Voyager purkaa akkua ja nykii, neuvoja kaivataan!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja V o y a g e r, 15.7.2010.

  1. V o y a g e r

    V o y a g e r 1st gear

    Kyseessä -98 Voyager 2.4 manuaali. Autolla ajettu ruhtinaalliset yli 500 tkm. Jonkin aikaa vaivannut vika että akku on melkein/täysin tyhjä kun aamulla yrittää startata. Eli yön aikana purkaa aika reilusti johonkin virtaa.
    Onko kokemuksia, mistä kannattaa lähteä vikaa etsimään?
    Mitään jälkiasenteisia sähkölaitteita ei ole. Radio tms. se ei voi olla.
    Virtalukkoa olen epäillyt koska avain lähtee pois joka asennossa. Tietyssä kohdassa avaimesta virtaa katkaistaesa mittariston viisarit liikahtavat muutaman millin alaspäin, en tiedä onko normaalia.
    Ajoneston kanssa oli aiemmin ongelmia ja vika korjattu, kylmäjuotos mittaristossa. Akun purkautuminen kuitenkin alkoi ennen mittariston korjausta joten ei se vika varmaan sielläkään ole.

    Muita oireita on että nykii tosi voimakkaasti ilmastoinnin ollessa päällä. Kaupunkiajossa ei viitsi edes sitä käyttää, sen verran tökkii.
    Nykimistä kierroksilla 1800-2000 esiintyy myös ilmastoinnin ollessa pois.
    Tulpat ja johdot vaihdettu, ei auttanut.
    Lataa mittausten mukaan normaalisti, kaikki sähkölaitteet toimii niin kuin pitääkin. Neuvokaahan nyt kokeneemmat.
     
  2. V o y a g e r

    V o y a g e r 1st gear

    virtalukko

    Nyt on uusi virtalukon pohja haettuna Autokeskukselta.
    Huomenna asennellaan ja katotaan loppuuko akun tyhjeneminen..
    Siitähän tosiaan lähtee avain pois auton ollessa käynnissä ja muutenkin avainta väännellessä mittaristossa viisarit heiluu oudosti. Katotaan korjaako vaihto asian...
     
  3. virta

    virta Gearhead

    Ootko varma että akku on kunnossa?Mittariston viisariheilunta viittaa heikkoon akkuun..Tosin tuo akun purkautuminen on varmaan mitattavissa itse en kyll muista noita arvoja mutta haulla löytyy,ei iso homma pitäisi olla.

    Ilmastoinnin nykiminen viittaa kompuravikaan,isossa tila-autossa kompura on lyhytikäinen kulutusosa.Itsekkin käyttäisin ilmastointia vähän kompura voi leikata kiinni lopullisesti sitten auto voi jopa sammua,lääkkeeksi sähköjohto vain irti niin pääsee ajamaan.

    Itse pitäisi 2.4 pientä nykimistä normaalina on aika pieni mylly isossa korissa...Ainakin sitä esiintyy yleisesti.
     
  4. V o y a g e r

    V o y a g e r 1st gear

    Vaihdoin virtalukon pohjan. Huomenna testaillaan miten vaikutti.
    Kokeilin olla käyttämättä keskuslukitusta ja akku ei olekaan ollut tyhjä moneen päivään, joskin hieman vajaan oloinen startatessa.
    Pitää vaihtaa moniurahihna vielä, jos kitinä loppuisi.
    Hihnaspray auttaa vain puoleksi päiväksi, aamulla kun laittaa niin illalla jo kitisee.
    Vanhemmassa voikussani kitinä ei loppunut millään vaan laturin kannakkeen kiinnitys oli kulunut ja laturi muutaman millin liian sivussa. Vian korjasin parilla prikalla.
    Voikohan siellä keskuslukituksessa olla joku rele tms. joka jumittaa ja purkaa akkua?
     
  5. PasiK

    PasiK 1st gear

    Oletko mitannut sähkön kulutusta auton seistessä?

    (Amppeerimittari akun väliin)

    Sähköä ei saisi kulua oikeastaan yli 0.1A (Autossa kaiken maailman radio ym himmelit, mitkä kuluttaa seistessäänkin)

    T PasiK
     

Kerro tästä muillekin!