1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

Volvo 240 vm. 1980, kevennetty ja viritetty.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Jopas_jotakin, 5.11.2018.

  1. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    En hae aihiota ruotsista, vaan tuosta kaverilta, jos se on neliovinen, niin so be it.
     
  2. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Miten on jos tekisikin Volvosta semmoisen grand touring auton, jalopuusisustuksella (voisin tehdä esim. mittaritaulun puusta. Samoin käytössä on 3d tulostin, jolla voi tulostaa osia.

    Laittaisi 205/55/15 renkaat ja 1.0bar ahtopainetta, laittaisi kolmen tuuman putken kaksi vaimentajaa ja sitten laittaisi tuplaputket, eli ulostulot molemmille puolen autoa.

    Sinnekkin tulisi valkopohjaisia lisämittareita.

    Kallistuksenvakaajat olisi edelleen jäykimmät aftermarket osat jotka siihen saa.
    Jousituksen ja iskunvaimennuksen ai tarvisi olla niin kova bilsteinin b6 ja lesjöforsin jouset olisi ihan tarpeeksi hyvä, taakse ja eteen laittaisi tukivarsiin kuitenkin polypuslat.

    Sitten antaisi sisustuksen olla paikallaan, laittaisi vaikkapa jonkun uudehkon gtin penkit siihen, tai peugeot 306 gti:n penkit.

    Sitten voisi laittaa poppivehkeetkin, ikkunan nurkkiin laittaisin laajakaistan. Esim.
    [​IMG]
    Eli TB:n w4-655
    Ja originelle kaiutinpaikalle 5" midbasson. Esim. peerless sds 5.25"
    [​IMG]
    Eristäisin ovet rypylämassalla reilusti kilo per ovi.
    Peräkonttiin sitten tällaiset:
    [​IMG]
    El 18Soundin 18-lw 2400, yksi riittää. 200litran kotelo, viritystaajuus 25hz.
    Ja 4-kanavainen vahvari mideille ja fullrangeille, subille sitten tällainen:
    [​IMG]
    Eli 1600wattinen vahvari, josta riittää virtaa, 4 ohmilla 600wattia riittää niin älyttömän herkällä subilla kunnonn potkun, siis älyttömän potkun ja samalla järjestelmästä saataisiin ihan huippuääntä, midit pitäisi vaihtaa, mutta en jaksanut etsiä sopivampia, kun ei ollut sitä uutta peerlessiä 5.25" koossa.

    Miltä tällainen tourer kuulostaisi.

    Voisi siitä silti puskureiksi laittaa pelkät muovit ja konepellin ja takaluukun kuidusta, siinä saäästäisi sen 50kg, jolloin auto painaisi ehkä 1250kg.

    Tämmöinen on komea, myöntäkää nyt, tykkäätte kylläå, tosin keula saisi olla korekammalla, melkeen yhtä korkealla kuin perä.

    [​IMG]

    Nätti. Komea, käytännöllinen ja urheilullinen.
     
    DX ja hantta tykkäävät tästä.
  3. hantta

    hantta Gearhead

    Hyvä idea ;)
     
    jariha tykkää tästä.
  4. LUM-1

    LUM-1 2nd gear

    siinähän on työntöaisatki valmiina niinku kottikärryssä
    ja rumahan tuo on ku perkele
     
    xarper, Camino'79, Inlinee ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Tuo gran touring idea mukavilla mutta sporttisilla jakkaroilla ja kunnon äänentoistolla.
     
  6. 0rs0n

    0rs0n 3rd gear

    Joo ja laita turbo korkeammalle ja leikkaa kone peittoon reikä että se näkyy
     
    FuryIII '71, jariha ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  7. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Heko heko... :)
     
  8. LUM-1

    LUM-1 2nd gear

    28 sivua juttua :odroll:
    mahtaa tulla tonni täyteen ennenkuin auto on valmis tai edes pihassa :poff:
     
    FuryIII '71, Fileeraus, falcon1 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Tämä on kyllä virtuuaalivirittelyn ME-ketju..

    Nyt nämä grand touring auto suunnitelmat on ihan uusi käänne. Onko nyt ne äänieristukset tarkoitus jättää paikoilleen?

    Tämmöinen vihje penkki-idoihin, niin Alfa-Romeoissa on sen henkisiä penkkejä, jotka sopii siihen uuteen suunnitemaan. Tässä esim. ALFA ROMEO 156 TI:n penkit:

    [​IMG]
     
  10. speedy

    speedy Gearhead

    [​IMG]
     
    jariha ja DX tykkäävät tästä.
  11. paja1

    paja1 Gearhead

    Tästä ketjusta tulee väistämättä mieleen vuosien takainen "novahöpinää" keskustelu
     
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Mikäs tää on ollu? Itekkin useamman vuoden täällä keikkunu mutta ei muistu mieleen o_O
     
  13. 0rs0n

    0rs0n 3rd gear


    Häh joko tää Volvo on valmis?
     
    palontie, Voliant, speedy ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

    Jes! se teki sen.. Seuraavaksi tälle maajussille morsian!
     
  15. DX

    DX Gearhead

    en käyttäis laajakaistaa autossa jos kuski ei istu yksin keskellä, se asettaa älyttömät vaatimukset elementtien suuntauksen/kuuntelupaikan ja vaihekorjauksen suhteen,
    mieluummin laajasti, varauksin ehkä jopa tuulilasin kautta säteilevä ylärekisteri ja tarkan mutta kuuntelupaikan suhteen sentin tarkasti kriittisen stereokuvan sijaan suhteellisen laaja stereokenttä, jolloin äänikuvan suunta säilyy siedettävänä apparinkin paikalla.

    tossakin toki on melkeen yhtä monta näkemystä ku o totista rakentelijaakin, toiset matkii ja toiset tekee ihan omat virheensä joita parhaimmillaan sitten edelleen matkitaan
     
    Camino'79 ja SauliK tykkäävät tästä.
  16. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Tää ei oo uus suunta, vaan vasta mietintö, koskapa kone taipuu molempiin, jos on tarkoitus ottaa vaan barin paineilla, niin kerkeän soittaa vielä koneistajalle, että ottaa lohkon pinnasta vähän enemmän pois, jolloin puristus nousee, toisaalta eurokinnerissä, 8.5 puristuskin on ihan riittävä alakierroksille, kunhan ei sitten ala vauhtipyörää keventelemään. Kun tuo turbo, 2v takuulla oleva uudelleen tasapainotettu kiinaturbo, joka on melkein niin kuin 3/4 turbo, mutta kauttaaltaan 15%isompi, niin se se heräilee jo 2500rpm kohdalla, jossa voisi olla jo 0.2bar ahtoja, se on sama kuin puristus olisikin 12(en laskenu, kunhan heitin hatusta) ja 3000kohdalla alkaa olla jo 0.7 ja 3500 kohdalla täydet. Siitä alkaa nokan paras vetoalue, vetoaluetta on kyllä alapäässäkin, koska nokkahan on suhteellisen löysä kuitenkin verrattuna moniin vaparinokkiin, mutta niin, siitä se sitten vetää ainakin 7000rpm asti, paras teho tullee 6000-6500rpm kohdalla, johtuen pienestä pakopesästä. Otin kuitenkin sitten pienemmällä pakopesällä olevan ahtimen koska tu alempaa heräävyys houkutti sitten loppujen lopuksi niin paljon.

    Sitäpaitsi jos tähän laittaisi ivain barin paineet, silläkin irtoaisi varmaan aika paljon tehoa, koska kansi virtaa kuitenkin hyvin ja nokka antaa kiertää 7000 asti ainakin.
    Toisaalta se joku 1.4kään ei olisi välttämättä paha, mitä sitä tehoa rajoittamaan, kun vääntöä tulee kuitenkin yhtä paljon, vääntöhuippu lienee jossain 3500rpm kohdalla. Se on paljon parempi kuin esim 4500rpm kohdalla, pikkukoneeksihan tällainen suoltaa sitten vääntöä iskutilavuuteen nähden oikein perskutan paljon.

    Jos pitäisi tässä versiossa kuitenkin sitten alustan ja renkaat samana kuin siinä kevennetyssä versiossakin, jotta autoa olisi mutkatiellä käydä vähän ajelemassa, niin kuin jos joskus uskaltaa ratapäiville asti tuolla lähteä.

    eli jotkut 215/50/15" eteen ja 235/50/15" taakse, nyt kun autoa ei oo kevennetty se tarvii eteen konin keltaiset säädettävät ja taaksekkin pitää olla b6set, takapää saa olla vähän löysempi kuin etupää, siis jousiltaan taakse tuleee yhtä paksu vakaaja kuin eteenkin.

    Auto ei silti olisi painava, ehkä 1300kg, kun nuo luukut tekis kuitenkin kuidusta ja puskurit olisi vain muovislärbät.
     
  17. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Puhutaanpa vähän lisää auton poppivehkeistä, nyt haen semmosen setin jossa on eniten bang for buckia. Ohjelmalähteeksi tulisi esimerkiksi tämä:

    [​IMG]
    Kyseinen laite on Alpine cde-178bt, siinä on kaikki mahdolliset usbista lähtien mutta ei olisi ominaisuuksiin nähden kallis, 239, jos budejetti on vaikka 800€, niin jäljellä olisi vielä 561€, etukaiuttimiksi tulisi vaikkapa nämä, ja nämä tulisi siis oviin, diskantti tulee kojelaudan päälle.

    [​IMG]
    hertz Dsk165.3 erillissarjassa on 93db herkkyys, joka on autokaiuttimeksi aika korkea, lisäksi se menee 50hz asti bassoa kohden. Ne maksoi 70, jolloin olisi vielä 490€ jäljellä.


    [​IMG]
    MacAudio MPExlusive 4.0 XL olisi valinta vahvistimeksi, hinta 200€ siihen saisi etukaiuttimet ja subbarin kytkeä, eteen menisi 2*80 wattia, joka on ihan tarpeeksi ja subbarille menisi 240, joka on sopivasti, kunhan valitaan sopivan herkkä ja hyväsaundinen subbari, siihen on rahaa sopivat 290€, subbarin lisäksi takaoviin voisi ostaa 5.25" coaxiaalikaiuttimet, jotka kytkettäisin ohjelmalähdön kaiutinlähtöihin, niihen voisi tuosta napata 60, jolloin 230€ jäisi subin ostoon, autossa kaikki subbarit käytännössä ulottuu sinne 20hz, kunhan kotelo on sopiva, eikä elementti ole joku erityissuunniteltu...


    [​IMG]
    Sopiva elementti olisi Peerless XXLS-12 Aluminium, joka 120litran kotelossa ulottuisi sinne 20hz kieppeille ja varmasti riittää tuommoinen yksi, ja siinä on testatusti äänenlaatu kohdillaan, mulla on sängyn alla yksi xls joka soi pirun hyvin, lisäksi on ollut useampia pa subbareita, paras subbari-vahvaricombo mulla oli kun oli 18 Sound lw1400, 98db herkkä ja 1200w kestävä 18" subi 300litran kotelossa ja pa-vahvarilta laitettiin sille 800w tehoa, niin soi niin lujaa mihin on tottunut ainoastaan autossa... Se siitä, tuossa olis parin kuukauden säästämisellä hyvät poppivehkeet, sitenkin voisi tehdä että eka ostaa ohjelmalähteen ja etukaiuttimet, sitten toisena kuukautena vahvarin ja subin. Tarvikkeihin voi varata sen 200€ niin saa hyvät, mutta budjetti nousee sinne tonniin.
     
  18. jariha

    jariha Gearhead

    mul ois tiiossa sulle halavat peltivanteet ja renkaat... ovat oikeella jaolla mutta keskireikää joutuu sorvaamaan 15" 205/55 ja olisivat vielä melkein uusien pinnoilla:odwink: mut hitsaahan ny eka koppa ja laita motti nippuun. Joko tuut ensvkolla hakemaan??
     
  19. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    En valitettavasti...;)
     
  20. peto

    peto Gearhead

    Keventäminen ja kestomagneetit ei kuulu samaan autoon:p
     
    palontie tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!