Vuoden -70 tehokkain moottori?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Lily O., 28.8.2014.

  1. Make2

    Make2 3rd gear

    Kääntyi kuulema vielä suoran päässäkin :D
     
  2. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ja taisi jossain testeissä kääntyä ihan jorpakkoonkin... :)
     
  3. JnZm

    JnZm Gearhead

    Niin taisi, mutta kyllä siitäkin taidettiin oppia?

    "For 1970, an improved version was raced by the factory (although the John Wyer team still preferred the security of the 917K) and for 1971, after very significant development in the wind tunnel, the definitive 917L was raced by both factory and JW. These cars were so stable that the drivers could take their hands off the steering wheel at speeds which reached 246 mph"

    Muttamutta, mitä sitä enempiä saivartelemaan, kyse tais olla alunperin kuitenkin "katuautojen" koneista? Muutenhan vois heittää tähän vaikka "mosan" millä käytiin kuussa jo edellisvuonna? :rotfl: :wc:
     
  4. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Siinä uudemman version lopussa muistaakseni höpistään törmäysnopeuden olleen 185 mph tai jotain selalista :odroll:
     
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Edellisvuotisia ei lasketa. :)

    Chevrolet ilmoitti 450 kaakkia LS-6:sta ja Monteverdi 450 kaakkia Hemistä.

    Ensinmainittua taidettiin valmistaa tuhansia, jälkimmäisiä kourallinen.

    Joten 450 lienee korkein lukema tehtaan ilmoittamista ja julkiseen myyntiin tulleista henkilöautoista vuonna 1970. LS-6 vie moraalisen voiton valmistusmääristä johtuen. Tai no, tehtiinhän Hemiäkin vuonna 1970, mutta Hyrsleri ei siitä ilmoittanut kuin sen tutun 425 heppaa.
     
  6. Catiska

    Catiska Gearhead

    Heitetään lusikka soppaan vaikka tuolla aikaisemmin eurokinnerit olikin jo tuomittu häviäjäksi. Daytona antoi 352 DIN heppaa ja liekkö tuo edes tehokkain eurovaunu tuona aikana? Tuolla mennään jo komeasti samoille lukemille, ellei jopa yli kuin nämä vastaavat, melkein tuplasti suuremmat moottorit.

    Löytääkö joku luotettavan tavan vertailla DIN/SAE NET/SAE GROSS tehoja?
     
  7. Mutku

    Mutku Gearhead

    Ei ole löytynyt luotettavaa yksiselitteistä tapaa.

    Puolueeton ja kriittinen tästä asiasta kiinnostunut mielipuoli voi kuitenkin löytää eri standardeihin perehtymällä seuraavia pähkäilyjä (jos vielä lontoonkielikin taipuu jne.). Eli minun mielestäni pitkälti näin:

    - "SAE net tends to be approximately 80% of the value of SAE gross."

    - "the test conditions of SAE net and DIN are very similar, so it is safe to multiply SAE net horsepower by 0.98 to arrive at DIN".


    Käytännön esimerkki:

    - jonkun suurimman ja kauneimman muskeliajan isolohkon mainostettiin puskevan 450 heppaa. Lukema on vuodelta 1970 ja silloin Amerikassa käytettiin SAE gross -standardia autonmoottorin tehonmittauksessa.

    - jotta tuo SAE gross -lukema saataisiin lähemmäs tosielämää, niin kerrotaan se vaikka luvulla 0.8, niin voidaan päästä lähelle SAE net -standardilla mitattua autonmoottorin tehoa. Nyt tuon kyseessä olevan suuren ja kauniin isolohkon teholukemaksi tulee siis 360 heppaa.

    - kääntääksemme joonaittemme haavassa veistä lisää mennään DIN -standardin mukaisiin lukemiin asti. Äskeinen tulos 360 hevosta kerrotaan vielä luvulla 0.98 ja saamme nyt pikapyöristellyn luvun 353 konia.


    Voiko ylläolevaan laskentoon luottaa? Ei varmasti. Jääkö jossittelulle ja mutkuttelulle yhä sijaa? Aivan varmasti.

    Henkilökohtaisesti olen vain sitä mieltä, että muskeliajan SAE gross -tehoilmoitukset ovat aivan kuraa ja toiveunta. SAE net alkaa olla jo sillä seinällä ja DIN on totta. Loppupeleissä lukemilla ei ole merkitystä kun vehkeet ovat viivalla vierekkäin ja eikun lämä lattiaan. Heh.
     
  8. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Muistakaa noissa vertailuissakin, että dinejäkin on ilmoitettu netto ja brutto...eli ei kaikki ole aina yksinkertaista...
    Ja esimerkiksi japanilaisten ilmoittamat din tehot eivät vieläkään vastaa eurooppalaisia....

    Ja edes varttimaililla ei voi suoraan verrata tehoja, koska alustat vaihteistot ja varsinkin renkaat ovat ihan erilaisia kuin vanhoissa....
    Tosin loppunopeudessa ero ei ole kovin suuri...eli loppunopeusvertailu voisi antaa parhaan kuvan konetehoista eri autoissa ja moottoreissa.

    Toisaalta ei taida olla montaa nykyautoa, jossa fiilis ja vääntö yltää lähellekään isolohkomuskelia....

    Eikä toi hemi vaikuta mitenkään huonolta moottorilta, jos sitä vertaa viperin paljon uudempaan versioon samasta aiheesta....

     
  9. Mutku

    Mutku Gearhead

    ^samaa mieltä:

    "Tosin loppunopeudessa ero ei ole kovin suuri...eli loppunopeusvertailu voisi antaa parhaan kuvan konetehoista eri autoissa ja moottoreissa."

    "Toisaalta ei taida olla montaa nykyautoa, jossa fiilis ja vääntö yltää lähellekään isolohkomuskelia...."
     
  10. atobee

    atobee Gearhead

    Mitä antaa tehoiksi nämä virtuaalidyno-ohjelmaistot noista -70 luvun moottoreista?
     
  11. rb

    rb Double Gearhead

    Komps.

    Onhan tämän vuosituhannen kikotin vaivaton. kääntää avaimesta ja se käy, kun vanhan liiton monimonikymppi vaatii pari kaasun polkaisua että Hollikka, se heti kastelukannusta seuraava, antaa pikkasen lientä imusarjaan, että motti lähtee tulille.

    Sitten ensimmäinen kilometri taituroidaan kahdella jalalla, yhtä aikaa kaasua ja jarrua ettei se stumppaa ensimmäiseen risteykseen kunnes sitten motin riittävästi lämmettyä homma alkaa toimia.

    Mut fiiliksessä sitä ei voita mikään :D
     
  12. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    eurooppalainen auton valmistajan lukema on vissiin seuraava jumalasta,se ainut oikea,mistähän sekin on sata varmalla todettu, vieläkö sotketaan paljonko ne eurooppalaisen muskelin heppa tulikaan maksamaan verrattuna siihen camaron tai muun chevyn heppaan niin ollaankin aivan eri autoluokassa,mutta väännöllä se yli 2 t kg liikutellaan,itse oon aina välillä ihmetelly kun joskus ajellu eurovehkeellä missä niitä jumala hevosia sitten jenkin paska hevosilla tuntuu vaan aivan eri laitteelta se paska hevosten juoksuttaminen,vakio 70 luvuntehdas capri 3 L ei vaan oikein tunnu niin kovalta kuin täällä hehkutetaan.
     
  13. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Justiinsa tästä mainitusta syysta ajan kaikkia automaatteja kahdella jalalla. Oon opetellu noilla
    juuri ja juuri käynnissä pysyvillä vehkeillä, nyt sujuu vaivattomasti vaikka vaimon tojotalla...
    Niin, ja karting-autollakin on ollu jarru väkisin vasemmalla jalalla.
     
  14. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Väännöllä noi vehkeet etenee, ei jollain kapealla piikkiteholla.
     
  15. Mutku

    Mutku Gearhead

    Jumalasta seuraava, YLÖSPÄIN :poff: :poff:
     
  16. Mutku

    Mutku Gearhead

    Jees. Tuossahan se ero fiiliksessä tuli.

    Vajaasylinteriset pienet moottorit voi rykästä kapeahkolla kierrosalueella suurenkin tehopiikin, mutta ison kasikoneen laajaa vääntöaluetta noissa Euro/Kiinankötöstyksissä ei vaan ole.
     
  17. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Hupaillen jatkan...viime vuosikymmenen laiskoista autoista.

    Eli sama juttu piikkiväännön suhteen. Ensin puuttuu teho ja sit puuttuu vääntö!

    [​IMG]
     
  18. saresks

    saresks Gearhead

    Jos tuon nokilekan käppyrän muuntaisi imperiaalisille yksiköille, voisi väittää että siinähän on jtn vm. '72 HO isolohkon nettotuotto.
     
  19. Mutku

    Mutku Gearhead

    Hyvä pointti, totta toinen puoli? Veikkaan, että ison vaparikasin käyrät on loivemmat. Varsinkin siis vääntökäyrä on niinkun "tunturin laki" eikä "alppi" niinkun tuossa.
     
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kylläpä ihan normaalit tehokäyrät saa näyttämään hassuille kun ne asettaa tuollaselle kapeelle ja korkeelle "huumori"-asteikolle!

    Lukutaitoinen voi tuosta todeta että yli 500nm vääntöä löytyy 1300-3600r/min alueelta ja 75% huipputehosta on käytössä jo 2500r/min... ei yhtään hassumpi vakiokone.
     

Kerro tästä muillekin!