Volvo amazoniin B23

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Härski Hartikainen, 15.1.2005.

  1. Onko joku vaihtanut amazoniin 740:sestä B23i moottoria?kerro jos tiedät jotain asiasta...ei varmaan katsastuksen puolesta saa laittaa tota konetta,mut katsastukseen vaihtaa aina b20...vai saako siihen luvat?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    ...pitäs mennä muutoskatsastuksella kunhan tilavuuden(max25%) ja tehon(max20%) kasvu pysyy aisoissa...
     
  3. kustum4evo

    kustum4evo Gearhead

    kaverilla on amazonissa B23 ja turbo..eiköhän ne pelkälle B23sellekin onnistu..
     
  4. VesQ

    VesQ 1st gear

    Pieni lisäys että nuo prosentti hommat koskee vain mallisarjan tehokkainta, eli tilavuutta saa lisätä 25% mallisarjan suurimmasta ja tehoa 20% mallisarjan tehokkaimmasta, silloin pitää myös alusta ja jarrut yms muuttaa mallisarjan "tehokkainta" mallia vastaavaksi.

    eli vielä pieni selvennys eli jos ajatellaan joku auto josta on vaikkapa seuraavat mallit 1.3l (50hv), 1.6(80hv) ja vaikka 2.0l (115hv) niin jos muutoksen jälkeen esim teho menee vähänkin yli 1.3 litrasen niin alusta yms pitää muuttaa 1.6 vastaavaksi ja taas jos menee yli 1.6 litusen niin pitää vastata 2.0l. Eli esimerkki-autoon saa laittaa noin 2.5l litrasen ja 138hv moottorin ja alustan pitää vastata kakslitrasta eli tässä tapauksessa mallisarjan tehokkainta
     
  5. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Nii, tilavuus ei oo ongelma mut miten teho, mikä on Aman tehokkain versio ja paljo työntää B23? Jarrutehostimen kanssa tais tulla tilan puolesta tiukkaa ainakin joillain bensansyöttösysteemeillä?
     
  6. oiskohan B20 noin 90hv..?ja tuossa B23 130.turbo mallissa ois jo 180..jarrutehostinta pitää muokata,se pitää laittaa vinoon...
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Kyl mun mielestä tuplakaasari-B20 tuuppaa yli sata hepoa? Amaa ei kai koskaan saanu ruiskulla, tais olla 140-sarjan hommia?
     
  8. avomusse

    avomusse 1st gear

  9. tuurna

    tuurna 1st gear

    Kyllä b23 mene. onhan amazonii rekisteröity v8, viälä nyklyäänkin saa laittaa 3,5 v8 alummini lohkosen keulille. b23 turbomalli työntää("matalapaine"140hp ja se "korkea"170hp) mitäpä näiden jatkoksi? M90-loota, lukko? Lukko ainakin?
     
  10. Midnightbandit

    Midnightbandit 1st gear

    Mitenköhän saat nykypäivänä amatzoniin kasin keulille? Et mitenkään ainakaan ton kokosta. isoin moottori on alkujaan ollu tehtaalta lähtiessä 2l ja siihe ku lisätään 25% ni paljos tulee? Ja noista 2,3i koneista -79vm "työntää" ulos 140hv ja muut vuosimallit 136hv koska -79vm erimuotoiset kanavat kannessa. Ja tehokkain 740 turbo kone on 162hv b230ft moottori, 240:sessä käytetyt turbo motit eivät ole niin tehokkaita ei toki sillä etteikö niistä saisi mutta alkuperäisenä. Amatzonissa Jarrutehostajan paikkaa joudut muuttamaan ja tekemään laatikolle enempi tilaa.. Ite laittaisin lootaksi oliks se nyt M-47 se kovalla vitosella oleva eikä sähkösellä, sillä ei tee mitää ja sitte peräksi tuttu ja vahva 240:stä lainattu akseli 8)
     
  11. roku65

    roku65 Gearhead

    Miks M46:lla ei tee mitään? B230ET=182hv
     
  12. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ei tartte jarrutehostajaa muokata riittää että tekee uuden imusarjan tai lyhentää vanhaa.
     
  13. rekkules

    rekkules 1st gear

    amazon

    ....eiks 123gt ollu tehokkain amazoni mitä sai?
     
  14. Midnightbandit

    Midnightbandit 1st gear

    Oma kohtasesta kokemuksesta voin sanoa että kaikki kellä on ollut volvo juuri tuolla M-46 lootalla ovat haukkuneet sitä aivan paskaksi ja itse olen aivan samaa mieltä, mitä mulla noita romuja on ollu niin useesti tuuppaa sen vitosen sisää ku EI PITÄISI ja sehän tekee gutaa voimansiirrolle...
     
  15. rekkules

    rekkules 1st gear

    AMAZON

    NO EIHÄN SIITÄ ROVER/BUICK myllystä lähekkää ku 150 kaakkii! ja se on täys alumiini mylly.tuskin painaa enemmän ku b-20. vaan v8 vääntö ja äänet...
     
  16. C-mies

    C-mies Gearhead

    Tuota noin...

    M46 on juuri se vahvempi loota. Vain sitä käytettiin turbomalleissa. Vaparidieseleissä on ollut sekä M46 että M47.
    En osaa tarkkaa teknistä selvitystä antaa M46:n paremmuudesta mutta kai volvon insinöörit johonkin sen perusti ettei käyttäneet M47 turboissa.

    Ja tohon että menee väärään aikaan päälle ylivaihde, niin jos sähköt on kytketty kuten kuuluu, niin sitä EI saa päälle kuin nelosvaihteella. Hmmm...
     
  17. roku65

    roku65 Gearhead

    aijaa, mä luulin että m46 on kestävämpi ku 47.Samoissa kuorissa sopii isommat rattaat. Ei mulla oo 46ssa ollu kuin ulkoisia sähköhäiriöitä, perusloota kestäny,taitaa olla liian vähän ruutia.
    Saman tallin rallimurskain on kylläkin hienontanut välitettyjä neliseiskoja
    123gt on varustettu "pyhimys mallin"b18b mosalla.115 sae hevosta.
    b20b sporttiama on 118sae/100din
     
  18. impala1968

    impala1968 Gearhead

    No laitappas ja kerro miten lupien kanssa kävi..... :odroll:
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Re: AMAZON

    Ja tilavuutta liikaa katsastusta ajatellen, että se siitä nykypäivänä.
     
  20. tuurna

    tuurna 1st gear

    Onko näin?! Että enään ei saa laittaa "v8" amazoniin..ku se painaa vain vähän ja tehot menis kohalleen, tilavuutta liikaa?? Koska tämmönen laki on tullut, arvaten 240 ei saa laittaa 350cid keulille.. Noh b23 on kestävä..mitenkäs volvon m-90 5-vaihteinen kestää??
     

Kerro tästä muillekin!