Vuotaa ööliä..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Kemer, 20.4.2021.

  1. Kemer

    Kemer 2nd gear

    keväthorroksestä tallista herätelty,viime kesänä moitteetta katsastettu ja vielä n100km sitten siis kohtuu vuotamaton 318 tiputtaa nyt alleen mustaa kultaa ja sen olin aiemmin huomannutkin että kylmästartissa ruiskaisi "ruokalusikallisen"yhteen kohtaan öljysuodattimen kohdille maahan mutta muuten ei tiputtanut ja mitä saanut syynättyä tulee öljynsuodattimen vierestä öljypohjan kulman tietämiltä tai sieltä tipat ainakin putoaa ...
    Ei öljysuodattimen välistä eikä mielestäni myöskään öp anturiltakaan ylempää ja apukuskin puolen pakoputkeen näyttää märkää käryävää tavaraa roiskuneen ölysuodattimen kohdalle.
    Kone sammutettuna ei valuta.
    Ennen harkitsemattomia isompia riisumisia,pelotteluja ja remontteja oisko ideoita tehdä ensin alustava diagnoosi ?
    Öljynpaineet hyvät,käy hyvin,öljyäkin jopa pikkasen yli täyden merkin,20w50 mineraalia,ei huohota ja PVC huohotusjutut kunnossa.
    Mistä tietää erottaa tuleeko öljy öljypohjan tiivistevuodosta vai kampuran takapäästä joka ikävin skenaario?
    Täytyy yrittää tutkia mutta öljy sotkee niin hämäävästi,engine stop leak kemikaalia koneeseen ja öljytaso kohdilleen voisi ainakin kokeilla ellei muuta keksi alkuun..
     
    Muokattu: 20.4.2021
  2. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Venttiilikopan tiiviste?

    Mä putsaisin koneen KYLMÄNÄ jarrukliinerillä, ajaisin, pysäyttelisin ja katsoisin mistä tihkuaa. Sitten kun selviää mistä vuotaa niin tarvittavat toimet vuodon tilkintään...
     
  3. 3964

    3964 3rd gear

    Noissa olen joskus törmännyt juurikin suodattimen juuresta vuotamiseen,siellähän oli muistaakseni sellainen välipelti suodattimen alla ja kylmänä rajuilla paineilla helposti sieltä purskauttaa/vuotaa.
     
  4. Kemer

    Kemer 2nd gear

    venttiilikopan tiivisteitä kuin muutakin ylhäältäpäin mahdollisesti koneen kylkiä alas vuotavaa syynättykin koneen alla maaten masiina käynnissä.
    öljytipat ilmaantuvat öljypohjan tiivistepintaan tai sen yläpuolta liukuen tipahtaen alas öljynsuodattimen kohdilta joko suoraan tai näköjään ajossa apparin puoleisen pakoputkenkin päälle ajoviiman avittamina.
    Täytyypä tuo öljynsuodatin ottaa irti ja vaihtaa huomenissa,samalla vaihtaa öljyt.
    Perhana kun ovat sotkuisimmasta päästä ja vähemmän mukavia muutenkin nämä vuotojutut.
     
  5. crown66

    crown66 1st gear

    HV pumppu talvella topicissa on 3964:n mainitsemasta välipellistä kuva ja keskustelua aiheesta.
     
  6. Kemer

    Kemer 2nd gear

    PCV puhdistettu ja kuulakin tuntuu helisevän ravistettaessa,pikkasen lievemmät 15w-40 Teboilin perusmineraalit sisään ja WIX suodatin vaihtui Framiin.
    Öljyn sekaan purkillinen Motulin oil drip stoppia Motonetista.
    apparin venakopan päällä olevan huohotushatun letku käännetty nyt eteenpäin lasinpesunestesäiliön väliin ,aiemmin oli alaspäin moottorin taakse josko se hämäisi ja ruiskisi öljyä alapuolelle.
    Aiemmin se letku oli oikeaoppisesti ilmansuodatinkotelon sisään mutta talvella otin pois:rolleyes:
    Auto käymään ja mies alle uudestaan lampun kanssa hyvien ja pahojen aavistusten taistellessa päässä .
    öljynpaineet Motul classic 20w-50 jälkeen pikkasen alemmat puolikylmässä koneessa noilla uusilla mutta oikein hyvät ja ihme ja kumma...ei vuoda mistään!!
    Ei ainakaan sen noin 5minuutin aikana mitä se tyhjäkäyntiä lotkotti ja alla makasin tai vierestä kurkin muutaman minuutin ennen sammuttamista eikä räkäissyt semmoista
    tilkkaa alleenkaan mutta koputetaan puuta..kop kop..tarkkaillaan tilannetta.
    Mikä muuten tuo välipellijuttu on tiivistettynä kun en löydä ,ulkoisesti vertaillen WIX ja Fram tiivistepinta erimoinen tiivisterenkaankin koon ohella mutta sisuskaluista en tiedä jos öljynsuodatin tässä murhessa mahd syypäänä.
     
    Muokattu: 21.4.2021
  7. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

  8. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Kiitos linkistä. Enpä oisi minäkään tiennyt mikä on HV pumppu ja missä moinen autossa on vai liittyykö edes autoihin?
    Tiivistetysti siis suurtehopumppu ja liian jäykät öljyt ulkolämpötilaansa voivat purskauttaa öljyä suodattimen juuresta kylmästartissa ?
    Voiko meidän viileissä kesäolosuhteissa vaikka 20w50 öljy olla senverta jäykkää turhan hyvillä öljynpaineilla että tekisi tuon saman ns kylmästartissa tai oletteko huomanneet kenties öljynsuodattimissakin merkkieroja ?
     
    Muokattu: 22.4.2021

Kerro tästä muillekin!