Volvo 340 sähköissä peintä häikkää!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja (iso)Arska, 4.4.2005.

  1. (iso)Arska

    (iso)Arska 3rd gear

    Missä vika kun starttaa mutta ei käynnisty. Kun kääntää virrat päälle niin ei tule muuta eloa kuin puhallin alkaa pyöriä. Kojetaulun valot ja ajovalot eivät syty niinkuin pitäisi eikä siis tule myöskään sytytysvirtaa. Joku viikko sitten sytty latauksen valo ja sammu melkein saman tien ja eilen sitten ei lähtenyt käyntiin ennen kuin räpläsin laturin ja syttyboxin johtoja. Tänään ei auttanut enää sekään. Apuva ei oo kiva kävellä töihin :mad:
     
  2. (iso)Arska

    (iso)Arska 3rd gear

    Siis sillon se lautauksen valo sytty ajossa ja kone sammu mutta lähti käyntiin kun sillonkin räpläsin niitä johtoja.
     
  3. (iso)Arska

    (iso)Arska 3rd gear

    Arvauksia arvauksia!
     
  4. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Rellu pimahti ;), vai mikä kone siinä on?

    Lototaan sitten:
    -Virtalukko sökö.
    -Rattiputken alla liittimet ei yhdistä, joskus hyvä kangottaa niihin jännitystä niin yhdistävät.
    -Akulta virtaa haaroittava liitos jossain hapettunut.
    -Maa kateissa koneelta.
    -Syttyboksi kastunut tai muuten sökö / Kampiasennon tunnistin?
    -Sulakerasiassa hapettumaa.
    -Releissä kojelaudan luona häiriö.
    Tuskin tuolla rivillä saa seitsemää oikein, mutta tutki ensin +/- johdot akulta eteenpäin. Startilla on laturin syötön haaroitin akulle. Akulla taas haaroitin eteenpäin. Tarkista siis myös noi releet rattiakselin alla, ne ohjaa aika montaa virran kuluttajaa.

    Minkä vuotinen se Daf on?
     
  5. Ylli

    Ylli Gearhead

    Hanskalokeron alla on rele/-itä yms.....sieltä suli johto lähes omasta (siis emännän 5v sitten kuolleen ukin) autosta....samat oireet! Välillä lähti starttaamaan, ja välillä ei...se paheni ajan kanssa, kunnes ei startannut enää olleskaa. Autosähkökorjaamossa laittoivat paksumman johdon, kuulemma tyyppivika.
    Ja auto oli 340 -89 B172 koneella (huom. ylpeys koneesta)
     
  6. (iso)Arska

    (iso)Arska 3rd gear

    Releitä testailin sieltä mittariston takaa tuntuivat ainakin kovasti napsuvan. Eikä ollut merkitystä vaikka vaihtelin niitä keskenään
    (samanlaisia kun ovat). Virtakynällä katsoin niin ei tule virtaa syttyboxille eikä sulakerasiaan muillekkaan sähkölaitteille paitsi valot, puhallin ja kello. Hanskalokeron alla en ainakaan itse huomannut olevan mitään relettä. Pitää tänään ottaa taas virtakynä käteen ja ehtiä minne se virta häviää. Niin ja auto on 340 -89 B172 :D
     
  7. (iso)Arska

    (iso)Arska 3rd gear

    Niin ja startti pyörittää normaalisti mutta ei ole tulia.
     
  8. Timmo

    Timmo 1st gear

    Joskus hajosi vastaavasta se syttyboksi mikä tekee myös puolan virkaa. Tosin siinä oli 1.4 mosa. Oireet oli tuollaiset. Sittenhän tuossa lienee kanssa kampuran asentotunnistinta yms vipstaakia joka vaikuttaa.
     
  9. (iso)Arska

    (iso)Arska 3rd gear

    Boxille ei tule virtaa ollenkaan joten vika ei vissiin ole siinä.
     
  10. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Tarkista sieltä rattiputken alta rele E8, jos on merkitty? Sen napaan 85 pitäisi tulla virta virtalukolta valko/vihreällä johdolla (syttyvirta), tarkista myös maa. Kytkeytyvä virta on keltaisessa johdossa. Seuraa milloin virta katkeaa siitä keltaisesta johdosta, jos releellä on kaikki OK, menee sulakekotelolle. Samasta keltaisesta tulee virta sytkäboksille, jakajalle, latausvalolle, öljynpainevalolle, jarrujen varoitusvaloille jne.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kiitos tuosta vois olla apua pitää kokeilla kun pääsen tösitä.
    T:Arska (en jaksa kirjautua)
     
  12. cdv 77

    cdv 77 Gearhead

    340 sähköt

    kokeile liittimet kojelaudan alta oikealta todennäköisesti hapettyneet ku tuulilasi vuotaa
     
  13. (iso)Arska

    (iso)Arska 3rd gear

    Joo vika vissiin sulakerasiassa koskapa yhdestä liittimestä sieltä kojelaudan alta oli vähän kärähtänyt yksi nasta. Oli muovit sulanu siitä ympäriltä ja johtokin oli ihan mustana.
     

Kerro tästä muillekin!