volga m21 kaasuttimen länsimaistaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja d-lowrider, 20.4.2009.

  1. d-lowrider

    d-lowrider Gearhead

    Tervehdys,

    nyt olisivat käytännössä hankitut ideat hyödyksi. Mitä kaasuttimia 2,4 litraiseen Volgaan on laitettu neukkumallin tilalle? Kokemuksia? Ideoita?

    Entäs levyjarru ja ohjaustehostin konversiot?

    Hmm. m23 on Tsaikan v8 koneella ja automaatilla. Minkäs vehkeen kopioita ne ovat?

    Löytyykö jostakin netistä kuvia Suomessa tehdyistä Volga-kustomeista/ parannelluista versioista?
     
  2. mie

    mie Gearhead

    Kannattaa varmaan katsoa, josko joltain off-road palstalta löytyisi tarinaa UAZin kaasuttimista, sama moottorihan noissa on. Joskus armeija-aikana jossain ajoneuvokoulutuksessa oli mallikappaleena uakkeri, johon oli vaihdettu Weberin korvauskaasutin, tyypistä ei kyllä mitään hajua. Varmaankin jonkun 6-koneisen Fordin olisi vaikka voinut olla, puolustusvoimien käyttämissä Bandwageneissa oli 2,8 kutoset, ei olisi ihme, vaikka olisi samaa kaasutinta hyödynnetty.
     
  3. Toitsu

    Toitsu 3rd gear

    Se neukkumalli on ihan hyvä kaasutin siihen volgan koneeseen ja maksaa uutena eestissä noin 35€. Ei juuri kannata lähteä vaihtamaan pelkkää kaasutinta = paljon työtä ja vähän / ei ollenkaan hyötyä. UAZin kaasutin on eri kuten moottorikin on UAZ:issa eri puristuksilla ja nokalla kuin volgassa.

    Levyjarruja on tehty maailmalla paljon vaihtamalla koko etuakselisto / etukelkka eri vehkeestä. Uudemman volgan olka-akseli ei käy m21:een mutta Fordin sukulaisuus paistaa läpi ja sieltä kannattaa asiaa lähteä tutkimaan. Ohjaustehostimen jos haluaa, niin hammastanko konversio on mahdollinen kuten sopivan tehostetun simpukan etsiminen jostain muusta laitteesta, mutta raidetanko on etuakselin etupuolella, eli huomioi simpukan kääntösuunta.

    Tsaikan v8 ja automaatti ei ole minkään kopioita. Automaatin kehittelypohjana oli joku fordin 40 luvun tuotos (sama kuin volgan automaatin pohjana) ja mitään viitteitä väitettyyn chrysler laatikko kopioon ei ole tullut vastaan. Kone on periaatteessa sama kuin gaz-66:ssa mutta eri puristus, iskunpituus, nokka ja venttiilien koko. Tämäkään ei ole minkään kopio vaikka kovasti on niin väitetty. Korissa on viitteitä paljon Packardiin ja jotain lokasuoja muottikauppaa huhutaan tehdynkin, mutta osat ei ainakaan ole suoraan vaihtokelpoisia.

    Suomessa yleisin volgan kustomointi on lähinnä jarrutehostimen asennus. Jotenkin 70/80 lukujen "tosikustomit" on aika syönyt jonnekin eikä niitä ole tullut vastaan.

    Oma projektini on vielä vaiheessa joskin tavoite saada levyjarrullinen ja ohjaus/jarrutehostettu m21 katsastettua on asetettu tälle kesälle.
     
  4. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Nyt tuli paha! :eek:

    Mun ainakin on vaikee tota uskoa...
     
  5. Toitsu

    Toitsu 3rd gear

    No, todista toisin niin mäkin uskon että on kopiot! 8)

    Vaikka yleisesti hirveästi väännetään että NL kopioi kaiken ja mikä pitkälle on tottakin, niin autotekniikassa suurin osa on tehty siten, että on ostettu jokin auto, esim. ford crestline, joka on sitten purettu ja tutkittu läpikotoisin ja sen pohjalta on suunniteltu Volga. Crestlinen ja Volgan osat ei ole vaihtokelpoisia keskenään ja eroja löytyy niin tekniikasta kuin myös rakenteistakin aika paljon. Crestline taitaa olla lisäksi omalla rungolla, Volga on itsekantava. Monia teknisiä ratkaisuja on varmasti "opittu" näin, mutta kopioista ei voi puhua koska eri osat ovat selkeästi eri mallisia verrattaessa keskenään.

    Onhan GAZ-A mallikin lähes sama kuin Ford-A, mutta Henkka itse oli perustamassa tehdasta venäjälle kun tilasivat koko tehtaan ja liisasivat A ja AA mallit. Ennen kylmää sotaa asiat oli toisin ja usa ja venäjä teki paljon yhteistyötä.

    Ei ladakaan ole fiat 128:n kopio vaan NL tilasi aikoinaan autotehtaan ja NL:n teille sopivan pikkuauton fiatilta. Kyseessä on tilaus/liisinki juttu. Tästä on olemassa hyvä dokumentti joka kertoo samalla fiatin historista. Fiatin suunnitteluosasto muutti 128:n sopimaan venäjälle ja sitä alettiin sitten tekemään urakalla.

    Epäilijöiden kannattaa tutustua Ivan Paderin kirjoittamaan kirjaan "21", jossa on sekä venäjäksi että englanniksi selitetty aika yksiselitteisesti 21 volgan kehitystyö runsain lehtileikkein ja valokuvin. Myös eri mallivaihtoehdot on kuvina mukana ja kovin erilaisia on vaihtoehdot olleet keskenään.

    Tsaikasta en ole samanlaista kirjaa löytänyt mutta ainakin Moskovan autohistoriallinen klubi kertoi tsaikan koneen ja lootan olevan venäläistä suunnittelua. Olihan mm. gaz-14 tsaikassa nippon merkkinen ilmastointilaite, vaikka senkin olisivat voineet suoraan kopioida....
     
  6. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Vaikka Uazissa ja Volgassa koneet hieman eroaa, eikös imusarja ole sama? Kummalla kaasarilla, yksi vai kaksi kurkkuisella? Meillä duunissa peruskorjataan Uazien patoja ja niihin tulee kaksikurkkuisen tilalle Weberin DGV, sama jota voortti käyttää esim. Tanarin kakslitrasessa.

    Neukkukaasarin tilalle sopii suoraan, ja on sitten eroa kuin yöllä ja päivällä toiminnassa....
     
  7. Toitsu

    Toitsu 3rd gear

    Volgassa on yksikurkkuinen, muistaakseni k135 kaasutin. 24:ssä on mielestäni 2 kurkkuinen versio.
     
  8. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Noi tojistelut on just niinku vennään miesten juttuja... Mun ei tarvi tuota epäilystäni mitenkään todistella, ihan yks lysti. :rotfl:
     
  9. Joller

    Joller 1st gear

    Eikös jotkut ole istuttanut wolkkarin ja wolvon osia noihin UAZeihin ja muihin venäläisiin ja saanut ne niillä pelaamaan ihan hyvin.. -86 1.6 Jettaan ainakin kun istuttaa 1600 Ladan kaasarin niin toimii ku unelma verrattuna vanhaan kansanauton omaan sähkökaasariin. :D
     
  10. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Ns. vanhemman mallin Uazissakin on yksikurkkuinen, sitä ei ole enään korvattu ainakaan PV:n toimesta mitenkään vaan kaikki korjattavat moottorit on juuri noita kaksikurkkuisia versioita, niinsanottu uudempi malli joissa on muutenkin pyöreämpimuotoiset imu- ja pakosarjat.
    Siitä en sitten tiedä sopiiko sarjat keskenään koneisiin että voisi metsästää sarjat jostain niin sais Volgan "hengittämään". :rotfl:
     
  11. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    isäukolla oli aikoinaan m21 ja oli ihan omalla kaasarillaan, korjaussarja ja säätöä niin matkassa mentiin helposti alle 8l lukemiin. itellä oli uazi yhessä vaiheessa johon oli laitettu weberi ja oli sitten ihan sama kuin 2l sierroissa, eli dgv 32/36mm kurkuilla, suuttimista ei tietoo kun en joutunu koskaan purkaan. uazilla meni matkassa soppaa orkkisgummeilla 15l satkulle ja kun heitin alle 235-75 m+s niin kulutuksesta hävis 5litraa ja otti huippuja pitkälle toista mittarin kierrosta. uazin ja volgan koneet on eri kapineet niinkuin jo mainittiinkin, ja ainakin volgan kone pärjäsi omalla kaasarillansa hyvin, uazissa taas weberi teki hallaa kun metsässä rymysi, tulvi prkl yli kokoajan.

    ja jos joku rupee joskus väittelemään uazin leimaamisesta niin kilvitin ihan itse '90 mallisen 315126:den joka oli armeijan huutokaupasta peräisin, vaatimuksina runkonumeron meistaaminen, orkkis kun oli maalattu, rattipylvääseen lukko, käyttäen osia peugeot 104:sta ja elite mossesta ja lisäksi katalysaattori mutta ei vähäpäästöinen. pistin katiksi jonkun tarvike toosan mikä löyty kotoo romuista, sieltä näky päivä läpi ja ropisi jotain paskaa siellä sisällä ja co 0.14 ja hc 43 meni katsuri perseelleen ku mittas
     
  12. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Nii-i, nuillahan se onnistuu joillain konttoreilla. Eihän kukaan ole varmaan väittänytkään ettei Uazia sais leimattua, -87 ja vanhempiin vaan ei tarvi tehdä tuotakaan leimalle.
    Noissa katsastuskonttoreissa vaan on eroja, mulla on aika kattava lista mitkä osat Uazissa EI ole sallittu suomen tieeliikenteessä, ainoastaan erikoisluvalla keltakilpisenä. Se lista löytyy ajoneuvohallintokeskukseltakin, sitä vaan ei kaikki edes lue. Jos löytyy kohdalle katsastusmies joka on hankala ja sillä toi lista on, leima ei heltiä ihan noin helposti.

    Missä Uaz mallissa mahtaa olla maalattu runkonumero?? Ei vaan osu muistiin, jokusen vuoden tässä niitä jo räpellelly. Noissa "uudemmissa" runkonumero on stanssattu erilliselle alumiinilätkälle joka sijaitsee lukkopellissä. Ei intinkään leimamies maalattua runkonumeroa hyväksy.
     
  13. Toitsu

    Toitsu 3rd gear

    21 ja 24 imusarjat pitäisi sopia keskenään jos on mk 2 tai uudempi 21 volga. 1 sarjan on "lättäpää" niin sen imusarja ei käy. UAZ:in imusarjan pitäisi myös käydä 21 ja 24 volgiin.
     
  14. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Se oli muuten 124 joka on lähes Lada! Lienee huonosti katsottu se dokumentti :D .
    Ja pääasialliset erot; kone, joka on Fiatin suunnittelua kylläkin, takapäässä Ladassa rummut, ja Ladan etupää paksummasta pellistä teiden kunnon takia.
     
  15. Toitsu

    Toitsu 3rd gear

    Niimpäs olikin! :-? Minä kun ne noista fiiateista niin tiedä eikä ne niin kiinnosta, niin ei voi muistaakaan niitä. Muista eroista siinä dokumentissä ei taidettu puhua kun ei keskittynyt teknisiin eroihin vaan itse fiiun tehtaan historiikkiin.
     
  16. d-lowrider

    d-lowrider Gearhead

    Kiitoksia vinkeistä,

    nyt alkaisi näyttää siltä että Uazin imu- ja pakosarjalla voisi päivittää Volgasta neukkuvehkeen weberiksi kohtuullisen helpolla.

    Kun näitä myytiin Suomessa dieselinä automaatilla, niin minkähän vehkeen loota se oli?
     
  17. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    automaatista ei tietoa, mutta meidän volga kun oli ex taksi niin siellä keulilla oli 2.1 peugeot intenoori nokileka, kiinni orkkislaatikossa. vauhtipyörä oli varmaan 8cm vahva :D ja nuo vauhtipyörä + kytkinkamat pitäis olla isäukolla tallessa vielä jos jotakuta alkaa dieselöinti innostamaan.

    ja uazin leimaamisesta vielä; se lappu missä ne kaikki puutteet on lueteltu olisi mututiedon mukaan jonkun katsurin väsäämä ja sitten annettu akeen että olkaas tarkkana ja sillä lappusella ei kai näinollen ole paljoakaan oikeaa painoarvoa, riippuu siis täysin katsurista. kyllä sitä lappua munkin tapauksessa luettiin, eihän siinä kelpuutettu oven saranoitakaan. inssi vähän niitä rynkytti ja kehu että mikäs vttu niissä on vialla, sama homma penkin kiinnikkeiden kanssa, katsurin mielestä jakkarat pysy autossa kiinni vaikka sen lapun mukaan ne olis ollu huonosti kiinni :lol: offipalstalta löytyy lisää juttua varmasti, on porukka törmänny monesti kiviseinään kun koittanu noita leimalle
     
  18. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Jep, en tiedä kuka lapun on aikoinaan tehnyt. Meille se on eksynyt liikenneministeriön kautta, ja on jopa liikenneministeriön leimat joten aika korkean tahon siunaama!!. Haluttiin se tieto silloin kun ihmisillä rupesi olemaan ongelmia leimaamisten kanssa. Olet oikeassa noiden saranoiden kanssa, lisäksi kuraläpät, tuulilasi, sivulasit, valot, vilkut, desibelit, pakokaasut, kokoonpainuva rattiakseli ym. lista on aika kattava. Ja lisäksi hauskaksi tekee se että Uaziin on jo aikoinaan meillä muutostyönä vaihdettu osa osista vastaamaan jo tieliikennelakia... :poff:

    Mites tää nyt tähän Uaziin siirty kun Volgasta oli kysymys?? :rotfl:
     
  19. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    volgan kaasari

    Mulla on ihan 2 sta volgasta kokemusta ihan käyttöautona aikanaan ja siinä oli 2 kaasutin mallia,se toinen huonompi laihentaa seosta jarrutuksissa ym ja meinaa sammua mutta silläkin pärjää kun osaa.Se parempi on se malli jossa kohokammion kyljessä pensapinnan tarkistus lasi,se toimii.Kattele sellanen vaikka rompepäiviltä,ja sitä ei sitten kannata säädellä seosmittareilla vaan ihan vanhaan tyyliin korvakuulolta ja sit hyvä.
     
  20. Toitsu

    Toitsu 3rd gear

    Indeanor oli tosiaan kiinni volgan omassa lootassa. Automaatti volgia (21) ei lienee montaa tuotu suomeen. 24 volgia oli myös indeanor dieselillä ja fordin automaatilla jotka oli sekä dieselöity että laatikko vaihdettu maahantuojan toimesta. 21 mallin automaatti + diesel kombinaatiosta en ole kuullut, mutta kaikki on mahdollista.

    Se volgan omakin vauhtipyörä on ainakin 6cm paksu.. :)

    En oikeastaan vieläkään ymmärrä hinkua tunkea weber volgan keulalle kun oma kaasutin toimii ihan ok ja maksaa uutena 35€. Jos volgan motista haluaa tehoa repiä irti ja parantaa hengitystä niin sitten kannattaisi varmaan harkita ennemmin megaruuttaa ja peltisatsin tekoa...? Kerran olen törmännyt volgaan jossa oli k-jetti laitettu volvosta, se mekaaninen versio.
     

Kerro tästä muillekin!