Volvon loikkari?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Anonymous, 18.10.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitäs öljyä volvon loikkarilaatikot syö?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    ATF (ainakin M46)
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    1979 Volvossa ATF type F tai G (Shell Donax)
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mistä tunnistaa, että mikä laatikko malli on kyseessä? Tuossa mun vehkeessä on loikarille semmonen liukukytkin..
     
  5. raggar

    raggar Gearhead

    Se on M46 se aski ja muistelisin että juurikin joko f-tai g-tyypin atf-öljy sinne pitäis laittoo.
     
  6. Lepakko

    Lepakko Gearhead

    M46 on tosiaan tämä uudempi loikkarilaatikko, sellainen löytyy vaikkapa omasta 700-sarjaisestani. Mutta vanhemmissahan oli M41. Tuo liukukytkin kuulostaa oudolle, M46:sethan on yleensä painonappikytkimellä. Helpottaisi tietysti asiaa jos kysyjä viitsisi kertoa onko kyse 1960-luvun vai 1990-luvun vehkeestä vai jotain siltä väliltä. Amazon vai 740? Muistaakseni vielä M41 käy eri öljyillä kuin M46, jonne siis ATF:ää.

    Kysypä täältä: www.volvolandia.com
     
  7. kime2

    kime2 Gearhead

    Vanhemmissa volvoissa käytettiin liukukytkintä nupissa ja uudempiin tuli painonappi esim.koko 700-sarja käytti painonappia,vanhemmissa 200-sarjalaisissa oli tuo liukukytkin käytössä,mut aika harvinaisia ne täällä oli ja kiitos tästähän kuuluu kekkoslovakian valtiovallalle,kuten muistakin "neekerimallien" suomista varusteista :cry:
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kysyjän volvo on 240 vm.88. Oiskohan tähän sitten joskus vaihettu tuo laatikko? Niin, raotin vähän öljy proppua ja sieltä tuli mustan harmahtavaa öljyä. Taitaa loota vedellä viimeisiään kun on punaset atf:ät muuttunut tollaseksi tai joku on laittanut joskus normi öljyt..
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Varsinkin jos ylivaihteen kanssa on ollut vaikeuksia suosittelen tavallisen ATF:n sijasta jotain synteettista "hi-perf" sotkua esim Redline MTL, tai B&M Trick Shiftia. Oman -86 740 turbon ylivaihde ei kaytannossa enaa suostunut toimimaan ollenkaan (perusteellistenkaan korjausten jalkeen) tavallisella ATF:lla, mutta kun laitto Redlinea niin se alko skulaamaan niinkun siina ei koskaan olis mitaan vikaa ollutkaan. Ja skulaa vielakin, pari vuotta ja ainakin 50000 kilsaa on mennyt. Autossa melkein 500000 kilsaa mitskussa. Ainoa vaiva on ollutkin toi surkea brittilainen sahko/hydrauli-ihme-ylivaihde muuten taydellisessa autossa.
     
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Transitin lootaan, joka on muuten loikkariosaltaan sama kuin Volvon loikkari, käsketään pistämään ihan normaalia vaihteistoöljyä. Jostain aikanaan kyllä kuulin, että pitäisi käyttää automaattiöljyä mutta kuitenkin tehtaan ohjeissa käsketään laittamaan normaalit.

    Laycock de normanville vai mikä se valmistaja nyt oli.
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Redline MTL:ssa muuten toi "MTL" tarkottaa Manual Transmission Lubricant. Mainostamani B&M Trick Shift on tomaattioljy, mutta lopputulos oli yhta hyva. Oisin jattanyt ne sisaan mutta loikkiksen takuukorjauksen yhteydessa rasva-apinat laitto taas tavallista ATF:aa, minka jalkeen se ei taaskaan futannu kunnolla ennenkuin laitoin vaihteeksi Redlinea.
     
  12. kime2

    kime2 Gearhead

    Oletko powerstroke kokeillut täyssynteettistä automaatti vaihteistoöljyä laatikossasi? Millaisia vaikeuksia sinulla on ollut laatikkosi kanssa,ennen siirtymistäsi noihin "hipo"-öljyihin?
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Juu, kayttamani B&M Trick Shift oli tayssynteettista tyyppia, sita on kuulemma tavallistakin olemassa. Ylivaihde ei suostunut menemaan paalle alta sadan vauhdissa, jos ollenkaan, ja putosi taas pois paalta jo viimeistaan 90 vauhdissa. Aluksi vika ilmeni vasta kuumalla vaihteistolla ja sitten aina. Lopulta ylivaihde ei enaa suostunut toimimaan ollenkaan. Oljynpaineet kai putosi liikaa tavallisten oljyjen kuumetessa, mutta naa hipo oljyt pitanee viskositeettinsa paremmin.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mistäs tuota redlineä tai b&m saa?
     

Kerro tästä muillekin!