Volttimittarin vastus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja rysty, 7.12.2004.

  1. rysty

    rysty 1st gear

    -87 Letukka pickupin volttimittari on halvaantunu.
    Syykin selvis jo. Mittarin takana olevat kaksi pientä kierrenatsaa on yhdistetty toisiinsa muovisella läpyskällä jonka sisään on ilmeisesti
    valettu vastus. Meniks oikein? Se on nyt rikki. Vauhtikaupat tarjoo kokonaan uutta mittaria. Kysymys kuuluu. Onko kukaan selvittäny sen vastus arvoa? Vai onko ne mittari kohtaisia(hienosäädetty sillä näyttö)?
    Saisko elektroniikkakaupoista jotain, mistä vois virittää?
    Vai ooks mä ihan hakoteillä?
     
  2. makke

    makke 1st gear

    Mietin vaan et mitä vastus siin tekis, ettei vaan olis diodi. Hakoteillä saatan minäkin olla.
     
  3. rysty

    rysty 1st gear

    Vastukseks epäilin sen takia, että kun yhdistää ne natsat johdolla, niin mittari herää eloon,mutta näyttää ihan väärin. Sit kun laitto oikein ohkaisen piuhan, näytti vähemmän väärin.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Halvalla yleismittarilla (n 10e halpakaupasta) ja säädettävällä jännitelähteellä voit kalibroida mittarin kohdalleen. Kytke esim 1k ohmin potikka etuvastukseksi ja hae siitä sopiva asento.

    T Pasik
     
  5. rysty

    rysty 1st gear

    Kiitti vihjeestä, mut mulla ei ole harmainta aavistusta mikä on etu- saatikka takavastus. Eikä taida olla säädettävää jännitteenlähdettä. Okei, niitä saa varmaan kaupasta, mutta pitäis osaa myös käyttää ja olla mielenkiintoa kikkailla elektroniikan kanssa.

    Eikä siinä mittarissa ole mitään säätöruuvia. Ilmeisesti se nimenomaan säädetään sillä muoviosalla, mikä sitten lieneekään.
    Ainahan voi viisarin kiskasta irti ja laittaa näyttää oikein vaikka 12,7V. Niin mä teinkin, mutta skaala on väärä. Eli viisarin liike ei enää vastaa mittaripohjassa olevaa asteikkoa. ???
     

Kerro tästä muillekin!