Volttimittari punaisella?! Missä vika?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 19.3.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mittarin puoliväli(oletettavasti normaali lataus) on 15 V, mutta ongelma on että nyt se näyttää jatkuvasti 16-18 Volttia ja välillä syttyy varoitusvalo päälle,mutta se sammuu sitten parin minuutin kuluttua taas.. 18 Voltin kohdalla siis alkaa punainen alue.

    Ideoita missä vika??
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Oiskohan lataussäädin kakkana?
     
  3. Harri

    Harri 1st gear

    Vahvasti vaikuttaisi että säädin on kömö tai sitten akku /akut vetelee viimeisiään
     
  4. Ropelihattu

    Ropelihattu 1st gear

    Itellä oli lataussäätimeltä menneet johtojen liitokset huonoksi. Jännite taisi olla pahimmillaan lähempänä 20V. Ajovalopolttimot hajosi muutamassa sekunnissa. Ihme ettei mitään muuta hajonnut.

    Kun johto oli katkennut säätimeltä, niin se luuli ettei siellä ole jännitettä enää ollenkaan ja lisäsi latausta sen mukaan. Tuossa on ulkoinen säädin.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyseessä vasta 9 vuotias auto (buick riviera 3.8 v6),eli hapettumiin en tahtoisi uskoa,varsinkin ku auto on floridasta. Toisekseen mitään laitteita ei ole hajonnut,ainakaan vielä...Eli siis ehtoopuolella oleva akku voi olla myös syynä?? Toisaalta kone kyllä starttaa pontevasti jne...Hitto ei ole helppoja juttuja nämä..
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niin ja vielä..alkoi askarruttamaan toi että jos se lataussäädin on sittenkin syynä,eli uskaltaako autolla nyt ajaa(voiko sieltä hajota kriittisempiä paikkoja kuin polttimoita), vai eikö tärkeimmät sähköheebelit toimi tässä tilanteessa niin,että niiltä palaa vain sulake..?!

    Apuva :cry:
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Floridassahan on meriilmasto, kyllä happanee.
     
  8. Aako

    Aako 1st gear

    kyllä ylijännitteellä palaa aivan muut kuin sulake... sulake suojaa oikosululta
    en kyllä kovin pitkiä matkoja ajelis jos jännitemittari on tapissa silloin on kaikki elektroniset laitteet vaarassa viimeistään silloin kun on kiehuttanut akun kuivaksi ja sen varautumiskyky on nollassa niin hajoo aika moni paikka
    kun laturi täydellä teholla pääsee tekemään tuhoja
     
  9. KajS

    KajS Gearhead

    En kirjoita N:ttä kertaa sitä kun ooppeliin vaihdettiin akku ja kaikki korjaantui.

    Siis aloita akusta, älä ajele liikoja ennen akunvaihtoa. Kuten yllä mainittiin, sanoo sun autosi elektroniikka morjens.

    Ja ne hapettumat on hauskoja; yhdeksässä vuodessa ehtii PRF:n tarve kasvaa kolmannessa potenssissa. Auto kun on sään armoilla ja lämpötilat vaihtelee, hapettumat iskee ihan vuosimalliin katsomatta, 2000-lukuisetkin hapettuu...


    Työlista:
    1 ehjä akku
    2 siistit, puhtaat sähkökontaktit akunnavoissa
    3 akunkengät riittävän kireällä

    Jos tuossa vaiheessa on jännitteet vielä stratosfäärissä, joutunet käymään jännitteensäädön kimppuun-->>voit tarvita ammattiauttajaa.

    Sitten kun saat sen auton toimimaan, käy kaikki tietokonetöpselit läpi jollain sopivalla sprayllä esim PRF 7-78.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kiitos vinkeistä!
     
  11. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Itselläni kävi, tosin vanhemmassa autossa, seuraavasti:

    Eräänä pakkasaamuna käynnistin auton ja huomasin, että jännitemittari on aivan tapissaan. Edellisenä päivänä oli aivan kunnossa. Noh, fiksuna sitten arvelin, että pakkasella mittari sekoilee ja neula jäi jumiin ylös, Caminossa kun on aika nopeat nuo mittarit. Sain kuningasidean, että laitanpa valot päälle, jotta jännite notkahtaa hieman ja mittarikin palaa järkiinsä. Valojen kytkentä muistutti salamavalon välähdystä ja molemmat ajovalot hajosivat välittömästi. No, mittari oli siis oikeassa ja sammutin auton. Tarkistelin liitoksia laturilla ja akulla, käynnistin uudelleen ja sama vika jälleen. Sammutus, laturin irrotus ja purku-> säätimen referenssijännitteen nastalta juotos irti. Vaihdoin tilalle uuden säätimen, kun sattui olemaan hanskalokerossa varalla. Päivän saldona siis kaksi rikkoutunutta ajovalon polttimoa ja kaksi parkkien polttimoa. ECM onneksi säilyi ehjänä, ilmeisen hyvät suojaukset ovat rakentaneet.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eli, paljon on aikaa kulunut,mutta tilanne on ja pysyy samana,eli silloin tällöin punainen latausvalo syttyy(nykyään tosin harvemmin kuin aluksi). Tuntuu että valo syttyy ihan randomisti, sillä useimmiten se syttyy vaikka latausjännitemittarin neula olisi ihanne-kohdalla, eli kello 12:sta 13:sta Voltin kohdalla! Edelleen muutenkin samat oireet,eli jännite sahaa kesken ajon ylös ja alas,kuitenkaan koskaan menemättä punaisen puolelle (liian alhaiselle tai liian kovalle lataukselle). Mitään sähkö-osia,edes lamppuja ei autosta ole poksahdellut.

    Manuaali käskee kääntymään lähimmän dealerin puoleen välittömästi kun latausvalo syttyy(tämä ohjehan näyttää olevan joka vikakohdassa) eikä kerro asiasta sen enempää.Ideoita?? Nyt menen puhdistamaan akun navat,vaikka näyttivät kyllä tosi puhtailta..Enivei,ideoita otetaan vastaan??
     
  13. WSE

    WSE 1st gear

    Liitos/juotosvika laturissa/säätimellä. Kenttäkäämille (joka magnetoi laturia (roottoria) ja säätää latauksen voimakkuutta sen avulla) menevä ohjaus vaihtelee ja siksi latausvalo vilkkuu samoin kun jännite vaihtelee. Voi olla myös laturin hiilien kulumisesta johtuvaa (kenttävirta menee hiilien kautta), tai sitten katkos on itse säätimessä. Jokatapauksessa asialle kannattaa tehdä jotain, muutoin lataus katoaa kokonaan jossain vaiheessa. Ensiksi kävisin hiilien kimppuun ja sitten liitokset ja juotokset.

    muutoin, ECM :n piirien toimintajännite on pääosin 5 V jolloinka ylijännitetapauksessa ensimmäinen vikaantuva kohde on regulaattori (ECM:n sisällä) joka pudottaa jäniitteen tähän 5 volttiin. Riippuen regun mitoituksesta se saattaa kestää ylijännitettä pitkäänkin tai olla kestämättä. Jokatapauksessa se kuumenee enemmän ja käyttöikä lyhenee, eli pitkään ei kannata liikalatauksellakaan ajella. Pikkukierroksilla ja laturia mahdollisimman paljon kuormittamalla voi kotiin ajella jos kesken matkan alkaa liikaa lataamaan. Suuritehoisilla latureilla ei tämäkään onnistu. Muun elektroniikan jänitekesto vaihtelee riippuen niissä käytetyistä komponenteista.

    Lataussäätimen säätövaran tulisi riittää aina vaikkei akku ottaisi yhtään virtaa. (Eli olisi erittäin huono). Jos laturin kenttäkäämin (ja roottorin) jäännösmagnetismi on suuri ja kuorma pieni voi ylijännitettä esiintyä huonon akunkin vuoksi , mutta tämä on kyllä erittäin harvinaista.

    Sen sijaan esim. akun kengän irroittaminen käynnissä voi olla haitaksi koska roottorin magnetismi ei ehdi pudota riittävän nopeasti jolloin jännite nousee hetkeksi nopeasti. Muutoinhan tämä tapahtuisi myös esim. valot samutettaessa mutta kun siellä onkin silloin se akku tasaamassa jännitepiikkejä. Tätähän tietystikään myös erittäin huono akku ei tee kunnolla.
     
  14. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Autosähköliike auttaa tässäkin, pistäävät mittarin kiinni ja vaihtavat jonkun osan.
     
  15. Häkä

    Häkä 3rd gear

    Minunkin mielestä vika kyllä olisi Laturissa. Uutta suoleen kun vanha kuolee.
    Kun me pojat tapeltiin vanhan Impalan laturin kanssa kun omistajalla ei ollut varaa ostaa uutta niin hän sitten fiksuna, aatteli että no on mulla tossa toinen laakeri vikainen laturi, No otetaan siitä säädin. No kuinkas kävikään. Toimihan se laturi kaikki 10km ja latailikin ihan kivasti 13,8-14,8 kaikki ok. No sitten ruvettiin kattelee et jopas nyt tuo Bilteman volttimittari pomppas tappii mikähän sille.. No yleismittari käteen ja tupakan sytyttimestä sitten ajon aikana mitattiin parhaimmillaan 39V riippuen hieman kierroksissta.... Oli valot hetken hieman kirkkaat.... Ja auto jäi kotopihalle kun tuo akkukin siinä sitten kiehahti... Ja Partsissta sitten aamusella uutta laturii. Että näin meillä.
     

Kerro tästä muillekin!