Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl. *KORJATTU*

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja impala-63, 30.11.2015.

  1. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    Kyllä toi jousen vaihto onnistuu. Ostin motonetistä jonkun halvat ja sitä sitten muuttamalla jos ei toimi tuollaisenaan. Lukot saa pienellä mangneetilla poimittua venttiilin päältä.

    Veikkaan että jouset on mennyt sen takia kun kone on seissyt vissiin vuoden pari käyttämättömänä. Nyt en muista että oliko se 2 vai 3 pytyn pakojousi kun meni viimeksi. 2 pakovenaa per pytty.

    Pakoventtiilien säätökupit oli hieman syöpynyt/ruostunut. Voi olla että jousetkin on syöpynyt tai ruostunut ja sen takia heikentynyt.
     
  2. valpas

    valpas Gearhead

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    Nuo syöpymät jousessa pilaa sen väsymiskestävyyden ihan totaalisesti.
    Elikkä olet just oikeassa siittä, miksi jouset menee poikki.
    Se ei vaikuta mitään, että joku jousi on pitkään puristuneena kasaan. Ei se teräs siittä kuoleennu. Pinnanlaatu, ja ne kuormanvaihtelut väsyttää jousen. Moottorissa jouselle tulee vakioamplituudinen kuormitusvaihtelu, ja sen kestävyyden mitoitus on suht helppoa.
    Hyvä, että vika ei jäänyt selviämättä. Aloin jo huolestumaan, että omissa volvoissa tulis samaa juttua. Toki ne on volkkarin tiisseli koneella. :)
     
  3. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No niin päivitystä tähän ongelmaan. Nyt toimii taas ihan normaalisti eli VIKA OLI KATKENNUT PAKOVENTTIILIJOUSI !

    Talli kaveri vaihtoi kaikki imu ja pakojouset vanhasta koneesta ja syöpyneitä jousia oli kymmenkunta.

    Kiitos kaikille osallistuneille ja HYVÄÄ JOULUA !

    On se kiva kun saa muijalle auton taas kuntoon niin pääsee itse vähemmällä. :D
     
  4. pptalo

    pptalo Gearhead

    Hyvä kun sait kuntoon. Pikku vika, mutta paikallistaminen teetti vähän töitä.

    Mulla on +30v. seissyt Imperial. Viikko sitten kannet valmistui remontista ja niihin jäi alkuperäiset jouset.
     
  5. valpas

    valpas Gearhead

    Kiitos samoin!
    Ei ole asiaa, mikä ei täällä selviäisi. :D
    Jos nuo jousen tiedot vielä laittasit minulle, niin voisin laskea, kuinka tarkalle tuo jousi on mitoitettu.
     
  6. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Täytyy käydä tallilla mittailemassa. Ei ole vielä ikinä tullut vastaan syöpyneitä venttiilinjousia vaikka on ollut vuosia seisseitä koneitakin. En osaa sanoa miten on päässytkin ihan syöpymää eikä vaan pintaruosteeseen mennyt.
     
  7. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Mitäs kaikkia tietoja herra valpas kaipaa?

    Langan paksuus oli 3.2mm
     
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    Langan halkaisija tarkasti, (sehän jo tulikin).
    Ulkohalkaisija, kierteiden lukumäärä (joustavat, ja kokonaiskierrosluku), ja kuinka paljon se liikkuu koneessa.
    (Noilla saa jännitysvaihtelun).

    Lisäksi vois olla vapaa pituus, ja se pituus, kun se on koneessa yläkuolokohdassa (noilla saa sen staattisen voiman).
    Valokuva jousesta ei haittaa.
     
  9. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    Nyt jää kyllä valpas saamatta tietoja kun kone on jo kasassa. Pääasia on että auto taas rokkaa !
     
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Re: Volvo V70 -00 syt.häiriö 3 syl.

    No sitten seuraavalla kerralla, kun kone on taas levällään. :rotfl:
     
  11. looke

    looke 1st gear

    Vanha ketju mutta mulla on ollut pari krt. samantyyppinen vika. Merkkiliikkeissä on kuten lääkäreissäkin on eroa onko intohimoa ja empatiaa selvittää muuta kuin mitä mittari/testeri näyttää.
    Oltiin perheen klanssa lähdössä satojen kilometrien päähän lomareissulle ja 10 venttilinen vapari alkoi käydä vajakkina. Se papatti välillä ja taas toimi vähän aikaa?
    Aikaisemmin oli myös ongelma kun sammuili yht`äkkiä ja automaatti niin ei päässyt edes startilla mihinkään.
    Näissä molemmissa vioissa oli ongelma ettei merkkiliike vaivautunut kuin laskuttamaan. Kyllä mielenkiinnolla ja päättelyllä pääsee johonkin suuntaan usein mutta nyt vaihdettiin yksi rele ja lasku siitä vian jäädessä päälle.
    No sitten yksi asentaja keksi putsata maadoituspisteet ja auto alkoi toimia. Rakennettiin taloa joten mulla ei energiaa oikein jäänyt.
    Toinen vika sitten vajakkina käynti ja ei vikakoodeja. Vaihdoin/vaihdatin aika paljon osia kuten bensapumppu ja suodatin, nokan&kampuran asentotunnistimet, puolan, jne.
    Ajattelin ettei parivuotta sitten vaihdetuissa tulpanjohdoissa ole vikaa mutta sitten paljastui selvä reikä yhdessä tulpanjohdossa josta löi läpi. sitä ei ensin nähnyt silmällä mutta suureni sitten. Motonjetin tarvikepuola hajosi heti ja laitoin takaisin alkuperäisen Bosch-puolan.
    auto edelleen ajossa 24 vuotta vanhana.
    Mulla on sellainen käsitys ettei näissä ``tinavitosissa`` ole usein venttiilivikoja varsinkaan vaparina.
     

Kerro tästä muillekin!