Voikun iskarin vaihto

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja pedu2, 18.2.2009.

  1. pedu2

    pedu2 1st gear

    Täytyis vaihella -96 mallin Grand Voyageriin etuiskarit ja kun täällä jumalan selän takana(lähin varaosa/työkaluliike 40km) asustelen niin pitää ennakkoon varailla työkaluja.

    Tarvitaanko iskarin yläpään mutteriin jokin erikoistyökalu?
    Eli pitääkö ruveta semmoista väsäämään/ettimään vai onnistuuko perus hylsy kamoilla?

    Mutteri näyttäs olevan 22mm, eli ainakaan bilteeman iskunvaimennintyökalu ei käy.
     
  2. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    Ei pitäs olla mikään paha rasti. Jousipuristimet ja pulttikone kun löytyy niin melko helposti onnistuu.
     
  3. mke77

    mke77 3rd gear

    ei tuossa muuta pahaa oo kuin vakaajan päät mitkä on berssonin kyljessä kiinni, ja et jousessa on todella vähän kierroksia!! joten varaudu ainakin 4:jäällä puristimella siihen souviin!! ite tein kerran semmosen puristimen jolla saa puristettu alalautasta vasten yläkierroksen, kun uudemmis toi "ylä tyyny" täytyy vaihtaa aika usein, eli jousta ei tarvii irroittaa sen enampi tolpasta!

    ....ja sit ne jousen päät "suippenee" sisään päin jolloin puristinta ei saa ihan ylä- eikä alakierrokseen kiinni mitenkään hyvin...
     
  4. pedu2

    pedu2 1st gear

    Jees, täytyypä pistäytyä ostamassa yks pari jousenpuristimia lisää tai sitten askarrella ite.
     
  5. joekopo

    joekopo 3rd gear

    just vaihoin -95 voikkuun etutolpat uusiin, mutta taitaa vaihtua just -96 erilaiseksi.

    -95 mallissa säädetään etupyörän kulmia tolpan alapäästä ja jollei vie säädätettäväks kannattaa mitalla tai muuten merkkaamalla merkitä suunnilleen oikea kohta ni saa takas paikalleen ainakin sinnepäin...

    -95 riitti helposti 2 kpl biltsun jousipuristimia ja mutterimopo.
     
  6. Timmo

    Timmo 1st gear

    Meinaatko Joekopo sitä vanhempaa korimallia, millä lailla sitä pyörän kulmaa saa siitä säädettyä?

    Itsellä on jotkut tarviketolpat ja kuskin puolen pyörässä on kanitusta vähän liikaa, mutta en löytänyt tolpan ja navan suhteen kuin yhden mahdollisuuden kiinnitykseen. Onkohan siinä alkuperäisessä tolpassa joku säätövara?
     
  7. skylark71

    skylark71 Gearhead

    -02 voikussa on tolpan alin kiinitysreikä soikea, josta napa säätyy
    ainakin aftermarket osassa. normaaleilla puritimilla meni nekin jouset kasaan
    "koiranluun" irroitus tolpasta voi olla melko hankalaa
     
  8. joekopo

    joekopo 3rd gear

    joo siis se iskarin tolppa on kahella pultilla kiinne siin navas joista toinen on soikea ja siin pultin kannassa on epäkesko jota pyörittämällä rengas kallistuu yläreunasta sisään/ulos eli onkos se sitten camper kulman säätö...

    -95 eli vanhempaa koria..

    niin ja motonetin tolpat laitoin siihen
     
  9. Timmo

    Timmo 1st gear

    Mulla ei ole?? Vekotin on -94 ja rengas känöttää hassusti. Purin kaikki atomeiksi ja kasasin, eikä siellä ollut säätöä.

    Pitääpä katsoa uudestaan, jos sattui puusilmät pajalle.

    Onko se soikea juttu navassa vai tolpassa?
     
  10. joekopo

    joekopo 3rd gear

    tolpassa se soikio reikä tarvii olla koska pultin kanta on epäkesko.
    muistaakseni ylempi on säätö, mut en o satavarma..... .
     
  11. pedu2

    pedu2 1st gear

    Nyt tuli iskarit vaihdettua. Ainakin -96 mallin motonetistä otetuista TRW iskareissa oli tolpan alareikä soikea.
    Tosin alkuperäisissä iskareissa ei ollut, eikä kyllä ollu pultitkaan mielestäni epäkeskoja vaan "camboltteja".

    Eikä nuo koiranluutkaan ole ikinä minulla ollut kovin tiukassa, toinen kierros jo menossa..
     
  12. joekopo

    joekopo 3rd gear

    pultin kanta epäkeskeinen. ainakin tossa 95 mihin laitoin motonetin trw iskarit.
     
  13. pedu2

    pedu2 1st gear

    Lueskelin tossa jälkikäteen Haynesin korjauskäsikirjaa ja siinä sanotaan, että ainoastaan toe-in (auraus) kulma säädettävissä, eli cambereita ei pysty säätämään.
    Näin oli myös minun alkuperäisillä iskareilla, mutta nykyisillä trw:n iskareilla pystyy ja käytinkin koslan säädätyksessä.
    Tosin taas on arvot sekasin, kun oli säätäjällä ilmeisesti unohtunut iskarin pultti liian löysään ja muljautti kulmat sekasi...nooh maanantaina uus yritys. :D
     
  14. Timmo

    Timmo 1st gear

    No olihan siellä pitkulainen reikä, näemmä puusilmät, kun viimeksi purin tuon. Ongelma on siinä, että uudesta tolpasta on hetimiten murtunut se uloke, jota vasten sitä epäkeskoa asetellaan. Epäkesko on päässyt pyörähtämään ja pyörä on kääntynyt linkkuun. Pitänee hitsata uusi särmä sinne jos ei pysy muuten. Väänsin nyt with the power of hullu pultit tiukkaan.

    ?
     

Kerro tästä muillekin!