Kertokaas ne joilla on tietoa / kokemusta Volvon taka-akseleista / peristä ? Olen joskus kuullut, että 140 ja 240 sarjan Volvoissa olisi käytetty Dana 30 ja/tai 44 murikkaa ? Kuinkahan leveitä noi akselit on ? Mitä välityksiä noissa on ollut ? Kuinka yleisiä lukolliset on ?
Volvoissa on ollut 3,15:1 - 4,30:1 ja muistelisin et jossain 140-sarjan malleissa olis ollut 4,56:1 ruuviakin... Lukolliset on SIKAharvinaisia noissa alkuperäisasennuksina,olen purkanut noita volvoja kymmeniä ja yhdessäkään ei ole ollut lukkoa ja malleina ainoastaan 240Turbo ei ole purkulistalle joutunut ja niissäkään ei kaikissa ollut lukkoa tai ei ne ainakaan vanhana sit enää pitäneet!
740Turbossa oli kans lukoton Dana 30. Jossain jeepeissä on tuo perä joten lukkoja olisi kai saanut helpostikin.
240 sarjan leveys 140cm ja 140 sarjalaisen leveämpi jotain luokkaa 143-145cm. Lukkoja on saatavilla joka lähtöön jos ei alkuperäistä kitkalukollista satu löytämään.
perä Löysin tälläisen topicin, jossa Herald57 nimimerkki selvittääkin asiaa aika perusteellisesti. www.thesandslounge.com/index.php?showtopic=302 Oliskohan kellään valokuvaa 240:n Volvon akselista ?
Mulla lepäilee tällä hetkellä Volvon 240 akseli lattialla. Voin sulle siitä tänään illalla kuvat napata jos muistan.
perä No, eihän noi ihan huonolta näytä. Onko 240:n akseleita rumpujarruilla, vai onko ne jo kaikki levyjarruilla ? Jos on rumpujarruilla ja akselin leveys 140 cm, niin jo alkaa kiinnostaa sen verran että olisko jollain myynnissä ? Niin, ja mielellään lukolla ?
Noissahan on ihan omat käsijarrukengät eli ei ole mikään "vivun pitäis painaa mäntää" perverssi viritelmä :lol:
perä Olis tarkoitus tehdä sellaista ´-60:n Gasser tyyppistä viritelmää, ja siksi ei levyjarrut kiinnosta. Voisikohan 240:n akseliin laittaa 140:n rummut "bolt on" periaatteella ? Hyviä puolia on: - Dana - nää on halpoja ( 80-150 € ) - saatavuus on hyvä - välläri usein 4.? :1 - hyvällä tuurilla lukollinen murikka - pulttijako 5x4.5" - varaosat halpoja ja helposti saatavilla - ja se leveyskin vielä 140 cm - alkuperäisiä tukivarsin korvakkeita voisi varmaan käyttää ? - kestävä (yhdistelmänä on kevyt auto, vakio kone ja huono pito niin miksei ?) Huonoja puolia - Volvosta - ruma - liian uusi (+1966) - pienet jarrut (jos rummut 140:stä) www.usgear.com/tl/dana1.htm Tietysti jos jollakin on myynnissä sopivaan hintaan 140 cm leveä Fordin 8":n akseli lukolla ja 3.55 - 4.5:1 välityksillä, niin sitten kyllä unohdetaan tämä topic :lol:
No joo, surffailin volvolandia.com sivuilla ja huomasin saman, että ainoastaan Amazonissa on toi 5x4.5":n pulttijako. Lisäksi että Amazonin akselin leveys olisi 136,5 cm, Eli kapeampi ompi parempi. Ja olisihan siinä ne rumpujarrutkin... Joten nyt alkaa Amazonin akseli kiinnostamaan enempi. Mutta onko Amazonissa käytetty jo sitä kestävämpää Dana 1031:stä ? Lukollinen on varmasti jo vaikeampi löytää ?
ja ensimmäisissä 140 sarjalaisissa oli 4.5 jako. 6? ja jotain(7???) amazonin perä on ainakin killalla(rumpu/napa)
Tuota lujempaa 1031-perää käytettiin vasta 240-sarjalaisissa, eikä niissäkään kaikissa. Amazonin, PV:n ja 140-sarjalaisten alta löytyy aina 1030-perä, joka ei ole mitenkään erityisen vahva. Tiedä sitten, saako Amazonin rumpuja sovitettua 240-sarjan perään? Muistaakseni ainakin laippa perän putkessa oli erillainen.
volvo muistelisin 1030 ja 1031 sisuskalujen olevan samoja, kuorissa ero, 1031 mahtuu vaan paremmin ralli välitys!