Voyageriin korkeammat rengaat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Halla2, 12.11.2007.

  1. Halla2

    Halla2 1st gear

    Olisi tarkoitus hiukan korottaa voyageriin -96 maavaraa korkeammilla renkailla, alkuperäiset 215/65-15, mahtuvatkohan hyvin pyörimään 215/70-16. Nopeusmittarivirhettähän tuo korjaisi n.7 km/h.

    Mahtaakohan tuo rengas muutos käydä 2,4 litraisen koneen päälle ja jääkö viitosvaihde turhaksi.
     
  2. Halla2

    Halla2 1st gear

    Sitten pieni jatkokysymys onko 235/60-16 rengas liian leveä 6,5 tuuman vanteelle.
     
  3. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    On.
     
  4. Halla2

    Halla2 1st gear

    nyt tutkittuani niin nokia ja yokohama ainakin ilmoittavat 235/60-16 rengaskoolle 6,5-8,5 vanneleveyden ja mittavanteena 7 tuumaa ja 225/60-16 mittavanteena 6,5 tuumaa eli sentin kapeampana olisi 6,5 tuuman vanne täydellinen ratkaisu.
     
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Tuskin ihan täydellinen mutta sopii haarukkaan.

    Löytyi tämmöinen taulukko.
     
  6. Halla2

    Halla2 1st gear

    sillä kyselinkin, kun tuntuu vähän pieneltä tuo 6,5 tuumaa kun renkaan pinta on kuitenkin yli 9 tuumaa. no jokatapauksessa laillisethan ne kuitenkin olisivat.
     
  7. Antti P

    Antti P Gearhead

    Mä omaan viime talvena laitoin 215/75-15 ja hyvin jaksoi 2.5TD vetää.
     
  8. Antti P

    Antti P Gearhead

  9. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    Tuli tässä joku aika sitten vastaan Voyager, jossa oli perä törkeen korkealla, eli maavaraa piisasi. Liekkö erilaiset takaiskarit+jotain muuta?

    Näihin saa ameriikasta ilmajousisarjojakin suhteellisen halvalla, jos sellaiset on vaan laillista asentaa?
     
  10. RB-440

    RB-440 1st gear


    Toi renkaan kyljessä oleva milliluku on renkaan levein kohta, eli yleensä renkaan sivut, kun ne pullistuu jollekin vanteelle asennettuna, mutta varsinainen kulutuspinta (tread width) voipi olla jonnin verrankin kapeempi. Ohessa Summitin sivuilta sosialisoitu tieto 235/60 R15 fillarista:

    Brand: BFGoodrich
    Product Line: BFGoodrich Radial T/A Tires
    Tire Size: 235/60-15
    Rim Diameter (in): 15 in.
    Minimum Recommended Rim Width (in): 6.50 in.
    Maximum Recommended Rim Width (in): 8.50 in.
    Tread Width (in): 7.60 in.
    Section Width (in): 9.50 in.
     
  11. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    MItä virhettä? :poff:
    Ainakin omassa(1997 3.3 LE) tuo virhe on osoittautunut 1% sisään meneväksi...
    Vanhoja TeKniikan Maailmoita selailin, niin sama se on ollut uutena:
    "120km/h nopeudessa mittarivirhe on pienin mahdollinen, 1km/h" Sitä alemmilla nopeuksilla eivät virhettä saaneet mitattua...

    Saattaa tuolla 2.4bensakoneella olla 5. vaihde aika turha jos rengaskokoa kasvattaa. AWD-malleissa rengaskoko on 225/60-16, joka mahtuu kivutta pyörimään. Korkeus, tai muutakaan rakenteellista eroa ei etupäässä ole etuvetomalleihin verrattuna.
     
  12. Halla2

    Halla2 1st gear

    kesärenkaat on nyt hankittu 235/60-16 joten koko ei paljon kasvanut.mittarivirhe on minulla -96 mallin voyagerissa 215/50-17 renkailla tomtomiin verrattuna ollut 8 km. en tiedä onko 2,4 laatikko sitten hiukan eri välityksillä vai mistä johtuu.

    niin renkas on nankangin XR-611, mutta niiden ominaisuudet nähdään vasta keväällä.
     

Kerro tästä muillekin!