Voyager crd 2.8 voimakas nakutus

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja JamiZ, 13.10.2019.

  1. JamiZ

    JamiZ 1st gear

    Osaisikohan joku viisaampi auttaa?

    Mulla on 2004 face-lift Grand Voyager 2.8 crd, ajettu karvan vajaa 300tkm.

    Olin juuri käymässä pikku lenkin josta motaria reilu 10km. Pidin vauhdin 120-130km/h, eli kierrokset oli varmaan siellä 3500rpm paikkeilla. Kun käännyin motarilta pois ja ajelin 60-80km/h kuulin yhtäkkiä, että moottorista alkoi kuulumaan kovaa nakutusta. Pysähdyin bussipysäkille ja konepellin avattuani huomasin että kyseessä oli erittäin voimakas nakutus tai oikeastaan pauke. Kyydissä oli meidän 11kk neiti, niin ei ollut muuta vaihtoehtoa kun lähteä nilkuttamaan n. 20km pikkuteitä kotiinpäin.

    Selvittiin kotiin, mutta matkalla kiinnitin huomiota seuraaviin asioihin; tehot oli kadoksissa ja tasakaasu oli myrkkyä. Vakionopeudensäätimellä ajaessa auto alkoi hetken päästä ravistamaan ja tuntui että tukehtuu, mutta jalkapelillä herkällä kaasuttelulla sain meidät turvallisesti kotipihaan. Jyrkemmässä ylämäessä meinas hyytyä ja puski oikein komiat savut takana tulevien silmille...

    Sammutettua auton, se ei enää lähtenyt käyntiin. Lupaili, yski ja paukkui mutta tosiaan käyntiin asti ei lähtenyt...

    Linkin kautta ääninäyte:
    https://aijaa.com/QQYIzd

    Jos linkki ei toimi, niin lähetän mielelläni ääninäytteen myös sähköpostiin kaikille jotka uskoo että voisi auttaa tässä haasteessa...
     
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Suutin "pompannu" ylös?
     
  3. JamiZ

    JamiZ 1st gear

    Kuulostaa "pieneltä" vahingolta,tai onko pahempi asia kun kuulostaa? Ajossa elämäni ensimmäinen riisseli niin en ole oikein perillä niiden yksityiskohdista...
     
  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Tsekkaa käydessä "pompottaako" joku suutin? Mersuissa vissiin joissain moottorimalleissa yleinenkin vika että pidinpultti löystyy/katkeaa. Työllistävyys riippuu ihan siitä mitä muuta sieltä on paskana. Esim. Suutin on jo muutaman satasen itsessään jos on hakkuuttanu ittesä jo rikki jne. :confused:
     
  5. BioFreak

    BioFreak 1st gear

    Mistää en mitään tiiä, mutta voisin kuvitella et jos yksittäisessä suuttimessa olisi vika, niin kyllä sen pitäisi käyntiin lähteä. Transitista oli joskus suutinputki murtunut ja kone kyllä kävi suht hyvin kolmella. Äänet oli vähän hassut ja vähäinenkin teho täysin hukassa + konetila märkä dieselistä.
     
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Commonrailivehkeet vähän eri kun joku vanha transu... Jos yksikin suutin kusee/vuotaa ni railin paine ei nouse yli ~300bar jolloin ei tule lupaa avata suuttimia.
     
    Sounderi, 0rs0n, jariha ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. JamiZ

    JamiZ 1st gear

    Tämä ei käynnisty enää, niin valitettavasti sillä tavalla en voi tarkistaa
     
  8. BioFreak

    BioFreak 1st gear

    No joo, tarkemmin kun miettii, niin onhan se kaikki crd:ssä pumpun jälkeen "yhtä puuta". Kyllä ennen kaikki oli paremmin kun oli rivi- ja jakajapumput käytössä.
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Jos se savut oli päästänyt ajaessa niin ei se varmaan ole irronnut suutin? Tai voi olla mutta mun mielestä epätodennäköistä?
    Jos veikata tarvis niin joko mäntä hajalla tai kiertokangen laakeri, ja sitä myöten se mäntäkin nyt rikki, ilman lisätutkintaa veikkaukseni menis näin.

    Onko nesteet oikeilla puolin ja miltä näyttää moottorioljy kun sen lasket puhtaaseen fatiin?
     
    0rs0n tykkää tästä.
  10. JamiZ

    JamiZ 1st gear

    Nesteitä en ole vielä ehtinyt tarkistaa, mutta eikö siinä kuuluisi joku metallinen kalke viimeistään jos mäntä olis hajalla? Tultiin kuitenkin reilu 20km kotiin sen kanssa...

    En kyllä tiedä laakerin/männän hajoamisesta ja niiden ääntelystä mitään, niin valitettavasti tämäkin voi valitettavasti olla mahdollista...
     
  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Suutinta veikkaan edelleen, kokeile onko suuttimien pitimet kireällä.
    Yksi vaihtoehto on että tosiaan alkanu suutin kusemaan läpi ja savutus tullut kun dieseliä mennyt läpi solkenaan. Jos jollain kaverillas on testeriä millä pääsee kiinni ni sieltä seuraa railinpainetta startatessa ja suuttimien korjausarvoja ni pääsee edes vähän hajulle.
    Mekaanisesti vikaa voi paikantaa hankkimalla suutinputken tilalle käypäsen tulpan ja tulppaa yksi suutinputki kerrallaan RAILIN päästä niitä lähtöjä. Lähtee kyllä tulille ilman yhtä pyttyäkin jos vaan railinpaine ylittää raja-arvon alkaa ohjaamaan suuttimia.
     
    Sounderi tykkää tästä.
  12. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Minkäslainen testeri lukee arvoja startatessa?? Mulla on viis testeriä käytössä, mm Chryslerin DRBIII, Witech, Bosch..., yksikään ei lue arvoja startatessa....
     
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Autocom antaa ainakin, esim. Pyörintänopeuden ja railinpaineen. Pitäs kyllä boschinkin antaa o_O
     
    Sounderi tykkää tästä.
  14. 0rs0n

    0rs0n 3rd gear

    Itse veikkaan mekaanista vikaa ku kolisee
     
  15. 0rs0n

    0rs0n 3rd gear

    Jos suutin nousee ylös. Ni enemmän supsuttava ääni koneessa.
     
  16. 0rs0n

    0rs0n 3rd gear

    Tosin kerran ollu yks suutin vikanen mutta oli Volvo. Missä nakutti tuollein. Että koskaan ei tiedä. Helpoin ku tarkistaa eks suuttimet.
     
  17. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Autocom ei löydä koko moottorinohjainta Chryslerissä, on kokeiltu (tosin se oli uudemman CRD-koneen kanssa, Boschin miehet kävi henk.koht. kokeilemassa sitäkin).
     
  18. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Pitäis sen silti käyntiin lähteä...
     
  19. 0rs0n

    0rs0n 3rd gear


    Jos sattunut et hajottanut suutin putken. Tai jos viottanut suuttimen. Jos tarpeeksi ohivuotoa suuttimessa ni ei lähde käyntiin
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  20. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Ja kun avaa konepellin, sitä ei olis huomannut? Vai eikö ketjun aloittaja ole avannut vielä konepeltiä (ääh, tää menee taas eipäs juupas -väännöks :rotfl::rotfl::rotfl: , mutta mutta...)? Joo, jos on tarpeeks ohivuotoa, niin ei lähde ei. Se mitä mä viime vuonna korjasin, lähti vielä, vaikka oli kolmessa suuttimessa korjausarvot jo tapissa, tosin vaati että piti olla kaasupoljin lattiassa...

    Missäpäin suomea tää Voikku on?
     

Kerro tästä muillekin!