volvo 850&v70

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja klasu, 28.12.2012.

  1. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Aika seppä olet jos pääset 17 vuotta vanhalla 2.5tdi:llä nurkissa 4.1 litraan vieläpä lähettelemällä valoista...
     
  2. Toke

    Toke Gearhead

  3. valpas

    valpas Gearhead

    Siis se on kulutusmittarin lukema. Todellinen on noin 1/2 litraa enempi!
    Jos ei olis joutunu/halunnu lähdetellä, niin olis menny alle neljän. Hämeenkyröön menin 4,2:lla, ja palasin taas 4,1:llä! Taas oli mennessä melkei kaikki valot Tampereen päässä punasella. Vapaalla ajelu, ja ennakointi on se juju. En kuitenkaan yhtään häiritse takana tulevia. Paitsi niitä. jotka haluaa ajaa yli 7 ylinopeutta (todellista, navigaattorin perusteella), niin niitä saatan vahingossa vähän joskus hidastaa.
    Kun joku sanoi, että kannattaa kiihdyttää reippasti siihen ajonopeuteen, niin se ei ole se edullisin tapa. Kyllä pienempi kulutus tulee, kun ei polkase kovin syvään. Ei siinä isoo eroo ole, muta on pikkusen. Liian isolla vaihteellla ei kannata ajaa. Pienin käyttökierrosluku on se, missä on vielä hyvä vääntömomentti. Parhaan vääntömomentin alueella on se moottorin taloudellisin pyörimisnopeus.
    Laitoin ylemmiksi parkeiksi LED:it. Ihme homma, kun on pykälä päällä, niin rikkinäisen valon polttimo ei pala, mutta kun laittaa vapaalle, niin valo syttyy nyt näin kuumalla. Viileemmällä kelillä se valo palaa koko ajan? Rikkinäisen polttimen valo on ihan hyvä. Mitenkähän sen sais pelaamaan jatkuvasti kunnollaLED-polttimonkin kanssa?
     
  4. Dunlop

    Dunlop Gearhead

    Auto -99? v70 r5. Kaivataan Vinkkejä abs-kehän vaihtoon, etupäähän...
     
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Alapallosta olkavarsi irti, vetarin ulkopää ulos navasta ja sen jälkeen vanha kopauttamalla pois ja pintojen putsaus ja uus kopauttamalla sisään.
     
  6. valpas

    valpas Gearhead

    Päivitetään nyt vähän tätäkin. Volvoja ei vissiin usein tartte huoltaa, ja korjata?
    V70 2,5TDi:stä oli molempien sisempien vetonivelien suojakumit rikki! Miten ne voi mennä, kun vasta 650tkm on takana?
    Suht hankala vaihtaa, kun joutuu purkaan ulommankin nivelen.
    Onneks uloin on helppo irrottaa, kun kiertää vaan pitkän M10 pultin akselin päästä sisään, niin nivel irtoaa. Takasin ei mennykkään vasaralla, kun se sokkarengas ei millään tahtonut supistua nivelen kanssa. Tein sitten työkalun, joka tukeutu akseliin, ja kehys nivelen ympärille. Sitten päästä ruuvilla painoin nivelen paikalleen. Pienellä piikillä piti vähän kopauttaa sokkarengasta, että meni koloonsa.

    Sitten, kun kääntelin iskaritolppaa, niin melkonen rahina kuulu. Otin sitten iskaritolpatkin irti.Turha homma, kaikki oli kunnossa, hiekkaa vaan välissä. Laakerit, ja kumit ihan ehjät (ihme, että kumit oli ehjät). Tulipa tarkistettua koiranluutkin samalla.

    Käsijarrukengistä oli mekein pinta irronnut toiselta puolelta. Uusin kengät. Bilteman kengillä on aika tiukka saada levy paikoilleen.

    Kun seisottaa tuommosta talvella (ehkä kesälläkin), niin kannattaa käsijarrukengät säätää kauas. Hihnat tuntuu turpoovan, koska käsijarrusta menee välykset, eli kahva ei juuri nouse, vaikka ennen on noussut reilusti. Sitten, kun/jos pyörät on jumissa, niin on jonkun sortin operaatio saada ne taas pyörimään.
    Pitää ottaa pyörä irti, ja levittää palat etäälle. Kierreohjaintappi irti, ja vasaraa. Pienellä ei irtoo...... Muuten ei seisoessa jarrut jumitu, ulkosalla vaan levyt ruostuu, ja palan kohdalle tulee isompi jälki. Voihan nekin levittää ennen seisontaan jättämistä.

    Onneks etulyhtyihin pystyy vaihtaan pelkät lasit. Molemmissa on pitkien kohdilla iskemä.
    Eiköhän tuolla taas ajele seuraavat 50tkm, eli ens vuoden. Voi siinä vuoden aikana jotan lamppua vielä palaa, ja ehkä muutakin?
     
  7. jariha

    jariha Double Gearhead

    ^ enpä voi olla samaa mieltä volvojen huolettomuudesta....
     
  8. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Joka leimalle saa vanhemmiten katsoa takajarrut ja etupään niveliä tai puslia. Ei nyt mikään ihmeauto sentään, nää on jo 20vee vanhoja ropposia..
    Mutta kyllä ainakin meillä vanhakoppanen -98 v70 ollut se jolla ajetaan kun muita korjataan. Katellut vaan kun tuossa kaverit koittavat selvitä talvesta uudemmilla hienoilla autoillaan.
     
    Karpov ja palontie tykkäävät tästä.
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Noista mainitsemistasi takajarru/nivel-ongelmista pääsee eroon kun ei osta niitä halvimpia motonetin kilkkeitä. Varsinkin käppärikengissä ainoa oikea vaihtoehto on orggikset. Tarvikekenkiä joutuu monesti muotoilemaan ja muuten ränkkäämään että saa pitämään edes leiman verran. Ja nivelissä kun ostaa lemförderiä tai vaikka meylen hd-sarjaa ni kestää useamman vuoden normaali ajomäärillä :)

    Ja kyllä, perustuu omakohtaiseen kokemukseen sekä omistamis- että rassausmielessä kun noita päivätöikseni kuitenkin rassailen. ;)
     
  10. urho3

    urho3 Gearhead

    Ainai 2006 d5 on lapsellinen venttiilikoneisto. En ostas kyllä tällä kokemuksella.
     
  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Juu se uudempi on tosiaan vähän surullisen kuuluisa sen venakoneistonsa kanssa. Mutta sekin on "vaan" kerran 3-400tkm kun sen joutuu laittamaan uusiks ni kyllä se siltikin kohtuu huoleton on moneen muuhun merkkiin verrattuna :)

    Mutta toki huonompi kuin vanhempi d5 jolla käytännössä pystyy sen 500tkm ajelemaan ilman sen suurempia murheita eikä oo vielä fap:ia jne.

    Mutta mitä uudempaan mennään niin aina enempi löytyy niitä "tyyppivikoja" on se merkki mikä tahansa :)
     
  12. urho3

    urho3 Gearhead

    En tiedä mitä maksaa tehas uus kone mut näppärä vaihtaa.
     
  13. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Totta kirjoitat. Lemforderiä mullakin on mutta alatukivarret kestää silti vain kolme vuotta. Jarruosiin en ole viitsinyt panostaa niin paljoa että menisin siniselle pyörtyilemään, ne ovat olleet bremboa mitä näihin oon laittanut. Käsijarruun voisi auttaa jos sitä käyttäisi edes joskus. Mutta automaatti tulee pukattua P:lle ruudussa ja sen pituinen se.
    Mutta tämmösessä muutaman tonnin rutkuluokassa tää mun saksantuonti on ollut luotettavin vehje. Pihassa on seissyt tojota landcruiserii, mersuu, chevy suburbanii, hondaa ja uudempaa volvoo konepelti pystyssä ja tällä on haettu niihin varaosat. :)
     
  14. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ei sieltä siniseltä tarvii hakea kun ne kengät ;)

    Muuten menen itekkin ihan brembo/girling linjalla, eli ihan vaan hyvälaatuisia tarvikeosia. Mutta k-jarrukengissä on ihan tajuton ero kun vertaa orggista ja tarviketta. Ja kun ei ne orggiksetkaan oo kun ~60e ni huono paikka säästää kun ne sentään toimii monta vuotta verrattuna tarvikekenkiin jotka joutuu joka leimalle uusimaan ja ikinä ei siltikään ole hyvä käppäri o_O
     
  15. palontie

    palontie Double Gearhead

    Ei oo tarvinnut neljän vuoden aikana mitään muuta tekemään mk2 volvon takajarruille kuin kahvan päästä liikettä säätää,eikä takapään koiranluille mitään.Keulaan sinä aikana palat ja kahdet luut,ja ohjaustehostimen letku rupes vuotamaan ja sen joutu pätkäsemään ja uusi putkien väliin helmiliitoksin.Takakontin saranan kohdilta kaksi kertaa johtoja joutunut uudestaan liittämään.Siinä oikeestaan kaikki mitä tarvinnut tehdä 100 000km aikana,eikäkö vielä kaasuläppäkotelon joutui vaihtamaan.
     
  16. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Ilmeisesti 2.4 vapari? Marellin kaasuläpällä? :D
     
  17. palontie

    palontie Double Gearhead

    jeaaaap!
     
  18. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Tuttu juttu :rotfl:
     
    palontie tykkää tästä.
  19. jariha

    jariha Double Gearhead

    alusta tehty kertaalleen uusiksi näillä laadukkaammilla osilla vuojen sisään ja uusi kierros on alkamassa... iskarereiden yläpään laakeroinnit paukkaa ja narisee jälleen? 40tkm jostain tuohon koneeseen tulee tärinää mutta ei tunnu vika tulevan ajamalla pihalle liekkö imm kun välillä hiukan nykiikin? pumppu on ajoitettu viimekesänä ensin jakopää remontin yhteydessä ja sen jälkeen käytin vielä sinisellä tarkistuksessa? Joka kuukausi tuntuu vähintään toiminta satanen menevän johonkin osaan mikä antautuu, seuraavaksi vaihtoon takapyörän laakerit kun toinen tuntuu mekkaloivan jo miedosti
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Auton vaihto auttaa jos rahaa menee tuohon tahtiin.
     

Kerro tästä muillekin!