Voimaton ford y-block ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valiant65, 3.4.2016.

  1. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Tuli hommattua 61 ranch wagoni jossa tollanen y bloki (292?). Sen perässä on 3 vaihteinen manuaali. Auto oli seissyt muutaman vuoden ja käynnistysyritysten yhteydessä selvis että mekaaninen bensapumppu ist kaput. Virkkasin paikalleen semmosen sähkösen nakuttavan matalapainepumpun jolla bensa saatiinkin siirtymään tankista kaasarille asti. Hetken aikaa kaasari tulvi vallattomasti aina kun pumppu oli päällä, mutta vähitellen ilmeisesti neula alkoi pitämään ja tulviminen lakkasi. Nyt kone käy kyllä iloisesti rallattaen ja vähän savuttaenkin (sinertävää) tyhjäkäyntiä, mutta kun koitan siirtää autoa eteen tai taaksepäin tuntuu kuin koneessa olisi kokonaiset 10Nm vääntöä kun jenkaa pitää antaa reippaasti ettei kone sammu. Olen antanut pyhän lupauksen että tätä autoa EI PURETA ennenkuin se on kilvissä ja kesä ajeltu . Eli tuleeko jotain erityistä mieleen mistä kannattaisi aloittaa kadonneen alaväännön metsästys?
     
  2. Fastback

    Fastback Gearhead

    Jos ei tänne tule vastauksia niin kirjoita tuonne Ford Freak osioon. Siellä on vissiin maailman toiseksi nopeimmat y-lohko homot plus muut y-lohkoäijät kirjoittelemassa.

    61 wagon on yksi hienoimmista Fordin wagoneista. Piiiitkät siivet ja turbiinitakavalot - ooooh.
    Tohon olisi ollut se sun 460 stroukki asiaa
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Älä autoa vielä purakkaan mutta miten ois kaasarin putsaus ja säätäminen?
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos se käy kaikilla, eli joka kynttilä sytyttää ja silti on aivan voimaton, niin reippaasti myöhässä oleva sytkä ja huonot sylinteripaineet vois olla kauan seisoneen koneen ongelmia.
    Venttiilit vähän vuotaa karstan irtoillessa ja männänrenkaita jumissa.
    Pakopuolelta kannattaa tarkastaa jos siellä pakosarjassa on se venttiili ettei jumissa tai äänenvaimennin tukossa ruosteesta ja karstasta.
     
  5. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

    Kaikki ne Y-lohkot on alkujaan voimattomia...
    Mutta, asiaan... Tarkasta ekaksi, ettei vanhan koneen jakoketju ole päässyt hyppäämään, eli laitat ajoitusmerkin kohdalleen ja katsot, että ykkösessä on puristustahti kohdallaan. Sit kannattaa tarkastaa jakajan nokka, että se osoittaa oikeaan tulpanjohtoon. Ei olisi eka kerta, jos joku olisi heittänyt jakajan puoli kierrosta pieleen. Jakajan rataskin on kerran haljennut... Oli melko vittumainen vika, kun tyhjäkäynnillä kävi hetken hyvin ajoituksen saadon jälkeen ja heti kun lämpesi ja antoi kierroksia, niin ratas pyörähti ja sit sammui eikä millään käyntiin... Venttiilivälykset on hyvä myös tarkastaa ja samalla näkee, kuinka monta työntötankoa on solmussa. Ne kun vakio tönärit taittaa niskansa heti, jos vähänkin on ahdistusta venttiilin ohjurissa ja väkisin runttaa käymään. Ja sit on tietysti kaasarin putsaus. Kaksi reikäisellä imusarjalla kone käy neljällä pytyllä ihan hyvin, vaikka toinen puoli ei saa ollenkaan bensaa. Voimaa sitä ei kyllä silloinkaan irtoa...
    Pakokaasuläppää ei välttämättä ole tollaisessa ns. henkilöautossa, mutta jos on, niin se kyllä kannattaa heittää menemään. Ihan turha kapistus, jos ei halua leikkiä pussihousua...
    Kyllä se niin on, että jos raudat on kohdallaan ja kipinää ja bensaa tulee niin käyhän se Y-lohkokin. Ja vakio Y-lohko kestää +900 heppaa jopa vakio kampiakselilla. Kiertokanget kyllä kannatta päivittää heti aikaisessa vaiheessa...
     
  6. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Kiitti vinkeistä! Just ne hahmot vastas joiden oletinkin :)
     
  7. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Tämä on vähän idioottimainen kommentti, mutta:
    .... "mutta kun koitan siirtää autoa eteen tai taaksepäin tuntuu kuin koneessa olisi kokonaiset 10Nm vääntöä kun jenkaa pitää antaa reippaasti ettei kone sammu"....
    .... eihän vain jarrut vaan ole jumissa?? Onko se auto liikkunut/liikutettu paikoiltaan lainkaan...;):( ... eihän se voi olla näin yksinkertaien syy :):)
     
  8. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Ei ollenkaan pöllömpi kommentti, nimittäin tolta se just tuntuu. Tästä syystä tsekkasin jarrut samalla kun vaihdoin alle toiset pyörät (molemmilla sama ilmiö).
     
  9. generalo

    generalo Gearhead

    Joko löysit vian? Omassa 292 yyssä (Monterey '62) tismalleen samanlainen vika, automaattilootalla tosin (merc-o-matic). Sytytyksen säädin lampulla kohdilleen (12 astetta), venttiilit säädetty, jakaja tarkastettu ja putsattu, kaasari putsattu ja korjaussarja asennettu, uus sähköinen bensapumppu, uudet tulpat... Kaasu pohjassa saa tykittää tallin kynnyksen yli, että ei sammu! Jarrutkaan ei ole jumissa. Pitänee puristukset mittailla seuraavaksi.

    Niin ja kaasarissa saattaa olla bensapinta pielessä, mites se säädetään kohdilleen? Vähän silleen persuntumalta sen kohon säädin. Kaasari on semmonen vakio kaksikurkkuinen. Muita semmosia ihmeempiä säätöjähän kaasarissa ei taida edes olla, paitsi ryypyn säätö. Sen kyllä säädin tarkoituksella niin, että läpät on aina auki, kesäautossa mittään ryyppyjä tarvitse (mennyt se pakosarjalta kaasarin ryyppypurkkiin menevä putkikin juuresta poikki).
     
    Muokattu: 4.5.2016
  10. generalo

    generalo Gearhead

    Noniin, tsekkasin tänään vielä tulpat... Kolme tulppaa pimeänä, uusin siis vähän aikaa sitten kaikki tulpat. Onneks ei tullu heitettyy vielä vanhoja tulppia kaatikselle, putsasin tarvittavat kolme vanhaa ja sitten paikoilleen. Nyt pelaa hyvin!
     

Kerro tästä muillekin!