Voyager 2001 voimansiirron rallattava ääni

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Raimo-Raato, 20.4.2017.

  1. Raimo-Raato

    Raimo-Raato 1st gear

    Moro.

    Meillä on syksyllä hankittu 2001 Grand Voyager 2.5 CRD manuaalivaihteistolla, 340 tkm ajettu. Autosta kuuluu ajettaessa etupäästä jurnuuttava/rallattava ääni. Ääni alkaa kuulua 60 km/h hujakoilla ja yli satasen vauhdeissa alkaa jo hieman ärsyttää kun auton sisällä melutaso nousee. Rallatus voimistuu selvästi heti jos kun rattia kääntää pikkusenkin suuntaan tai toiseen. Ei kumminkaan kasva sen mukaan mitä tiukempi kurvi. Vasemmalle käännettäessä rallatus on hieman kovempi.

    Ääni on kuulunut jo tuosta syksystä asti eli vajaan 10 tkm ajan. Ääni on ehkä aavistuksen kasvanut tänä aikana. Nyt kun vaihdoin kesäkumit alle niin ääni kuuluu selvemmin. Ääni on tavallaan rengasmelumaista mutta kerran nostin kokeeksi keulan pukkien päälle ja vedätin 120 nopeuksiin ja sama rallatus kuului sillonkin. Etupyörän laakereissa ei rengasta/pyörännapaa käsin pyörittelemällä ja heiluttelemalla tunnu mitään väljää tai pykimistä. Vetarit ei mitenkään pauku tai pidä ääntä jos parkkipaikalla pyörittää pientä ympyrää. Hiljasissa nopeuksissa ei muutenkaan mitään ylimääräisiä ääniä kuulu.

    Onko muut Voyagerin omistajat törmänneet vastaavaan ääneen? Vaikka itse aika paljon autoista tiedän (lähinnä takavetoisista) niin en oikein oo osannut veikata että mistä ääni tulee. Pyörän laakerit? Vetarit? Tasauspyörästö? Vaihteisto? Ominaisuus? Kaipa mä siihen nyt ainakin pyöränlaakerit Rockautosta tilaan. Noissahan tulee koko napa laakereiden kanssa. Jotenkin tuntus vaan että jos ois laakerivika niin olis kait se jo noilla kilsoilla antautunut lopullisesti.
     
  2. Lerssi

    Lerssi Gearhead

    Otas piruuttas apulaitehihna pois ja lyö käymään.
     
  3. Raimo-Raato

    Raimo-Raato 1st gear

    Moottorin kierrosluku tai käytetty vaihde ei vaikuta ääneen eli en usko siitä olevan kiinni. Kovasta vauhdista jos painaa kytkimen pohjaan tai rullaa vapaalla niin ääni pysyy samana.
     
  4. Kauko

    Kauko Gearhead

    Ei noiden laakereissa käsin heiluttelemalla oikein välystä saakaan tuntumaan. Muuttuuko ääni kaarteen suunnan mukaan? Se olisi ainakin varma merkki pyörän laakerista.
     
  5. autoilija

    autoilija Gearhead

    Ääni laakerille, käyttäytyy juurikin noin, ääni vahvistuu jompaankumpaan käännettäessä. Eli jos vasemmalle ääni pahenee sanoisin että se on vasen laakeri. Ne antautuvat aika tasan tuossa 300 -350tkm välissä. Vaihtaisin kummatkin samantien, helppo homma eivätkä ole kovin kalliitakaan. 55eur/kpl. taitavat tulla edullisimmaan ebaysta.
    Koko napa tulee. Pyörä maassa irroittaa/löysää ensin sen vetoakselin päätymutterin mikä on sitten yleensä kovin kiinni...Jarrusatula irti, jarrulevy irti ja on muistaakseni neljällä pultilla kiinni sisäkautta pultattuna.
    Voi joutua myös irroittamaan ABS- pyöräanturin muistaakseni, siihen kannattaa laittaa jotain ruosteenirroitetta jo hyvissä ajoin, voivat olla hankalia joskus irroittaa.
     
  6. Raimo-Raato

    Raimo-Raato 1st gear

    Joo Saksan ebaysta löysin halvimmalla pyörännavat (100€ 2 kpl kotiovelle) ja niiden vaihdolla hiljeni. Vänkärin puoleista vanhaa laakeria raotin ja sieltä oli pinta jo aika hyvin hilseilly pois ulommasta päädystä. Kaikki pultit aukesi hämmentävän helposti. Jopa ABS-antureiden pikkuset pultit. Itse napoja saikin sit tovin houkutella irti mutta kikkailemalla nekin lopulta irtosivat.

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!