Voiko virkamiehen päätöksestä valittaa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja hzemax, 30.9.2011.

  1. Jamboree

    Jamboree 1st gear

    Kuka päättää nopeusrajoituksista? Se on tienpitäjä. Alla tienpitäjät:

    Liikennevirasto
    kunta
    tiekunta
    tien omistaja
     
  2. nippelit.fi

    nippelit.fi 1st gear

    Ilmeisesti tiepiiri päättää, meillä peltojen halkomalle tielle laitettiin 60 rajoitus jota kovin harva tuttavapiiristäni ymmärsi, Turun tiepiirille kun asiasta teki kyselyn sieltä kyllä kerrottiin perusteet päätökselle sekä se kuka asiaa oli esittänyt. Eli tee s-postilla kirjallinen kyselely omaan tiepiiriisi, toki voit tehdä myös aloitteen nopeuden nostamiseksi ja perustella sen, haet vielä muutama sata allekirjoittanutta tukemaan asiaasi.

    Teppo

    alla vastaus
    Tervehdys.

    Köyliöntien nopeusrajoitusesityksen on tehnyt Kepolan kyläyhdistys ry. Estyksen on allekirjoittanut 87 asukasta / tienkäyttäjää.
    Nopeusrajoituspäätöksen perustelut: Tienvarsiasutus, onnettomuusriskin pienentäminen.
    Kyseisellä tieosuudella tapahtui viimeisen viiden vuoden (2004-2008) aikana 7 liikenneonnettomuutta, joista 5 oli henkilövahinkoon johtanutta.
    Onnettomuushistoriaa tarkasteltaessa vuodesta 1990 lähtien tällä tieosuudella on tapahtunut 10 henkilövahinkoon johtanutta liikenneonnetomuutta, joista 5 on tapahtunut kuluneen viiden viimeisen vuoden aikana (Liitteenä olevassa nopeusrajoituspäätöksen karttaosassa tieosuudelle on merkitty 4 henkilövahinkoon johtanutta liikenneonnettomuutta, viides (tarkastelujakson 2004-2008 aikana) henkilövahinko-onnettomuus ei vielä ollut kirjautunut onnettomuusrekisteriin päätöspäivään mennessä 9.12.2009). Henkilövahinko-onnetomuuksien lisääntyminen on ollut huomattava viimeisen viiden vuoden aikana.

    Nopeusrajoitus on alennettu 3,8 km:n mittaisella tieosuudella, jonka kulkemiseen nopeuden ollessa 80 km/h kuluu aikaa 2 min 51 sek. Nykyisellä alennetulla rajoituksella
    (60 km/h) saman matkan kulkemiseen kuluu 3 min 48 sek. Matka-ajan teoreettinen lisäys on n. 1 min, käytännössä tuo matka-ajan lisäys jäänee jonkin verra lyhyemmäksi. Nopeusrajoityuksen alentamisella ei tiepiirin mielestä kuitenkaan ole kohtuuttomia seurauksia autoilijan ajankäytön lisääntymisenä mutta sillä varmaankin on huomattava parannus kyseisen tienkohdan liikenneturvallisuuteen.

    Turvallisen liikenneympäristön luomisen työkaluihin kuuluvat olennaisena osana nopeusrajoitukset, joita tiepiiri on tienpitäjän ominaisuudessa velvollinen käyttämään liikenneturvallisuuden niin vaatiessa.

    Liikenneonnettomuuksista aiheutuu myös huomattavia yhteiskunnan ja onnetomuuksissa mukana olleiden kannettavaksi kohdistuvia kustannuksia. Teknisen korkeakoulun Liikennelaboratorion laskemien onnettomuustyyppikohtaisten yksikköarvojen vuodelta 2005 mukaan kuolemaan johtaneen liikenneonnettomuuden kustannukset ovat n. 2,2 milj€, henkilövahinko-onnettomuuden kustannukset ovat keskimäärin 0,47 milj€. (viimeisen viiden vuoden onnettomuuskustannukset ovat olleet tällä tieosuudella lähes yhtä suuret kuin niitä edeltävinä vuosina (1990-2003) vuoden 2005 tason mukaan.
    Voidaankin kysyä mikä on tienkäyttäjän (autoilijan) ajankäytön hinta verrattuna liikenneonnettomuuksista kertyviin kustannuksiin.


    Nopeusrajoitusta koskeva muutosesityksessä tulee ilmetä mille tieosalle halutaan nopeusrajoitusmuutosta, nopeusrajoituksen taso, perustelut miksi rajoitusta haetaan ja hakijan yhteystiedot. Esityksen voi lähettää osoitteella Turun tiepiiri, pl 636, 20101 Turku, tai sähköpostiosoitteella xxxxxxxxxxx
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mahtoikohan kukaan tuossa edellisessä selvittää, tapahtuivatko viitatut
    onnettomuudet ajettaessa sen hetkisen rajoituksen mukaan? Vai ihan jotain
    muuta nopeutta...?
     
  4. rane58

    rane58 Double Gearhead

    -Ja oliko alkomahoolilla osuutta onnettomuuksiin... :eek:
     
  5. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    kumpaa seuraavista tapahtuu useammin, joku ajaa satasta 80km/h-alueella vai joku ajaa satasta 60km/h-alueella? tai vaikka sataakolmeakymppiä?
     

Kerro tästä muillekin!