Volvo S/V90

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja juhamann, 14.12.2013.

  1. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Jos tuollaisen suhteellisen vähänajetun(max n.250tkm) meinaisi pistää kakkosautoksi, niin tuskin astuu paskaan? Nimestään huolimatta nuo ovat "vanhaa aitoa Volvoa" eli takaveto ja perusrakenne sama kuin 900-sarjalaisissa. Harkinnassa ensisijaisesti V- eli farmarimalli. Kone 2,5 tai 3,0 litraa bensa, ei väliä. Automaattiaski suurimmassa osassa tuntuu olevan.

    Onko kokemuksia, hyviä tai huonoja?
     
  2. coistinen

    coistinen Gearhead

    Itellä V90 3.0 150 Kw 175 tkm ajettu, ihan mielellään tuolla ajelee kun päivittäisessä käytössä on työkapineena ja tilaa riittää. Luottopeli toimivuudeltaan.
    Ajossa aika yllätyksetön liukkaallakin oikenee luisusta, lukkoperän ansiosta kiipeää mäet hyvin eikä jää liikennevaloissa jalkoihin.
    Kehumista voisi jatkaa vaikka kuinka niin omat miinukset tähän perään.
    Ergonomiasta sen verran että auomaattivaihteisessa on vasemman jalan lepuutuspaikka niin kaukana edessä että tämmöinen 172cm mittasen koipi ei yletä mitenkään järkevästi kun muut asennot on kohdallaan.
    Ovistopparit narisee ja naksuu, toistaiseksi ei ole onnistunut saamaan vaseliinia kunnolla oikeaan paikkaan, yleisöljyistä ei ole apua.
    Alustaan vaihdettu kaikki mahdolliset nivelet ja tukikumit, vieläkin kolisee ikävästi, koiranluut uusitaan seuraavaksi. Auto on niin hiljainen ajoltaan että kaikki ylimääräinen kuuluu selvästi.
    Kuskin oven ulkopuolinen avausmekanismi pettää ennenpitkää heikon rakenteensa takia, uusikaan ei ole yhtään parempi. Hajoaa se muistakin ovista mutta kuskin ovea yleensä käytetään eniten. On korjattavissa, uusiminen kallista kun pitää ostaa koko kahva ja maalauttaa auton väriin, ei saatavilla tarvikkeena. Googlella löytyy hyvä nettisivu korjausohjeista.
    Voi vain suositella alkuperäisvaraosia korjauksiin vaikka ovat kalliimpia, tarvikeosilla varustelu on lopun alkua ja mukavuudesta menetetään välittömästi.
     
  3. hla

    hla Gearhead

    Mulla on ´95 960 sedan eli sama auto kuin toi S90. Ajettu 226 tkm. Keskuslukko ja ovipahvit rutussa on ne kaks pahinta tyyppivikaa, molemmat viat löytyy mun yksilöstä.

    Pakoputkisto on kallis ja jos on Nivomatic-tasonsäätö, niin takaiskarit on kalliita, niiden kunto kannattaa tarkistaa. Muuten kulutusosat halpoja, niinkuin vanhoissa Volleissa yleensä. Tietysti mitä varustellumpi yksilö, niin hajoavia paikkoja on enemmän. Tossa mun autossa toimii muut paitsi em.keskuslukko(automaatti-ilmastointi, cruise, sähkölasit, lukkoperä,sähköantenni, perän tasonsäätö jne.)

    Todella mukava ja hiljainen auto, varsinkin maantiellä. Kaikki ylimääräinen tosiaan kuuluu.

    Toi mun on 3-litrainen(204hv)ja automaattivaihteinen, pienemmästä ei ole kokemusta. Teho tulee vasta kierroksilla esiin, mut sit sitä on ihan riittävästi ainakin maantieohituksiin.

    Mullakin kolahtelee vasemmalla edessä välillä jotain, mut koska katsastusmies ei ole siihen kiinnittänyt pariin vuoteen mitään huomiota eikä se tunnu ajossa mitenkään, niin se on saanut toistaiseksi olla.
     
  4. coistinen

    coistinen Gearhead

    Veljellä on S90 ja 960, kyselin onko mitä joutunut tekemään niin jakopään hihna huolto-ohjelman mukaan vaihdettu ja kitisevä moniurahihnan kiristyspyörä vaihdettu, noilla on jo kilsoja jonkin verran niin aika vähällä on päässyt.

    Yks mikä näissä on kans hyvä niin ei ruostu pellit jos ei oo kolhuja, jos maalipinta pysyy ehjänä.

    Ainakin omassa etupään kolahtelu liittyy jousitukseen taikka etuvakaajan tukiniveltankoihin, tänään kun istuin kuskin paikalle niin kolahti jo siinä.
    Iskareiden yläpään laakerointi on yks mahdollinen kohde mutta nää on niin tapauskohtasia ettei tartte säikkyä.
    Niikun hla tossa jo totesi niin ovipahvien verhous menee ruttuun ajan myötä, omassa pientä pykimää takaovissa mutta ei sekään vielä paha.

    Normaalisti kun ajelee automaatilla kaupunkinopeuksissa niin motti kiertää siinä 1500- 2000 rpm ja valitsee nopeuteen sopivan vaihteen, sitten kun nopeus nousee 80 niin kierrokset alkaa nousta yli 2000.

    Taustalla on tätä ennen viisi vuotta 740 kurvailua jotain 450 mittarissa eikä mitään väsymisen merkkejä, edustavampaa kärriä alle piti vaan saada.
     
  5. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Itselläni vuoden 1995 960 farkku sillä kolmilitraisella koneella. Minulla se on ollut jo pari vuotta käyttöautona, eikä ihmeellisempää yllätystä ole tullut. Maileja mittarissa on tällä hetkellä vajaat 117000. Tosiaan maileja sillä tämä on tuotu kanadasta muuttoautona 1996.
    Ovipahvit oli tästäkin kuplineet kun ostin auton, mutta nyt nekin on uudestaan tehty.
    https://www.facebook.com/hannu.tuppurai ... 555&type=3 Tuossa facebook albumini tästä
     
  6. Tupis

    Tupis 3rd gear

  7. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Lopulta taitaa tulla kaupat 960 3.0 kartano-volvosta. Vm 1993 ja ajomäärä 200 tkm(huoltokirja). Hihna täytyy vaihtaa samantien, muuten 100% soiva peli. Pääsee vanha Ekkeri eläkkeelle kakkosauton virasta. Kaikin puolin hieno ja vähän ajettu yksilö. Plussana vanhan mallin ovipahvit, uudemmissa tuntuu kaikissa olevan nahkajäljitelmät rutussa. Tekniikkahan pitäisi olla suht varma, vaikka hihnakone onkin.
     
  8. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Jonkin aikaa nyt matkaa taitettu y.m.autolla, eikä voi kuin ihmetellä! Erinomaisesti säilynyt auto ja helkkarin hyvä ajossa. W-asento on talvella aika ässä, kuluneilla kitkoilla ei ole ollut hätää edes täällä Lapissa! Ei ehkä ihan pieniruokaisin ole, mutta tuo oli odotettavissa ja onhan tankki sentään 80 litraa. Valojen toteutuksesta pisteet, ei ole tehty ulkonäön vaan toiminnallisuuden & valotehon säännöillä! Erittäin positiivinen tuttavuus! :)
     

Kerro tästä muillekin!