Voyagerin mystiset käyntiongelmat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Hyrsleri, 13.10.2016.

  1. Hyrsleri

    Hyrsleri 1st gear

    -99 Voyagerissa ilmaantui mystisiä käyntiongelmia viileämpien ilmojen tultua.
    Aamuisin lähtee hienosti käyntiin, mutta kun tuikkaa ykkösen silmään ja kytkimen ylös auto sammuu tai kulkee muutaman kymmenen metriä ennen sammumista. Käyntiin kyllä lähtee välittömästi ja jatkaa sammuilua ajaessa.. Tyhjäkäynnillä ei sammu ja ihmeellisintä on, että pakilla voi ajaa vaikka kuinka pitkälle eikä sammu. o_O

    Päivällä toimii normaalisti, paitsi ylämäessä yleensä sammuu.....
    Tätä henkimaailman käytöstä on jatkunut viikon verran. :confused:
    Olisiko kenelläkään neuvoja näihin hiukkasen omituisiin oireisiin? :)
     
  2. autoilija

    autoilija Gearhead

    Vähän on vaikea diagnosoida,saisitko vikakoodit luettua se voisi auttaa?
    Onko tämä millä moottorilla,siitä on hyvä lähteä liikkeelle arpomaan ongelmia,paljonko ajettu jne.taustatietoa?
     
  3. Hyrsleri

    Hyrsleri 1st gear

    Vikakoodia en saanut luettua. Ei onnistunut. :(
    Moottori on 2,5 TD ja ajettu 400 000.
    Saattaa siis myös esim satasen vauhdissa alkaa kierroslukumittari elämään omaa elämäänsä, kone ei reagoi kaasuun ja lopulta sammuu. Hetken päästä toimii taas normaalisti muutaman kilometrin ajon ajan.
    Ja aivan kuin rakkine näkisi ylämäen olevan tulossa, alkaa välittömästi pätkimään.
     
    Muokattu: 24.10.2016
  4. Hyrsleri

    Hyrsleri 1st gear

    Nyt löytyi oikea ohje vikakoodin lukuun. Näyttää vikakoodia 999 ja yhdestä vikakoodilistasta löytyi koodista : Shift solenoid F (ohjaus piirisarjan ylijännite) eli siis.....o_O
     
    Muokattu: 24.10.2016
  5. autoilija

    autoilija Gearhead

    Dieselit ei ole minulle tuttuja,joku muu tietänee paremmin.
    999 on mittariston diagnostiikan koodi jonka saa painamalla trip ja reset -nappuloita,tarkoittaa ei vikaa.Vikakoodi on P -alkuinen ja siinä on 4 numeroa.
    1999-mallissa (?) on lambda diesel-koneessa,ja jos onkin niin näkisin että vikaa olisi haettava ennemmin niistä todennäköisistä vianaiheuttajista,kuten onko polttoainesuodatin vaihdettuna ja se puoli on kunnossa kaikenpuolin.Lambda ei aiheuta mittariston nykimisiä mutta kaikenlaista muuta ongelmaa voi tehdä.Lambdan vaihtoväli on 160tml.En näkisi että ongelma on siinä.

    Mittarin nykiminen viittaa Chrysler tyyppivikoihin eli moottorin pyörinnän asennontunnistimiin jotka ovat kulutustavaraa olleet aina.Ainakin se kertoo että vika on sähköpuolella,jollei myös itse polttoaineen saanninkin puolella.
     
  6. Hyrsleri

    Hyrsleri 1st gear

    Tuossa ei ole lanbdaa.
    Löysin jenkkisivustolta vikakoodin 999 joka tarkoittaa vaihteiston solenoidin hajoamista...
    Polttoaineen suodatin vaihdettiin, mutta siitä ei ollut apua.
    Tuossa siis kierrolukumittari alkaa sekoilla sekuntti ennenkuin nykiminen alkaa, muuten ei mitää vikaa.
     
  7. autoilija

    autoilija Gearhead

    Annan ääneni edelleen asennontunnistemelle,ne käyttäytyy juurikin noin.En tiedä onko dieselissä niitä 1 vai 2 kpl.mutta yleisesti nokka-akselin asennontunnistin antaa aina periksi.
     
  8. Hyrsleri

    Hyrsleri 1st gear

    Ok, sitä kokeillaan seuraavaksi :)
     
  9. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    -99 Voikku, 2.5TD on tönärikone ja jakajapumpulla, on vain kampuran asennontunnistin, maksaa 89.00 ja on tilauskamaa...
     
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Toihan on paljon kun se sentäs käy...kaverin pihalta saa hakea uudemman 2002 tai jotain 2.5 CRD-Voikun, jota ei saanut merkkiliikekään käyntiin ja päälle tulee toinen samanlainen kylki mällätty varaosaauto, joka tuli ajamalla paikalle 500km päästä.
    Siitä on vaihdettu toimiva kone tohon toiseen mukaanlukien kaikki sähköt boxeineen, joka ei siis edelleenkään käy...
    Pari kuukautta oli myös merkkiliikkeessäkin kun siis erittäin pitkäpinnaselta kaveriltakin loppu hermot, 3kk yritti...merkkiliike nosti myös kädet ylös reilun 2kk kuluttua ja loppu tulemana veikkaus, että vaihdelaatikon nopeustunnistin viallinen ja polttaa moottorin ohjausboxin...polttivat siinä ohessa ne molempien autojen boxit ja laskuakin vielä 400eur perään...
    Kasan saa käsittääkseni hakea muutamalla satkulla pois ketä vaan kiinnostaa...käytetty älyboxi maksaa n.60eur eBay:ssa Enklantin maalla, tehtaalta ei saa varaosana boxia, ei edes korjattua boxia.
     
  11. Hyrsleri

    Hyrsleri 1st gear

    Osaako joku kertoa mikä anturi on venttiilikopan päällä paisuntasäiliön vieressä? Kuvaa en saanut liitettyä.
     
  12. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Nyt en saa kyllä otetta! Missä se on kiinni, venakopassa vai missä??
     
  13. Hyrsleri

    Hyrsleri 1st gear

    Se on venttiilikopan kannessa kiinni.
     
  14. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Laitas mulle sen auton VIN sähköpostiin, niin saan huomenna katsottua täsmä-tiedot varaosaohjelmasta... Onnistuuko??
     
    Hyrsleri tykkää tästä.
  15. Hyrsleri

    Hyrsleri 1st gear

    Laitoin sen yv:nä :)
     
  16. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei hitsi, ei varaosaohjelmasta ole näköjään mitään apua!! Kuvat on erittäin suuntaa-antavia ja ei erittele VIN-koodilla (kuten uudemmissa vuosimalleissa erittelee suoraan, mitkä osat sopii siihen VIN:iin...). Saiskos kuvan vaikka sähköpostiin: postmaster ät jamant.com niin koitetaan selvittää mikä se on...
     
  17. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Kuva tuli ja heti tunnistin, se on ahtopainetunnistin (MAP siis, mutta ahtoja mittaa) ja samalla imuilman lämpöanturi!! Ja se menee imusarjaan, venakoppa on vähän edempänä, sun kuvassa MAP:in johtosarjan alla se rivoitettu osa!!
     
  18. Hyrsleri

    Hyrsleri 1st gear

    Kertokaahan nyt epätoivoiselle, mistä lähden purkamaan tätä ongelmaa? :rolleyes:
    Auton käyntiinlähdössä ei siis mitään ongelmaa. Ja eteenpäin pääsee hienosti kun ajaa vain ykkösellä kierrokset taivaissa :D
    Olisiko kampuran asentotunnistin vai MAP vai molemmat vai jotain muuta?
    Saavillinen osia ja näpertämään?...;)
     
  19. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Tutkimatta ja kokeilematta paha sanoa, testerillä joka osaa oikeasti lukea tuota moottorinohjainlaitetta katsoisin ensin (en kyllä osaa sanoa, osaako yksikään mun testereistä lukea tuota, periaatteessa pitäis ainakin kahden osata, mutta vain kokeilemalla selviää).
     
    Hyrsleri tykkää tästä.
  20. autoilija

    autoilija Gearhead

    Ei se ainakaan ole MAP,ei käyttäydy noin.
    Asennontunnistin voisi olla joka käyttäytyy juurikin näin...mutta mikä yhteys pakilla ajamiseen on...Olisko sulla kaapeloinnissa ongelmia,eteenpäin kone nytkähtää tiettyyn suuntaan ja pakilla taas toiseen suuntaan?
    Tarkista kaikki johdotukset ja liittimet,pakko olla siellä suunnassa se ongelma.

    Asennontunnistin vikaantuessaan toimii yleensä kylmänä moitteetta,kun lämpenee tai on kuuma se ei toimi.Häiriöi niin että sammuttaa koneen,mutta lähtee myös samantien käymään,tai saattaa toimia vartin odottelun jälkeen taas moitteetta.Kierrolukumittarin nykiminen viittaa siihen koska sen tieto tulee sieltä asennontunnistimelta.
     
    Muokattu: 27.10.2016

Kerro tästä muillekin!