinni paremmilla pulteilla ja lukitusliimalla. Hetken käytyään alkoi taas kolkatus. Loppuu kun nostaa kierroksia tai laittaa vaihteen päälle. Ja öjynpainevalo ei vilku.
    Pitää varmaa ajaa se vika ulos sieltä :odroll: .

    Ai hemmetti, nyt tuli mieleen; en sitten muistanut kopauttaa vasaralla vetolevyä kun turbiini oli irti :mad: Ehjän vetolevyn kuuluu "soida" :mad: :mad:
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Laitetaas väliaikatietoa jos jotakuta kiinnostaa mokoma ääni. Tänään ajossa yhden risteyksen jälkeen kuului voimansiirrosta kevyt naksaus ja veto loppui molempiin suuntiin. Onneksi auto rullasi yhden liikkeen pihaan ettei jäänyt tien varteen.
    Se ääni tuli todennäköisesti turbiinista tai jostain sieltä.
     
  8. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Itellä oli vetolevy halki näin ja kuulosti tältä. En itekään ekana alakautta kurkkimalla huomannu mitään vikaa, kunnes kopautin ni kylkeen niin särinää kuulu.
     
  9. grandmarquis

    grandmarquis 1st gear

    vaikuttais kans vetolevy vialta. kaverin pick-upissa samaa vikaa ja loota alas ni oli haljennut pulttien kohdalta koko matkalta. vetolevy irti ja kevyt kopautus ni oli kahdessa osassa.
     
  10. grandmarquis

    grandmarquis 1st gear

    tai turbiinin kaulaan akseli poikki. näin kävi kun lainasin kaverin vania ja käännyin motarin rampista alas ja piti kiihdyttää niin kierrokset nousi kivasti mut vauhti ei. syy: pääakseli poikki.
    ja ei oireillut eikä pitänyt mitään ääntä.
     
  11. pekkosbill

    pekkosbill 3rd gear

    mulla moparin 904 pitä vaimeeta kalkutusta ennen kuin alko kolisemaan, turbiinin kaula halki
     
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    PauliP, et vissiin vieläkään ole katsonut sen minun entisen TH350:n turbiinin sisään?
    Sehän piti epämääräistä ääntä ja naksauksen jälkeen kyllä vielä tuli kirkolta sinne tallille silloin lootan vaihtoa varten.

    Sehän piti jotain ääntä ja kolinaa varsinkin sitten irrallaan.
    Ei kyllä varmaan sama ongelma ollut siinä.
     
  13. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kyllä tuossa vetolevy on ehjä, vika selviää kun irrotan laatikon lähipäivinä. Hyvää tuuriakin oli että keli oli hyvä auto kotiin kiskoa vajaat 300km. Buickilla vetäen se tuli kevyesti ja mukavahan sitä oli narun päässä olla kun sai pitää konetta käynnissä.
     
  14. PauliP

    PauliP 1st gear

    Loppukommentti, turbiin kaula oli särki ja mahtaa olla pumppukin aika muussina kun turbiinikaulasta puuttui pala. Onneksi on varaosalaatikko.
    Outoa sinänsä että "HD mallinen vahvistettu 2050stall corvetteturbiini" tuolleen hajoaa. Olikohan tuossa kaasarimallisessa turbiobuickissa liikaa voimaa :odroll:
    No kai siinä jotain tärinää tai muuta on selityksenä rikkoutumiselle.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Öölipumpuissa on eroa, tsilleen että 7lamellinen rasittaa turbiinia eniten ja 13lamellinen vähiten. Myös öölipaineen nosto vaikuttaa juuri tuohon kaulaan. Moni turbiinivalmistaja ei vaihda sitä kaulaa eli huonolla tuurilla se kaula on vuodelta-82 :odroll: .
     
  16. PauliP

    PauliP 1st gear

    Myönnettäköön että tuossa moottorissa on vähän epätasainen käynti tyhjäkäynnissä ja kovilla kierroksilla ei voi edes oikein ajaa kun täristää liikaa. Tuli vielä mieleen että voihan se tärinä tulla kai laatikostakin, kun menee kovilla kierroksilla kakkoselle, niin tuntuu että jotain räjähtää. Olisikohan tuossa pumpussa ollut sitten jotain häikkää vaikka paineiden suhteen, aika näyttää miten laatkon korjaaminen vaikuttaa.
     
  17. Mr_Horsepower

    Mr_Horsepower 1st gear

    Itse hankin juuri capricefarkun jossa 6.5D ja vahvistettu th200 4r. Iloinen taival tuoreena chevymiehenä loppui pikaseen, pari viikkoa meni ja rupesi samanlaisesti kolkuttamaan, ja vähä helvetin lujaa! Ei väliä onko mikä vaihde silmässä, laatikko kuumana sekä kylmänä. Ääni hiljenee ainoastaan kun antaa kenkää reilusti.Toiminnassa ei kuitenkaan ole moiteitta, hyvin vaihtaa ja pelaa muutenkin,mutta se meteli! Kerrostalon parkissa avasin hiekkapellin ja yritin kuikuilla vetolevyltä halkeamia, eipähän taskulampun valossa ainakaan näkynyt :D Pitänee hinata kaverin pihalle ja kattoa mitä laatikko on syöny,kuhan ei lumet vielä tulisi räpeltämisen kiusaksi :(
     
  18. leksa

    leksa Gearhead

    [​IMG]

    Kannattaa tarkistaa. Tuttu toi kolina on. Toissakesänä th700 teki saman. Ihmettelin kolinaa ja tiukkailin vetolevyn pultteja. Välillä kolina hävisi ja sitten seuraavakasi tulikin öljyt pihalle.
     
  19. kapa

    kapa 3rd gear

    Kaverin autoon ilmennyt suunnilleen samantyylinen vika kuin edellä.
    Kylmänä ei kuulu ylimääräisiä ääniä, mutta kun koneen ajaa kunnolla lämpöiseksi alkaa kuulua nakutusta (tyhjäkäynnillä p-asennolla) vaihteen kun tuuppaa tupaan niin ääni häviää, eli ääni tulee vain tietyllä pyörintänopeudella. Ääni lakkaa kuulumasta pikkuhiljaa kun kone jäähtyy tyhjäkäyntiä käydessään. Mielestäni ääni tulee koneen takaosa - vaihteiston sauma -suunnilta.
    Olisko hyviä veikkauksia? auto on voyager -01 3.3 pannulla
     
  20. kapa

    kapa 3rd gear

    itse itselle vastaten:
    joo, selkee tapaus, ota laatikko pois, sieltä on vetolevy murtunu :wink:
     

Kerro tästä muillekin!