Voyagerin vaihteistonestettä vuotaa!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja jano, 7.1.2006.

  1. jano

    jano 1st gear

    Olen ostanut toukokuussa 05 Saksasta tuodun Voyagerin. Se on vuosimallia 00 ja 3.3 litrainen bensakone. Nyt sitten lohkolämmittimen asennuksen ja ensi pakkasten jälkeen alkoi keulan alta tippua punaista nestettä. Vein auton merkkihuoltoon ja löysivät siitä vian, jäähdyttimeen menevät "vaihteisto-öljy"-letkut olivat vioittuneet. Sain auton takaisin huollosta torstaina (samalla teetin määräaikaishuollon ettei tarvi kohta olla taas uudestaan viemässä huollettavaksi).
    Tänään huomasin kuitenkin sitä tippuvan sieltä uudestaan, ei näytä huollon diagnoosi olleen kohdallaan.
    Jos on kokemuksia k.o. asiasta niin kuulisin miellellään. Onko kyseessä mahdollisesti jäähdyttäjän vuoto?? Voiko lohkolämmittimen asennuksen kanssa tunaroida => saada vuodon aikaiseksi [sama firma asensi lämmittimen ja korjaili vuotoa]?
    JANO
     
  2. petro_din

    petro_din Gearhead

    nyt menee ihan täysin mutulla:
    katoppas ekana se vaihteiston öljypohjan tiiviste, sieltä välistä se voisi vuotaa...

    onko laatikkoon milloin viimeksi vaihdettu öljyt?
    jos siitä ei ole merkintää niin moinen toimenpide varmaan kannattaisi, samalla siihen laatikon öljypohjaan laitetaan uusi tiiviste ja laatikkoon uusi suodatin(pidempi elinikä)

    lohkolämmittimen asennuksen EI pitäisi pystyä vaikuttamaan laatikon vuotoihin, tuskin ne laatikkoon sitä lämmitintä asentivat?

    tietysti siinä yhteydessä he ovat voineet hajoittaa syylärin alareunaan menevän vaihteistoöljyn jäähdytysputken
     
  3. AVRO

    AVRO Gearhead

    Kaverin vastaavasta vuosi kans lootan nestettä, en nyt satavarmasti muista oliko letku/putki vai liitin jäähdyttimessä. Vielä kun ei ole tarkkaa kuvaa miten toi on toteutettu niin en uskalla kehua enempää muuten kuin että korjauta ajoissa ettei käy kuten mainitulle vehkeelle... laatikko kärsi öön vähyyttä ja tuli isompi remontti.
     
  4. jano

    jano 1st gear

    Kiitos vastauksista.
    Öljyt vaihdettiin (ainakin piti) viime torstaina, joten niiden pitäisi olla kunnossa. En tiedä minne sen lämmittimen asensivat mutta kaiketi vesitilaan??
    Kävin huollossa auton alla päivittelemässä ja huomasin silloin että laatikon pohjan tiiviste näytti uudistetun. Se ei silti tarkoita etteikö siitä voisi vuotaa, ennemminkin vahvistaa ehdotusta tarkistaa se.
    Täytyy tarkkailla öljyn pintaa, ettei tule isompia vahinkoja.
    Onko jäähdyttimessä kokemuksenne mukaan tavattu vuotoja?
    Neste nimittäin näyttää tulevan syyläristä ja tippuvan puskurin muoviosien kautta maahan..
    Kiitos ,
    JANO poropeukalo
     
  5. kohvar

    kohvar Gearhead

    laatikon liittimistä

    Itsellä on talvikiesinä Pontiac Parisienne, joka viime talvena rupesi kans jättämään punaisia tippoja.. Syynä olivat juuri nuo syylärille menevät letkut, toisen liitos oli laatikon päässä löysällä. Kiristin sen ja vuotaminen loppui.

    Sinun Voyagerin tapauksessa saattaa jompi kumpi syylärin päässä olevista liitoksista olla löystynyt.

    Lohkolämmitin asennetaan aina moottorin vesitilaan. Laatikkoöljyn määrää kannattaa tosiaan vahtia ja lisätä tarvittaessa niin kauan, kun vuotopaikka on korjattu.
     
  6. mercur

    mercur 1st gear

    Onko neste varmasti öljyä vai punaista/oranssia jäähdytys nestettä? Syylärin päässä taitaa olla pieni "hana", josta jäähdytin neste voidaan laskea pois ennen lämmittimen asennusta. Tarkastaisin, ettei se ole jäänyt vuotamaan... (Vain yksi vaihtoehto lisää)
     
  7. Mopar

    Mopar Gearhead

    Joissain neoneissa oli syylärissä alumiiniset tai ruostumattomat liittimet ja tavalliset rauta prikat välissä. Ne olivat sitten ruostuneet ja "turvonneet" tarpeeksi siellä välissä ja katkaisivat natsat ja öljyt pihalle. Näytti siltä että piti vaihtaa koko syyläri, mutta en nyt tähän hätään muista miten sen korjasivat?
    Täytyykin ens viikolla kysellä, miten se tarkalleen ottaen meni :oops:
     
  8. cadi-60

    cadi-60 Gearhead

    Saattaa vuotaa myös solenoidi paketin välistä.
     

Kerro tästä muillekin!