Volvon loikkarit

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja cartman, 4.3.2003.

  1. cartman

    cartman 1st gear

    Muutettuna niin, että sähköloikkari toimii joka vaihteella. Minkälaisia tehoja/vääntöjä kestää? Vai kestääkö edes vakiovolvossa veto päällä vaihtoja?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Volvon loikkarilaatikkoa käytettiin standardina turbomalleissa (145hp/220nm, kait), joten kyllä se jotain kestää. Yleisesti laatikkoa käytetään sen kestävyyden takia myös jälkikäteen runsaastikin viritettyjen/ahdettujen Volvojen moottorin jatkeena.

    Ainoa syy miksi laatikko ei toimisi muilla vaihteilla on se, että ylivaihteen öljypumppu ei pumppaa tarpeeksi öljyä pienillä kierroksilla ja tällöin loikkari saattaa lipsua pois päältä. Volvon käyttöohje suosittaa ylivaihteen käyttöä vasta yli 70 km/h nopeuksissa jolloin öljynpaineen pitäisi olla riittävä. Lisäksi muistan jostain kuulleeni että se loikkari ei kestä sitten sentinkään peruutusta ja tämänvuoksi kait Volvokin sen suunnitteli toimivaksi vain nelosella.

    Sama Laycockin ylivaihde oli käytössä myös Vauxhalleissa ja niissä se toimi 3. ja 4. vaihteilla.

    Juha
     
  3. KTM

    KTM Gearhead

    Ja tuota samaa lootaa on Jaguarkin käyttänyt manuaaliensa perässä. Mitä Volvosta ja tuosta laatikosta on kokemuksia, niin öljyt kannattaa vaihtaa säännöllisesti. Muuten ei mitään ongelmia ole niissä ollut itselläni.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vakiokoneella voi olla vaikeaa saada rikki OIKEALLA käytöllä, eli siten että käyttää vain nelosen jatkona. Jos en väärin muista niin volvon M47 laatikon (keppivitonen) vitonen ei kestäisi paljoakaan enempää tehoa ja vääntöä. Jos rakentelet HIPO konetta niin sitten sinun kannattaa hankkia M90 laatikko. Noissakin on kuulemma pieniä ongelmia synkrojen kanssa, mutta uudemmat kestää varmasti. Jos taloudellisuusmielessä ajattelit käyttää ylivaihdetta muiden vaihdeiden kanssa, niin käy kuten edellinen kaveri sanoi, eli voitelu ei riitä ja siitä ei hyvä seuraa. Laita harvempi perävälitys vaikka automaatista niin säästyt ainaiselta ylivaihteen rempaamiselta. Hyvä puoli on että ylivaihteisiin saa vielä kuitenkin suht hyvin varaosia suomesta. Käy esittämässä kysymys http://www.volvolandia.com in keskustelufoorumissa. Sieltä saat lisää vastauksia nopeasti.
     
  5. Lepakko

    Lepakko Gearhead

    Eipä ole ylivaihde Laycock de Normanville vaan Borg-Warnerin tekele. Vanhalta rallimieheltä kuulin, että aikoinaan Amazonien M41-laatikkoja kokeilumielessä muutettiin siten, että ylivaihde oli käytössä joka pykälän yhteydessä. Ei kestänyt. Sitä paitsi, miksi ihmeessä sen loikkarin edes pitäisi olla kytkettävissä joka pykälän perään? Mitä enemmän tehoa, sitä vähemmänhän niitä pykäliä tarvitaan. Omassa 745Tic-Vollessa on M46-loikkariloota, ja on toiminut täysin moitteettomasti. Minäkin olen kuullut hyvin monelta taholta, että M46 olisi M47:aa (keppivitonen) järeämpi, ja siksi käytetty turbomalleissa.
     
  6. toyopet

    toyopet Gearhead

    Laycock de Normanville on Transitin laatikoiden perässä.
    Sen saa toimimaan joka vaihteella, kun vaan ohittaa rajoittimet. Tosin ei välttämättä pitkäikäinen eikä muutenkaan mukava ratkaisu.
    Normaalisti Transitissa toimii 3- ja 4-vaihteilla.
    Eikös Volvon loikkari toimi vain 4-vaihteella?
     
  7. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Jos ylivaihde toimii vain nelosvaihteella kohdistuu siihen just tuo 220 Nm, mutta jos pesässä onkin vaikka kakkonen (välitys ulkomuistista 1.9) ja pyörä pitää, kohdistuu loikkariin kepeät 1.9 x 220 eli 418 Nm. Ja ykkösellä yli 600 Nm. Tuossa ehkä yksi syy miksi loikkarit yleensä toimivat vain suurimmalla vaihteella...
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Oman Volvoni ylivaihdeyksikön (M46-laatikko) kyljessä kyllä lukee jotta Laycock Type-J (vai oliko se sittenkin K). Laycock nyt kuitenkin.

    No, topicci ei ollut tyyppi, vaan loikkarin kesto.

    Juha
     
  9. cartman

    cartman 1st gear

    Kiree nokka, kapee vetoalue -> 2. ja 3. väli vakiolaatikossa aivan liian pitkä. Loikkarin kanssa kakkosella kierrokset tappiin, nappi ylös, kierrokset tappiin, nappi alas ja kolmoselle, kierrokset tappiin ja tässä vaiheessa rupee jo vauhti riittämään,jos ei riitä, niin vielä nappi ylös. Aattelin vaan, että sais halvalla "tiheet välitykset", mutta eipä ilmeisesti kannata edes kokeilla?
     
  10. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Voihan sitä aina testata. Todennäköisesti loikkari rupeaa luistamaa mieluummin kuin räjähtää, siitähän sen huomaa kestääkö se momenttia...
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Laycock de normanvillen lokkarit D-type ja uudempi J-type ovat volvon käyttämät mallit (BW:n mallia en ole kuullutkaan?). en suosittele viriviri käyttöön volvossa, ovat nimittäin sen verran kevyttä tekoa (omistan kummatkin mallit). Eriasia kevyissä englantilaisissa kotteroissa (MG ym). Vaihto tapahtuu öljynpaineella, joka otetaan vaihteistolta tulevalla akselilla, eli ei kierroksia, ei painetta.. toisin sanoen ei vaihda kunnolla 2 vaihteelta (jos ei modifioi öljypumppua).

    Masa
     
  12. Lepakko

    Lepakko Gearhead

    Lepakko myöntää puhuneensa sivu suunsa: siis enpä ole tavannut tekstiä oman loikkarin kyljestä vaan luotin erään Volvojen kanssa vuosikymmenet askarrelleen sanaan. Taitaa ne tietävimmätkin sitten sekoilla. Tai sitten Volleissa on käytetty molempia.
     
  13. makke

    makke 1st gear

    Käsittääkseni BW ei ole edes loikkareita tehnyt. Olisko sekoitettu kun automaatteja ovat tehneet?

    Noita Laycockeja löytyy hyvinkin monista brittiautoista Volvon lisäksi. Mm. Vauxhall, Bedford, Leyland, Triumph, Jaguar yms. yms...
     

Kerro tästä muillekin!