voyagerin laatikko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Lerssi, 31.8.2016.

  1. autoilija

    autoilija Gearhead

    Piuhat kiinni ja kokeilemaan.Saattaa tarvita muutaman kilometrin ajon ennenkuin oppii tavoille.
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei jaksa enää etsiä, tommonen 2003 3.3V6 ja laatikko toimii ok eteenpäin, mutta pakki luistaa ja menee vikatilaan (koodit paan huomenna), kun nollaa koodit, niin taas toimii kunnes peruuttaa ja menee vikatilaan (ei joka kerta)... Mitään ideoita??
     
  3. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Jaa, laatikkogurut lomalla, kun ei edes vittuila enää...

    Vikakoodit: P0731, gear ratio error in first ja P1790, fault immediately after a shift. Tänä aamuna ei menny vikatilaan, mutta pakki luistaa....
     
  4. autoilija

    autoilija Gearhead

    Laatikoista enkä niiden fyysisestä toiminnasta en tiedä mitään,luotan googleen tässä.Siellä sanotaan näin;
    -Low or dirty transmission fluid.
    -Mechanical failure inside transmission.
    -Internal blockage inside transmission main control.
    -Shift solenoid faulty.
    -Transmission control module faulty.

    Maalaisjärjen mukaan siinä on mekaaninen vika,mutta kun toimii kun nollaa koodit voisi viitata tuohon solenoidipakettiin tai kompuutteriin,jos mekaanista,en osaa sanoa mitään.
     
  5. tumpula 62

    tumpula 62 1st gear

    Tumpulatarina+kysymys laatikosta. Eka Voyager, grand 2003, pari kuukautta mulla. Pari viikkoa sitten akku oli tyhjentynyt viikon käyttämättömyyden jälkeen. Starterilla lähti käyntiin, R:llä peruutus ok, mutta ei ottanut ajovaihdetta millään kirjaimella kiinni. N. minuutin renkutuksen jälkeen otti ja lähti, eikä ongelmia ennen kuin seuraavana päivänä taas akku tyhjä ja ei ota vaihdetta.
    Eilen akkupojat vaihtoivat akun eikä tänään mitään ongelmia vaihteiston kanssa. Onko vaihteiston ohjauksessa joku sähköjuttu joka ei skulaa vähällä virralla? Ettei tarvis alkaa öljyjen kanssa sekoilemaan tonnikaupalla?
    Tumpulasyyn akun syvätyhjentymiseen (sana akkupojilta) taisin tänään tajuta, Ajovalokatkaisin oli valoasennossa, sammutin auton, avasin oven ja piippas, laitoin nollalle niin valot ei sillä sammuneetkaan. Piti käynnistää ja laittaa nappula nollille ennen sammutusta niin valot sammu. Eli tais jäädä tolla metodilla valot viikoksi päälle, ..kele.
     
  6. autoilija

    autoilija Gearhead

    Se on sähköllä ohjattu koko loota.
    Eli ei sähköä,ei liiku.
    Jos sähköt toimii normaalisti ja on viivettä liikkumisen kanssa ,vaihda vaihteistoöljyt ja suodatin.Se on kallis korjata joten kannattaa pitää huolta huolloista.
     
    tumpula 62 tykkää tästä.
  7. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ja ne valot on saatto-toiminnolla, jos sammutat auton ensin ja valot sitten ei ne jää viikoks päälle, 30-60 sekunttia palaa, eli pääsee pimeässä kotiovelle valojen kanssa. Jos sammuttaa valot ensin ja auton sitten, ei jää päälle... Joku muu siellä purkaa akkua!!
     
    PekeP ja tumpula 62 tykkäävät tästä.
  8. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Tämä näköjään korjaantui ihan solenoidiyksikön vaihdolla...
     
    Rotten tykkää tästä.
  9. tumpula 62

    tumpula 62 1st gear

    Kiitos kommentista. Viivettä oli toissapäivänä, pirssi seisoi kaksi päivää, nyt kävin suhailemassa niin ei taas mitään ongelmaa. Otan vinkistä vaarin ja vien ensi viikolla tötterön vaihdelaatikon öljytarkistukseen.
     
  10. tumpula 62

    tumpula 62 1st gear

    Kiitos valojutun valottamisesta. Akkupojat mittas purkautumisjutun, mittari ei näyttänyt purkautumista. Eli vissiinkin sitten se akku oli vaan ikäloppu. Kahden päivän lumiseisotuksen jälkeen tänään taas käynnistyi mukisematta.
     
  11. tinakuutonen

    tinakuutonen 1st gear

    Tähän ei tainnut kukaan vastata. Siis "sähköllä toimiva loota" joo, mutta onko tuossa ominaisuutena, että tekis jotain ylimääräisiä temppuja liian pienellä jännitteellä ? Esim. jos vaikka alkuperäisenä laturina olleen 130 Ah:n tilalle joutuu postin tunaroinnin takia asentamaan 90 Ah:n generaattorin. Tuota ysikymppistähän myy esim. Motonet kaikkiin bensapatoihin eli sikälä PITÄIS pelata.
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Ei se jännite muutu pienemmällä laturilla vaan se kuinka nopeesti akku on täynnä
    Lyhyttä 3km töihin sieltä 2km kauppaan ja 4km kotiin tyhjentää akun oli millanen laturi tahansa
    Eli motonetistä/biltemasta/marketista halvin älytön laturi, eli mikä herää kun pistokkeen tökkää seinään se akunnapoihin kiinni ja nipparilla jonnekkin, ettei pääse kolisemaan ja aina kotiin tullessa töpseli seinään
    Jos on sähkötolppa ajastimella, niin sisäpistokkeeseen jakopölkyrä ja laturille virta siitä, johdot asianmukaisesta läpiviennistä sit akulle.

    Yhessä troopperissa oli sellainen kärkkäisen oranssi limppumallinen laturi koelaudan sisällä ja lyhyt jatkojohto jakamassa virta sisälämppärille ja laturille
     
  13. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    saa kait niitä ihan lohkon piuhaankin sopivia latureita kiinteesti asennettavaksi....
     
  14. tinakuutonen

    tinakuutonen 1st gear

    Jaahas, tulikin JMGaragesta kustannusarvio kertomieni oireiden perusteella eli 1500 - 2000 euroa.
    Jäi kyllä ylivertaisesti lyhyimmäksi tuttavuudeksi tämä Voyageri, vaikka pitkän elämäni aikana on jos jonkinlaista ritsaa tullut muutamalla satasella ostettua. Heinäkuun lopulla ostin ja peräti puolitoista tuhatta kilsaa ehdin ajaa :rolleyes:
     
  15. tinakuutonen

    tinakuutonen 1st gear

    Äärettömän mukavat mutta hintavat kyydit tarjosi kyllä. Toivottavasti en saanut mitään tauteja :D
     
  16. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Liian pienellä jännitteellä saa kaikenlaisia sekoiluja aikaiseksi "sähköllä toimivien" vehkeiden kanssa.
    Vojakkerissa latauksen jännitteensäätö toimii ECM:n hoitamana, niin voi olla ongelmia saada se ymmärtämään väärää laturia.
    Tämä vaan mutuna Vojan osalta, kun omissa ei latauksen kanssa ollut ongelmia, mutta Jeeppi ei ainakaan ihan kivutta väärää laturia sulattanut.->Hommasin oikean ja pelasi kuin unelma.

    Lähes tyhjällä akulla Vojan starttailu aiheutti jonkin verran muita huolia ja mm. Service-valon nollaustarvetta. Ei kannata siis. Loota mulla oli vikatilassa muista syistä..:D
     
  17. tinakuutonen

    tinakuutonen 1st gear

    Service valoa en tuossa ole kumma kyllä saanut tuikkimaan, vaikka kaikesta päätellen pelaa kun ainakin virran kytkemisen jälkeen hetken palaa muiden tavoin kuten pitääkin.
    Nyt mulla on tosin toimiva 130 Ah laturikin, kun se lopulta mulle saapui postin makuutettua sitä ensin viikkotolkulla Vantaan logistiikkakeskuksessa "lajiteltuna" :D
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  18. tumpula 62

    tumpula 62 1st gear

    Akunvaihdolla virtajutut ratkesivat, eli akku vaan oli paskana. Laatikon öljyt tsekattu Powermaticin Esan puhelinohjeiden mukaan käynnissä ollessa (maksimikohassa) ja kylmänä (minimikohassa), tikun mukaan ok. Kylmiltä lähtiessä, muutaman minuutin tyhjäkäynnistä ja pienestä kaasuttelusta huolimatta, vaihteet ottaa kiinni vasta jossain 2-3 tkierroksen kohilla. Kun on ajanut pienen pätkän niin ei mitään ongelmia, ei nykimistä, ei outoja ääniä, ei mitään, toimii normaalisti. Vien kyllä pirssin tutkittavaksi, mutta pysyiskö tähän malliin oirehtiva potilas hengissä vielä joitain satoja kilsoja? Olen joulupukille kirjoitellut uuden vaihdelaatikon toiveista:)
     
  19. tumpula 62

    tumpula 62 1st gear

    Mystinen tapaus tämä mun Voyager 2003 vaihdejuttu. Koko talven ja alkukevään piti antaa kylmiltä lähtiessä vähän aikaa kierroksia ennen kuin nappasi ajovaihde eteenpäin kiinni ja sen jälkeen ei ongelmaa. Nyt kun lämpötila on ollut useampia päiviä nollan yläpuolella, niin ongelma on hävinnyt. Olisiko vastaavaa tarinaa kellään tiedossa ja sen korjaamiseen jotain vinkkiä? (vrt viestini edellä, joulupukki ei tuonut uutta vaihdelaatikkoa:(
     
  20. autoilija

    autoilija Gearhead

    Suodatin tukossa + vanhat/väärät öljyt. Tekee tuota kun öljyt/suodatin on tiensä päässä. Ei liiku minnekään ennenkuin on vähän aikaa ollut käynnissä, lämpimänä toimii moitteetta. Yorkeri teki tuota lähes aina öljynvaihtovälin loppusuoralla, korjaantui aina kun vaihtoi öljyt ja suodattimen.
    Tai sitten siellä ei vaan ole tarpeeksi öljyä, sekin on vaihtoehto.
     

Kerro tästä muillekin!