volvo fh 12 tietäjiä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja kauko-63, 8.5.2011.

  1. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    tollanen tuli hommattua muuten kaikinpuolin toimiva laite mutta häiritsee chec engine valo joka välillä palaa ja vilkuttaa myös hehkun valoa ajossa :eek: tarkottaako toi nyt sitä että joku hehku on pimeenä tai jotain muuta häikkää hehkussa? äsken laitoin sen käyntiin niin aivan järjetön savu ja kone sammu laitoin uudestaan käyntiin ja vähä kaasua savua tuli mutta rupes pikkuhiljaa vähenemään kunnes loppu kokonaan,onko foorumilla ketään joka ois tollasen kanssa pelannut ja osais neuvoa.
     
  2. electra1

    electra1 Gearhead

    Kuullostas vähä että pakokaasujarru ois jääny päälle käynnistyksesä, aika yleistä volvoisa.. Noista valoista en osaa sanoa, pitäs ottaa koodit ulos.
     
  3. BBO

    BBO 1st gear

    Sähkövikaa tuo hehkun merkkivalon vilkkuminen. katseleppa vaihteiston päällä olevia johtoliitoksia, usein hapettuneet poikki ja herjaa hehkua.
     
  4. raggar

    raggar Gearhead

    Hehkun sulake kun hajoo niin valo palaa koko ajan, saattaa olla huono kontakti jos vilkuttelee välillä?

    Moottorin vikakoodit saa kun ottaa kojelaudan keskeltä kannen pois, siis ei sulakerasian kantta vaan se pienempi.
    Siellä on check engine-nappula, sitä ku painaa niin tulee vilkkukoodit. Ensin tulee pari-kolme infokoodia ja sitten vikakoodit, nappia kun painaa niin tulee seuraava.

    Pakokaasujarru saattaa jäädä päälle, harvemmin käynnistyksessä mutta mahdollista se on.
    Lähteekö käyntiin muuten hyvin, tarviiko startata pitkään?
     
  5. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    kyllä toi ihan hyvin starttaa ja ei ole tota temppua tehnyt aikaisemmin ainoastaan tänään,outoa on myös se kun laittaa virrat päälle niin hehkun valo ei syty ollenkaan ei varmaan hehkuta :odroll: missä on hehkun sulake? sen vois ekana tarkastaa.
     
  6. villek

    villek 1st gear

    Se on siinä imusarjan etukulmassa, siinä on muistaakseni joku levy päällä ja ite sulake on sen alla.
     
  7. raggar

    raggar Gearhead

    Pakokaasujarru kannattaa vilkaista, akseli saattaa jumia, myös magneettiventtiili ja käyttösylinteri voi temppuilla.
     
  8. raggar

    raggar Gearhead

    Eikä se lähe muutenkaan hekuttamaan jos virrat laittaa päälle, avainta pitää kääntää pikkusen starttiasentoon päin, sitten menee hehku päälle. Sehän on siis imusarjahehku, lähtee ilmankin käyntiin kelillä kuin kelillä, kovalla pakkasella sitä kannattaa käyttää.
     
  9. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    täytyy huomenna nostaa hytti ylös ja kattoo,siinä puskurin päädyssähän se hytin nostajan pumppu on miten se toimii :oops: siinä kun ei ole sellasta pumpattavaa systeemiä kun noissa yleensä on siinä on vaan se "mutteri" sitä veivaamallako hytti nousee?
     
  10. BBO

    BBO 1st gear

    Pumpata sitä saa siitä mutteristakin.... Muista sitten ottaa irtoromut hytistä, uusi tuulilasi 500e...
     
  11. raggar

    raggar Gearhead

    Tuulilasi asennettuna 288€ (veroton) merkkikorjaamossa.
     
  12. fmj

    fmj Gearhead

    Eiks noissa volvoissa sen pakokaasujarrun kuulukkin olla päällä, kun käsijarru on kytkettynä? Joku semmonen mielikuva jääny.
     
  13. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    onko noi hytin lukot hydrauliset eli kun alkaa pumppaamaan niin lukot aukeaa automaattisesti vai pitääkö jotain vipua ensin kääntää? en ole ennen volvon kanssa pelannut ja käyttöohjekirjakin belgiaksi :odroll: ajattelin kysyä ennen kun rikon mitään.
     
  14. raggar

    raggar Gearhead

    Kuuluu mennä päälle vasta vähän käynnistyksen jälkeen.


    Hytin lukot on hydrauliset, ei tarvii mitään muuta kun pumpata.
     
  15. mie

    mie Gearhead

    Pumpun lähellä on myös pieni "T"kirjaimen muotoinen osa omassa kolossaan, siitä valitaan suunta nouseeko vai laskeeko hytti. Pitäisi aika nopsaan alkaa nousea pumpatessa, tai sitten pumpussa ei ole öljyä.

    Vaihteen piti (muistaakseni) olla vapaalla ja kannattaa katsoa hyttiä laskiessa, että keppi solahtaa siirtomekanismiin kohdalleen.

    edit:
    http://img.en.china.cn/0/0,0,403,20735, ... b69f52.jpg
    tuontyylinen mokkulahan se on.
     
  16. ROD-32

    ROD-32 1st gear

    Volvon hinta ei sisällä tiivistettä, jonka kanssa onkin sitten aikalailla se 500e.
    Ja hyttiä alaslaskiessa tarkkana että imuputki osuu kohdilleen. Muuten on aika muikeet imuäänet.
     
  17. 5.7 olssi

    5.7 olssi 1st gear

    Mikähän imuputki fh,ssa ei mene kohdalleen hyttiä laskiessa.Kiinnostaisi tietää,kun omissani en ole mitään vastaavaa havainnut.Hehkurele/sulake on siinä moottorin etukulmassa kuljettajan puolella ja tosiaan ottaa hehkulle häiriön,jos johdoissa vikaa vaihteistoon meneville solenoideille,kuten aiemmin joku kertoi ei haittaa vaikka hehkuvalo palaa.Oikeastaan kaksi vika paikkaa tarkista iso sulake hytän alta ja putsaa liittimet ja tarkista johdot vaihteiston päältä.
     
  18. raggar

    raggar Gearhead

    Tuulilasin tiivistettä harvoin vaihdetaan, pysyy yleensä melko hyvänä.


    Tuon ikäsessä voi johdot olla poikki mistä vaan, yleisin taitaa olla se kohta missä moottorin johtosarja tekee kiepin koneen/tuulitunnelin alta.

    Imuputki menee yleensä aina kohilleen, vaihdekeppi kannattaa vilkasta ennenku hytti on laskeutunu kokonaan, että menee koloonsa.
     
  19. 5.7 olssi

    5.7 olssi 1st gear

    Mistä imuputkesta miehet puhuu.

    Vaihekeppi menee aina fh mallissa kohilleen toisin,kuin F mallissa,siinä pystyit kippaan hytin kepin päälle,jos et kattonut että menee suoraan koloon.Vaihekeppi jää hyttiin kiinni FH,ssa ,kun F,ssä jää moottoorin viereen alustaan.

    Johdot voi olla poikki mistä vaan,mutta yleinen vika joka hehkuun vaikuttaa on johdotukset vaihteistoon.Vanhemmissa FH,malleissa kiersi hehkun virta sieltä kautta,en ny muista menikö se aluevaihtajan solkun kautta vai mistä.
     
  20. mke77

    mke77 Gearhead

    ^juh, usseet ton ikäsis saa "lyödä" sen liu´un kiine ku o hytti ollu pystys...muuten o metka ku saa ykköse, mut ei kakkos päälle :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!