Voyagerin ajonesto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Annunen, 1.11.2007.

  1. Annunen

    Annunen 1st gear

    Ongelma: Vm-96 voyagerin keskuslukituksen kauko-ohjain sanoi sopimuksen irti ja näin ollen myös ajonesto jäi päälle. Hinurilla merkkiliikkeeseen josta sanoivat ettei uutta avainta pysty koodaamaan kun sitä ajonestoa ei saada pois päältä. Joten pitäisi vaihtaa uusi koriohjainlaite. Onko tuo siis sama asia kuin ajonesto? Tuolle laitteelle sanoivat hintaa päälle 500e ja uusi kauko-ohjain 156e plus työt tietenkin... Kuulostaa melko hintavalle. Olisko vinkkejä kuinka saada auto taas ajoon tai mistä kysellä apuja?
     
  2. virta

    virta Gearhead

    On muuten uhkarohkeaa olla vaan yhden kaukoohjaimen varassa,noin voi silloin käydä.
    Onko auto Itävallassa valmistettu voyager vai USAssa tehty,carava,plymouth tai town Country?

    kaukoohjaimien ohjausboxi(RKE module) on eri boxi kuin korinohjausyksikkö.Korinohjausyksikössä kyllä on ajonesto.

    Jos romuttamolta saisi samassa autossa olleet ja näin olleen yhdessä toimivat kaukoohjaimen ja ohjausboxin niiden asennusta autoon voisi kokeilla.Ohjausboxin asennus kojelaudan päälismuovin alle pitäisi olla helppo homma.En ole varma toimiiko mutta ehkä aikoa mahdollinen konsti?

    Korjaamokäsikirjasta tuosta RKE modulista(Remote control entry)löytyy tietoa.
     
  3. Annunen

    Annunen 1st gear

    No kun ei aiemmin ole ollut tuollaisia kauko-ohjainjuttuja niin en tallukka tajunnu toista hommata. Ja tuolla merkkiliikkeessäkin kävin kerran valittamassa että kun joutuu usein vaihtamaan patteria, eivätpä sielläkään vihjanneet mitään...

    Mutta mistäs minä tiedän missä tämä auto on valmistettu? Niin ja sehän siis on kaikkine papereineen siellä korjaamolla. Autovahinkokeskukselta löytyi samanlainen purkuun tuleva, sinivioletti.

    Minä ehdottelin itsekin tuota romuttamolta kyselyä ja soittelinkin eilen, mutta mistä sen sitten tietää toimiiko se? Kun pitäisi sen boksin olla ohjelmointitilassa asennettaessa mut eihän käytetty kai ole... Ja meneekö koko boksi sekaisin kun piuhat irroittaa? Täytyy kai vaan jatkaa puhelinkierrosta jos joku osaisi jotain sanoa.
     
  4. lansive

    lansive 1st gear

    Niillä taitaa olla siellä ylimääräinen boksi hyllyssä ja haluaisivat myydä sen sinulle kovaan hintaan. Eihän -96 voikkarin BCM:stä ole niille enää kuin pelkkää tappiota.

    Minulle väittivät ettei Neoniin saa ohjelmoitua alkuperäistä kauko-ohjainta, jos sitä ei ole ennen ollut. Kyseisen mallin korjaamokirjassa on täsmällinen ohje, miten se tehdään.

    Etsi joku pienempi paja jolla on Chryslerin laitteet, niin todennäköisesti saavat sen tehtyä, koska heillä on tarve saada asiakkaat pysymään.
     
  5. virta

    virta Gearhead

    Niin no tarkoitin sitä että boxi ja kaukoohjain olisivat jo ohjelmoidut yhteen,muutenhan homma ei onnistu.

    En usko että boxi sekoaa koska se ei sekoa vaikka akun irrottaa.
     
  6. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    Meillä ainakin tuossa '96 sessa meneeajonesto päälle kun on kauko-ohjaimesta laittanut ovet lukkoon, jos kääntää avaimesta ovet lukkoon ja auki niin ajonesto ei kytkeydy. Eli kaukolukittu auto avataan avaimella niin ei starttaa mutta jos avaimella lukittu niin starttaa ilman kaukoon koskemista. Näin siis on jossain malleissa ja luultavemmin aikaslailla kaikissa tän ikäluokan chrysyissä.
    Tuossa '95:ssa taas on otettu tuo ajonesto pois katkomalla jokin johto virtalukolta... tämä siksi ettei ole enään tuota PCM:ää jäljellä eikä myöskään kaukoja.

    Luulisi siis että kun nappaa akulta navan irti toviksi ja lyö takas ja kokeilee startata niin lähtee. taikka kokeilee tuota johdon katkaisua os löytää siihen ohjeistusta.
     
  7. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Kokeileppa ihan oikeasti vaihtaa paristot kaukosäätimeen?
    perustelu:
    jotkut keskuslukot ja ajonestot ottavat saman singaalin erikseen omille yksiköilleen auton päässä. Ja voivat olla hiukan nirsoja heikosta lähetin signaalista.
    Joissain autoissa ovien aukeaminen ei takaa että ajonesto lähti pois päältä. Syynä vaan signaalista nirsompi ajonestolaite. En tosin tästä voyagerin tapauksesta ole varma.

    Niin joo, ja siis Primerassa on joskus auennut ovet vaikka jäi ajonesto päälle. Sillon piti nollata systeemi jotenkin näin: Avaimet virtalukkoon, virrat päälle, 5 sek odotus ja virrat pois päältä. Kaukosäätimen napin painallus , ja takaisin virrat päälle, ja toimi. En nyt muista oliko just noin mutta tuo ohje löytyi ihan ohjekirjasesta, luitko jo omasi?
     
  8. Annunen

    Annunen 1st gear

    Paristo siis vaihdettiin, ihan uutukainen kaupan hyllyltä mutta ei vaan auttanu. Tuota ajonestoa ei näissä kuulemma pysty ohittamaan, mekaanikkoystäväni tiesi omasta kokemuksestaan kertoa. Tekee kuulemma ohikkaat sitten johonkin muuhunkin sähkölaitteeseen.

    Ja mitä tuohon napojen irroitukseen tulee niin ei joka käynnistyksen yhteydessä kehtaisi olla konepellin alla ronkkimassa. Kun eihän se ajonesto "yksinään" kytkeydy pois päältä. Ja mun autossa ainakaan ei keskuslukko toimi pelkästä avaimesta. Avaa ainoastaan sen yhden oven. Ja ajonesto kytkeytyy päälle automaattisesti noin kymmenen minuuttia auton sammutuksen jälkeen vaikka ei ovia lukitsekaan. Luulen sen kytkeytyvän vaikka avaimella ovet lukitsisikin.
     
  9. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    ^ Esim Stratuksessa menee ajonesto päälle vaikka tiirikat on huulilla, siis jos kone ei käy.
     
  10. virta

    virta Gearhead

     
  11. Annunen

    Annunen 1st gear

    Ööh, en. Tähän saakka on käytetty yhdellä patterilla ja hyvin pelasi. Eikä tuollaisesta puhuneet merkki korjaamollakaan. Ei sinne mahtuisi kyllä kahta päällekkäin... Philipsin olisko ollu 32V pyöreä paristo?
     
  12. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Koitas laittaa sinne toinen.

    3V taitaa olla lähempänä kuin 32V.

    (Stratuksen kaukossa 2kpl CR2016 nappia, litteitä lätkiä ja toinen voi jäädä pois eikä sitä välttämättä huomaa. Paksuus noin 1.8mm/nappi)
     
  13. Annunen

    Annunen 1st gear

    Eikun siinä napin sivussa taisikin lukea 32N :lol: Mutta joku tuollanen CR juttu sekin siis oli. Ei siinä ollu kuin yksi patteri silloinkaan kun minä auton kesällä ostin.

    Enpä taida enää päästä testaamaan kun auto on purettuna siellä merkkiliikkeen hallissa. Onko kellään VARMAA tietoa että siinä pitäisi kaksi olla pattereita? Kyseessä siis -96 Voyager ja sellainen neliönmallinen oli se kaukosäädin, kaksi nappia joista ekalla painauksella aukesi/lukittui vain kuskin ovi ja toisella painalluksella loput. Tämä luki myös ohjekirjassa että näin toimii. Hitsi, mitähän siellä mahdetaan sanoa paristoista?

    Miten eivät muka tuollaista olisi ottaneet huomioon korjaamolla? Sanoivat kyllä elektroniikkatyyppien katsoneen sitä mittareilla ettei kalua enää tule... Nyt mua jää vaivaamaan tää. :-?
     
  14. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Niin.. siis luulen että kun kerran irroittaa sen akun ja antaa homman nollautua, niin ei tartte joka startin yhteydessä kyllä siellä pellin alla olla..

    No, anyway,

    Mietin vaan, voihan jokin relekin vaan olla rikki ja boxien komennot ei mene perille...
     
  15. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    siis jos se on sulla toiminut se yhdellä niin sillä se sitten kuuluu toimia. ei kahdella.
    Ne paristot olis sarjassa jos kaksi ja tällöin jännite määrä kaksinkertainen yhteen verrattuna. Eli se ei ikuna toimis vain yhdel jos kahdelle suunniteltu ja toisaalta jopa päinvastoinkin.

    Mut tällaista.
    toisaalta vois löytyä halvempiakin konsteja kuin se yksikön vaihto jne, mutta se on varma että se merkkiliike ei rupea etsimään sulle sitä halvinta keinoa ihan heti vaan menee ennemmin sen helpomman kautta ja vaihtaa koko yksikön ja saavat siittäkin rahat pois.
    Niitä bokseja kun löytyy jenkeistäkin halvempia versioita kuin se kallein merkki Suomessa.
    Esim kysyin ECM:ää autokeskukselta niin hinta 700€ vajaa ja jenkeistä sais OEM tuotteen runsaalla 200 taalalla joka pitäis päivittää auton tiedoilla. Samanhan joutuis kyllä tehdä sille merkki boxillekkin.

    noita body controllereita on jenkeistä saatavilla ja vois olla että South westi tai vastaavakin vois jeesata....ehkä.
     
  16. virta

    virta Gearhead

    Niin lue auton käsikirjasta se patterihomma, ja ota asia esille merkkiliikkeessä...Muistikuva on vaan että omassä vöykyssä ois patteriasennukseen ohjeistuksena ollut oma lappunen muitten papereitten mukana.

    Muuten ajoneston ja sähköpuolen ongelmat ovat yleensä Voyagerissa niin vaativia etteivät ne selviä muualla kuin merkkiliikkeesä,muualta ei vain tahdo löytyä ammattitaitoa tai jos löytyy tunteja kertyy tuplasti.Joskus ei vain auta muu kuin maksaa noille :mad: :mad:
     
  17. Ahis

    Ahis Gearhead

    Huomenna hinattava merkkiliikkeeseen meidän heimovaunu, saatana.
     
  18. Ahis

    Ahis Gearhead

    Sainkin kuitenkin plus-kaapelin irrottamisella ja kaukosäätimen hienosäädöllä rojun toimimaan. Säästin reilut 500€, taidan vetää pöhnät :lol:
     
  19. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    patterit

    Meillä on Vojakkeriin(-98/97) kaukosäätimiä kaksin kappalein ja varapatterit auton tuhkakupissa. Saapahan emäntä liikkeelle.
    Itseltä meinasi kerran jäädä työpaikan pihaan kun oli kaken paristot vähissä.
    Pattereita on tosiaan molemmissa kaukosäätimissä kaksi päällekkäin ja ahdasta on :rotfl: , mutta näin ne kehoitettiin omistajan käsikirjassa sinne laittamaan. Enpä ole kokeillut sattuisiko toimimaan yhdellä :eek:
     
  20. omegantti

    omegantti 1st gear

    Tähän liittyen aloittelijan kysymys:
    Saako patterit vaihdettua ihan helposti itse (kaukosäädin halki, vanhat patterit pois ja uudet tilalle) vai täytyykö teettää merkkipajalla ettei mitään hienoa ohjelmointia sekoa?
    Meillä toisesta kakesta patterit loppu ja pitäisi vaihtaa ennen kuin on toisestakin.

    Kiitos jo etukäteen.
     

Kerro tästä muillekin!