Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl. *KORJATTU*

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja impala-63, 30.11.2015.

  1. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    Samanlaisilla tulpilla ajettu ennenkin niin en usko että tulpissa vika, mutta voihan sitä vielä kokeilla.
    Ei tullut päästä bensaa ja letku oli ihan kuiva sisältä. Jos tarkoitit sitä mikä mene sitten ilmanputsarin ja kaasuläpän väliseen ilmaputkeen.

    Kävin ajamassa motari n. 10km bensalla kierrokset n. 5k ja takaisin päin samalla tavalla mutta metaanilla.
    Ei muutoksia.
     
  2. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    Mikäli nyt luin riittävällä tarkkuudella ja sain poimittua ketjusta olennaiset seikat, niin ymmärsin että vika on koko ajan läsnä (joutokäynnillä), siitä huolimatta että on vaihdeltu suuttimien ja puolien paikkoja keskenään. Ja aina kolmossylinterissä.

    Tämän päivän menettely on juurikin tuo merkkiliikkeenkin korjausohjeiden "lue vikakoodit->tee sitä, tätä ja tota. Auttoiko?" Tämä menettely toimii silloin kun vika on selkeä komponenttivika tms. "normaali" vika. Silloin kun tapaus on hankala kuten nyt, pitäisi osata alkaa mittailemaan järjestelmää.

    On hienoa että auto on saatu oskilloskoopin äärelle. Sellaista vikaa ei ole keksitty, jota oskilloskoopilla ei pysty löytämään, noin karrikoiden. Valitettavasti oskilloskooppi on vain sähköinen mittalaite joten se vaatii käyttäjältään huomattavan määrän kokemusta ja ymmärrystä, moni asia aukeaa "itsestään selvänä" oskilloskoopin näytöllä kunhan asiayhteydet oivaltaa. Oskilloskooppeja on monenlaisia, jos nyt todella karkeasti rankataan kahteen kategoriaan niin on tallentavat joilla voi tarkastella tapahtumia taaksepäin, ja niitä jotka näyttävät livedataa sellaisenaan. Jälkimmäisellä jonkun pienen milisekunteja kestävän kyykähdyksen näkeminen on yhtä todennäköistä kuin voittaa lotossa. On olemassa asentajia(kin) jotka on sitä mieltä että tämän päivän autoissa ja korjaamoissa oskilloskoopeilla ei tee yhtään mitään. Ne ovat niitä kavereita jotka eivät oskilloskoopin päälle ymmärrä.

    Olipa pohjustus :eek:

    Mutta; väheksymättä ammattikoulun laitteita ja osaamista on olemassa riski että on osattu tehdä ainoastaan perusmittaukset livedataa näyttävällä skoopilla. Tosin on erinomainen juttu opetuksen kannalta että skooppiin totutetaan oppilaita, opettajissakin on nimittäin niitä jotka eivät skoopin päälle ymmärrä..

    Poissulkemismenetelmällä väitän, että jako ei ole sekaisin koska vika vain ja ainoastaan samassa pytyssä. Vika tuskin myöskään on suuttimessa tai puolassa, koska samaan reikään kokeiltu useita ilman muutosta. Nokissa vika voisi olla kolmospytyn kohdalla, eli huonon täytöksen takia epätäydellinen palaminen. Tämän saa mitattua skoopilla useallakin eri tapaa auton käydessä. Siis kyllä, mekaanisen vian. Imuvuoto kolmosen kohdalla on mahdollinen, erityisesti joutokäynnillä koska silloin alipaine suurimmillaan jolloin pienikin vuoto vaikuttaa. Tämä voisi osaavalle kaverille esittäytyä testerinkin näytöllä vääränä imusarjan paineena tai vääränä sytytysennakkona. Melko pieni vuoto laittaa myös seoskorjauskertoimet liikkeelle. Sitten se hauskin vaihtoehto, eli lämpenemisen seurauksena olevan lämpölaajenemisen aiheuttamat viat mekaanisen vian yhteydessä. Eli jos on kovat nostajat jolloin välys on normaalisti esimerkiksi 0.25mm, miten käy jos venttiili/seeti on sellaisessa kunnossa että välys kylmänä 0.05mm? Alkaa kantaa lämpimänä. Voi siis olla lämpöisenäkin ohivuotomittauksessa ok sen verran jäähtyneenä että mittauskamat on paikallaan. Ajotilanteessa sitten ei enää olekaan..

    Ennenkuin noin syville vesille mennään kannattaisi katsoa tallentavalla skoopilla sytytyksen toisio. Siitä näkee esimerkiksi sen jos polttoaineen syöttö katkeaa, tai dynaaminen puristus alkaa katoamaan.

    Eli etsi joku paja joka osaa noi skooppihommat. Ammattitaitoisesta vianetsinnästä kannattaa maksaa, ennemmin kuin ampua autoa varaosia ampuvalla haulikolla.

    Edit: kattoos tuosta vähän osviittaa mitä kolmospyttysi osaa kertoa. (lähinnä keltapohjaiset kuvat)
    http://www.searchautoparts.com/motorage ... on-systems
     
  3. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    AAMEN ! Juuri tuota ammattitaitoa kaipaisin ! Et sattuisi olemaan etelä-suomessa ja omistaa skooppia ?

    No en ole vielä ostanut yhtään osaa, koska ne kaikki mitä pitäisi melkein ostaa niin maksaa alka helvetisti.
    Huomenna tallikaveri alkaa katsomaan mikä sitä vaivaa. Kokeillaan vanhoja ehjiä tulppia ja imuvuotojen pois sulkemista. Jos ei niissä vikaa niin otetaan venttiilikoneisto esiin ja katsotaan jousien kunto.

    Ikävä kyllä meillä ei ole skooppia tai pätevyyttä sen käyttöön.

    Auto käy epätasaisesti tyhjäkäyntiä ja haisee bensa kylmänä. Melko varmasti ei käy kaikilla kierroksilla, mutta sitä ei vaan huomaa kunnolla. Nykii ajettaessa tasakaasulla alle 2000rpm.

    Eli tähän asti tehtyä:

    - ohivuodot ja puristuspaineet OK.
    - tulppia, puolia ja bensasuuttimia kokeiltu ristiin, ei vaikutusta. Myös kokeiltu kaasupuolella ja ei silläkään muutoksia käyntiin muuta kun ei taido käydä tyhjäkäyntiä= varmaan tukehtuu. Syttymisrajat n.5-15% suhteessa ilmaan.
    - puolien ja suuttimien signaalit testattu, OK. Ammattikoululla eli en osaa sanoa 100% että tehty oikein.
    - bensan paineet OK.
    - paineilmaa painettu sylinteriin ja pyöritelty konetta. Ilma liikkuu imusarjasta pakosarjaan konetta pyöriteltäessä. Ei vuoda muihin sylintereihin eikä syyläriin kun venttiilit kiinni.

    Voi olla että en muistanut kaikkea mitä tehty.
     
  4. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    Valitettavasti ei ole toimitiloja tällä hetkellä jotta pystyisi tehokkaasti olemaan avuksi, mutta laitoin YV:llä joitakin yhteystietoja yms.
     
  5. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    Oliko puristus paineissa yhtään heittoja? jos olis vaikka kanki vähän mutkalla niin ei väälttämättä paljoa vaikuta puristuspaine mittaukseen, mutta käynti muuttuu selvästi. Onkos auto automaatti vai manuaali. Muistaakseni volvon vetolevyyn on asentoanturin hammastus ihan vain pellistä prässätty ja jos joku hammas on saanu kipeää niin voisi sekoittaa moottorin ohjauksen ja olla yhdellä sylinterillä väärät ennakot.
     
  6. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    Puristuspaineet oli tasaiset. Automaatti ja uusi asentotunnistinkin on. Ennakot ei ainakaan "pompi" mitenkään kun ajaessa katsoo obd-lukijalla liva dataa.

    Imuvuodot on nyt pois suljettu. ECU:n pinnien ja puolien väliset johdot mitattu ja on OK. Eilen huomattiin että kun antaa kierroksia ja kun ne laskee vapaasti alaspäin niin kuuluu pientä helinää keskeltä konetta.
    Olisko venttiilinjousi? Pitää vielä kuulostella stetoskoopilla. Toivottavasti alkaisi jo pikku hiljaa vika löytymään !
     
  7. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    03 eteenpäin takaisn kutsua FPS vaihtoon eli fuelpressure sensor,antaa välillä vikatietoja ecm lle(menee rajojen ulkopuolelle )ja voi aiheuttaa sytkähäiriöitä tai jopa sammuttaa motin,en tiedä onko sinulla tämmöistä siinä mallissa.
     
  8. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    On myös hyvä tiedostaa, että kaikki data mitä obd kertoo on ecun generoimaa dataa. Toisin sanoen, esimerkiksi sytytysennakko voi olla arvo johon pyritään, mutta syystä tai toisesta ei toteudu. Toiseksi, päivitysnopeus livedatalla on erittäin hidas. Mitä enemmän tavaraa näkyvillä testerin näytöllä, sen hitaammin jokainen lukema päivittyy.
     
  9. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    mitä tarkoitat päivitys nopeudella,itsellä näkyy muutos heti livenä,esim jos jotain vaikka hipaisen muutos näkyy heti näytössä ja voihan siitä valita vaikka vain yhden tai miten haluaa ,voi myös laittaa selfin ja näyttää kaikki mikä on rajojen ulkopuolella,voi pyörittää vaikka bensapumppua jos haluaa.
     
  10. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    Tietyllä tavalla päivittyy "heti", mutta otetaan esimerkkinä että katselet jostakin autosta 10 kpl parametriä kerrallaan, joista yksi on moottorin lämpötila. Silloin tilanne saattaa olla se että ecu "vilkaisee" lämpötunnistimen arvoa esimerkiksi puolen sekunnin välein. Kahden vilkaisun välissä saattaa olla katkos joka menee testerin käyttäjältä ohi. Jotkin arvot voivat olla laskennallisia keskiarvoja, joiden seassa on paljonkin virheellistä dataa.

    Em syistä, ja monesta muusta syystä voi olla tarpeen mittailla milloin mitäkin suoraan ko mittaukseen soveltuvin laittein, jotta näkee ohi ecun. Vääränlainen signaali sisään joka menee ohi ecun ymmärryksen voi antaa vääränlaisen pyynnön eculta ulos, tai kaikki näyttää semihyvältä koska on otettu jokin hätäkäyttöarvo käyttöön (limp home).

    Alunperin viittasin kommentillani tuohon ajonaikaiseen sytytysennakon seuraamiseen. Tasaisella ajotavalla ennakkoa pystyy hyvin seuraamaan, mutta veikkaan siinä tulevan hyvin esiin sen että kun potkaiset kaasun pohjaan, maksimiennakko ei näy millään lukijalla heti. Kyllä siinä näyttämässä viive on, ja se on iänkaikkisen pitkä viive jos satut etsimään vaikka muutaman sadasosasekunnin katkosta..
     
  11. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    No niin nyt on ainakin yksi ja varmaan ainoa vika paikallistettu !! :D

    Yhden pakoventtiilin jousi poikki toisesta kierroksesta. Venttiili menee kiinni, mutta sormella saa painettua se auki.
    Eli ei vaan ole pysynyt mukana käynnissä ollessa, mutta silti kaikki puristus ja ohivuodot oli ok koska jousi oli tarpeeksi pitkä että meni kokonaan kiinni.

    Mistä saan sellaisen venttiilinjousien vaihto työkalun että voi paikallaan vaihtaa kaikki pakojouset?

    Tämä oli jo toinen pako jousi niin vaihdan kaikki loputkin. Päivitetään taas kun on saatu nippuun että tietää oliko kaikki murheet toistaiseksi siinä.
     
  12. Damned

    Damned Gearhead

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    Jos se nyt tuosta on kiinni niin sitten kyllä sanon että "mitäs minä sanoin" :D :poff:
     
  13. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    Kuten myös että vie se merkkikorjaamolle !! :poff:

    Tätä hieman itsekin pelkäsin, mutta kun tiesin minkälainen operaatio sen selvittäminen on niin en halunnut ensimmäisenä purkaa venakoneistoa esille.
     
  14. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    Itse taisit mainita moottorin olevan vähänajettu vaihtomotti, joten sen takia ei ole syytä epäillä mekaanista vikaa.
     
  15. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    No vähän ajettu ja vähän ajettu... 155tkm. Itse epäilin sitä sen takia koska jo yksi jousi meni aikaisemmin.
    Sitä että miksi jousia menee poikki en tiedä !
     
  16. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    Kun saat sen käymään kunnolla,niin laita se vaihtoon samantien :wink: ,jos kerran noita venttiilin jousia menee poikki tämäntästä :-?
     
  17. valpas

    valpas Gearhead

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    Olis kiva katsoa, onko tuolla jousella edes mahdollisuutta kestää pitkään, vai olisko aine-, tai lämpökäsittelyvika.
    Jos tietäisin sen jousen mitat (langan halkaisija (tarkasti), ulkohalkaisija, kierteiden lukumäärä (joustavat, ja kokonaiskierrosluku), ja kuinka paljon se liikkuu koneessa.
    Noilla voisin laskea jännitysvaihtelun. Ihan vaan mielenkiinnosta autotekniikkaan.
    Jos ei jaksa, niin ei ole pakko.
    Muuten..... Joko kutistusleuka pelaa? :)
     
  18. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    No vaihdan nyt ne kaikki pakojouset samalla. En tiedä johtuuko siitä että kone on seissyt vissiin pari vuotta.

    Ei tota viitsi vaihtaa kun auto on muuten helvetin hyvässä kunnossa ja parina viime vuonna uusittu melkein kaikki alustan osat ja vaihdossa saa vain varmaan pari tonnia. Käyttöarvo huomattavasti suurempi.

    Auton on ollut mulla vissiin 6 vuotta ja siihen on ajettu meillä 210tkm. Mittarissa oli 69tkm kun ostin sen.

    valpas: kyllä se pelaa mutta jäänyt vähän vielä kesken se projekti...
     
  19. -rs-

    -rs- 3rd gear

  20. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    Noi jousten irrottamisen peruskikat on jo varmaan palstalla käsitelty useaan otteeseen, eli vaihdettavan reiän mäntä ylös ettei venttili tipu tai paineilmaa, hylsyn avulla näpäytys retaineriin että "liimaus" helppaa, tollaisissa dohc koneissa joiden kannet täynnä ihania koloja joihin lukitukset putoavat olen käyttänyt partavaahtoa. Pitää olla hyvälaatuista ja paksua, esim Gillette. The best a man can get. Halvat, esim Rainbow, on niin löysää että osat putoo läpi.
     

Kerro tästä muillekin!