Volvon navat

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja herrakani, 22.1.2006.

  1. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Kaikista uudemmista (olikohan vm- 81 eteenpäin) pitäis löytyä jäähdytetyt levyt. Tosin Volvon osapolitiikka on aina ollut niin sekavaa, että ns. "erikoisempia" osia on löytynyt ihan normi 240:stä. Esim: sikaharvinainen alumiinikuorinen perä jossain perus B19-koneisessa 244:ssä. Vissiin känniset suomalaiset on asentaneet osat paikoilleen kahvitaukojen väleissä. :)
     
  2. muurahaiskahvi

    muurahaiskahvi 1st gear

    Juu siis toi viittas tohon 140 & 240 volvoihin.
     
  3. muurahaiskahvi

    muurahaiskahvi 1st gear

    Ainakin 92 -vuosimalliin asti myydään tavallisia & jäähdytettyjä satuloita eteen...

    Mikäs tuommoinen alumiinikuorinen perä on. Mihin malliin tarkoitettu?
     
  4. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear


    Tai pikkutehtaan (maailman mittakaavassa) osavarasto on jostain syystä päässyt loppumaan ennen aikojaan ja jotta ne känniset suomalaiset eivät jäisi seisomaan tumput suorina palkan juostessa, on jouduttu pistämään parempaa osaa halvempaankin malliin, jotta linja pyörisi ja laiva täyttyisi ajoissa vientivolvoista :odroll:

    Seisokki isossa tehtaassa kun maksaa paljon paljon ennemmän kuin muutaman kalliimman perän ruuvaaminen muutamaan sataan autoon :soosoo:

    Itse olen samaa pähkäillyt mallivuoden vaihteen tienoilla Belgiassa kootun "ranskalaisen" dieselauton varaosia ostaessa. Esim jarrut olivat ihan jotain muuta kuin mitä varaosakirjat väittivät.. Ja samanlaisia yllätyksiä on tullut vastaan muitakin.. Olisikohan sama homma ollut siellä kesä-heinäkuun vaihteessa belsuillakin käsillä.. Tiettyjä osia ei ollutkaan vielä hyllyssä, vaan tilalle piti soveltaa jotain parempaa, koska huonompaakaan, kun ei ilman myöhempiä korvausoikeudenkäyntejä
    voi pistää. Paremmista osista kuin esitteessä on vaikeampi käräjöidä?
     
  5. Jay75

    Jay75 1st gear

    Moro mr.rabbit.
    Jos haluat helpoiten nelimäntäiset satulat niin se käy vain että löydät 69-71 Amazonista olkatapit+muut hilppeet. Ko. vuosimalleissa on vakiona nelimäntäset satulat. Sen jälkeen sulla passaa 140 sarjan satulat jotka on samat kiinnitykseltään kuin tuon vuosimallisessa Amazonissa. 140-sarjan satuloissa mäntien halkaisija muuttuu, riippuen onko siinä käytetty girlingin vai aten satuloita. Mutta kiinnitys pysyy samana.
     
  6. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Tuo 92-vuosimalliin asti, voi tarkoittaa sitä, että ne sopii sinne asti. Volvohan ei turhaan tuota klassikko-mallia muutellut. En kyllä vanno, etteikö jäähdyttämättömiäkin tulisi vastaan uudemmissa malleissa. Mutta ainakin viimeksi tutkimassani kilpa-autoksi jatkokäsitellyssä perus 200-sarjalaisessa (2-ovea, 2l kaasarikone ja köyhin varustetaso) oli "isot" levyt edessä.

    Tuota alumiiniperää on tullut vastaan tosi harvoin. Niitä on asennettu näköjään täysin ilman logikkaa. (olisiko joku kokeilu?) Ehjäkuorisesta sellaisesta saa pyytää ~500e... Ostajia löytyy ainakin rallimiesten joukosta.
     
  7. jorke

    jorke Gearhead

    Tämä siis tarkoittaa että Amazonin/Duetin navat ei käy 100/200 sarjaan...

    Onko kellään tietoa et miten laakerit eroavat toisistaan? Ois vaan tarvetta laittaa Volvon navat rodiin ja on käytetty Volvon noita vanhoja napoja, käy aika helposti laakereiltaan.

    Saako vanhoihin napoihin vaihdettua jaon helposti? Yhteen Dartiini vaihdoin 4"--> 4,5" ja se onnistu aika kivuttomasti yhdeltä metallipajalta.
     
  8. Karva

    Karva Gearhead

    Ne volvon navat jotka sulla Jorke on on kotoisin 140 sarjasta, niiden jako on 4 1/2 ...

    Napaan voi vaihtaa jaon, irroittamalla sen kokonaan ja pultit pois, entiset pultin reijät pitää täyttää ja hioa, mielummin sorvissa, tasan jonka jälkeen siihen voi tehdä uuden jaon, entisten reikien viereen ei niiden kohdalle, volvon napa - kehällä, 140 - sarja, on tilaa laittaa 4 3/4 jako sen suurempaa ei saa, pienemmäksi voi laittaa myös, eli 4" jakoa, myös vanne keskiöstä voi sorvata tavaraa pois jos on tarve.

    Pultteja saa, kuten myös org muttereita mm, volvolta jolta ne kannattaa ostaa, halvemmallakin saa, mutta volvon org pultit ja mutterit ovat takuulla hyvää kamaa, ja kestää, uudet reijät tehdään booritukselle tiukaksi ja pultit prässätään kiinni, välys prässi-tiukkuuteen, eivät saa olla löysät, sen jälkeen erittäin lujaa kiinni vantteeseen jotta näkee onnistuiko, ja samalla pultit oikenee lopulliseen kohtaansa, ajettaessa ensi alkuun pitää muistaa löysätä ja kiristellä aina välillä, näin varmistetaan jotta asettuvat takuulla oikein ja tiukkenevat lisää. Ei ole vaikeata, mutta siinä ja tässä sallittua, periaatteessa kyllä, tosin vakuutus yhtiö pesee saman tein kätensä jos noiden takia jotain käy ...

    Mutta miksi muuttaan jakoa, 4 1/2 on yksi yleisimmistä, mopar jne, kaikki uudet vanteet on saatavilla myös tuolle, vanhoja löytyy vaikka kuinka, ja käyttämällä volvon taka-akselia saa taakse mm, levyjarrut ja saman jaon.

    Motonetin kautta saa kaikkia mahdollista juuri 140 - 160 sarjan volvon jarruihin, myös jäähdytettyjä levyjä, ne ovat rakenteeltaan joka paikkaan sopivat, volvon paino on sitä luokkaa jotta ko, jarrut käy liki joka paikkaan, eli sovellettavat jarrut pitää olla vähintään vastaavan painoisesta, mielimmin painavammasta. Allekirjailleella on nyt vulva jarrut jopa -56 chevyn alla, kerralla levyjarrullinen takapää sopivan kapiana, ja sopivalle korkeudelle asettuva etupää, sekin jäähdytetyillä levyjarruilla, näihin saa jopa 6-mäntäisiä puristimiä, vanhat ralli, rata-sarjat jne ....
     
  9. merc

    merc Gearhead

    140 sarjan volvossa on 5*108 jako ja amazonissa on 4 1/2 jako.
     
  10. Karva

    Karva Gearhead

    :oops:

    Aivan, ja itseasiassa kyllä ... 5 x 108 ( 5 x 4.25 ) on se 100 - sarjan jako !!!

    Juu ja nuo vanhemmat Amazon, pussi jne, oli 4 1/2 näin juuri !!!

    Yhtä kaikki 5x108 ei ole millään tavalla harvinainen, uudempaa saa ja näitä löytyy joka valmistajalta, mutta jos etsii vanhaa nostalgia vannetta sen soveltaminen voi olla siinä ja tässä ...

    Tosin se perinteinen temppu, jota siis ei saa tehdä on suurentaa tai muokata reikiä ja asentaa vanteet ylikokoisilla kartioilla varustetuilla muttereilla ...

    Vanhojen muuttaminen soikio - reikäiseksi on myös kielletty,tosin niitäkin on olemassa vähän joka mallia ....
     
  11. merc

    merc Gearhead

    Jep, ja pystyyhän sen jaon muuttamaan 4 1/2 jaoksi.
     
  12. jorke

    jorke Gearhead

    Juu, tuossa maalaamolla oli yks 940 farkku Volvo ja sen paksissa sattu lojuu sellasen peltivanne/rengas. Tykästyin niiden näköön, 6x15", pyöreillä rei'illä ja muutenkin ihan siistit tuohon rodiprojektiin. Siis eteen vakiona nuo ja taakse sit 10":siksi levitettynä, 255 renkailla.

    Ja sit mulla on tuossa pihalla se 244 Volvo josta saan taka-akselin siihen jossa jako noille vanteille. Tuntuu kyl hullulta (siis jos tollaset laittaa) muuttaa Amazonin navoista 4,5" jako --> 4,25" :eek: , sillä tolle 4,5":lle on vanteita vaikka kuinka ja esim Ford rodirojut kaikki.

    Aattelin vaan et jos noi 140 sarjan navat ois käynyt Fordin spindleihin, ei tarvis uhrata Amazonin napoja pulttijaon muutoksella... Jos vaikka myöhemmin laittaa sillä jaolla jotkut.

    Mut pitää katella ja suunnitella 8).

    Tuossa on netistä, Spinnerin sivuilta noista Volvon jaoista:
    "Volvon 200-sarjan pulttijako on 5 x 108 mm ja vanteen keskireikä 65,1 mm. Jako ja keskireikä ovat samat kuin 740/760/780 malleissa. Offset eroista ei toimituksella ole tietoa, mutta osaava rengas-/vannekauppias varmasti osaa antaa tähän kysymykseen vastauksen. 140/142/144/145 malleissa jako on sama, mutta keskireikä suurempi (66,0 mm)...
    "
     

Kerro tästä muillekin!